Gå til innhold

Hvorfor er rettighetene vi forbrukere har ved kjøp av spill så dårlig?

Anbefalte innlegg

Regner med at de fleste som leser i denne delen av forumet har kjøpt enten fysiske eller digitale spill, de fleste har nok handlet begge deler. Noe jeg synes er utrolig dårlig for oss forbrukere nå er hvor dårlig vi står om vi faktisk kjøper et spill som er langt fra hva spillprodusenten lover.

Nå etter at PS4 og X1 kom på banen har dette virkelig blitt et stort problem.

Battlefield 4, AC: Unity, DriveClub er alle eksempler på spill som aldri skulle kommet på markedet så tidlig som de gjorde. Når slike tilfeller forekommer, hvorfor har man da plutselig ingen rettigheter? Om jeg kjøper en bil, og hjulet ikke funker så har jeg fortsatt krav. I spillverden må jeg bare kjøre bilen med 3 hjul.

Ikke nok med dette, men patcher underveis er også ting som kan "ødelegge" eller endre spillet slik det var totalt. Et eksempel i stor grad er hvordan EA har endrer FIFA sitt opprinnelige utgangspunkt til noe helt annet enn hva jeg betalte for. Jeg har altså null jeg skulle ha sagt. EA eier faktisk meg som kunde og gjør akkurat hva de vil. For å dra bileksemplet inn igjen, så vil dette tilsvare å faktisk kjøpe en bil med 4 hjul, for så at bileier bestemmer seg for at bilen skal gjøres om til en bil på 3 hjul. Betalte du for det? Nei. Har du rettigheter på at du faktisk får ha det produktet du betalte for? Nei.

Dette er altså altfor dårlig. Itillegg opplever man elendig kvalitet på PSN fortiden, det gis ingen kompensasjon på det heller.

Hvorfor er rettighetene våre på slike ting så dårlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MMO spill er enda mer forbruker-fiendlig.

Er nok av de spilla som offisielt ikke lenger er mulig å spille da utgiver har tatt ned serverne pga manglende spillerbase. Jeg har ikke hørt om noen som har fått tilbake noe penger etter årevis av abonnement med de aktuelle spillene.

Selvsagt er det fortsatt mulig å spille selv om utgiver ikke lenger drifter dedikerte servere, men da er det på uoffisielle og ofte utrolig dårlige servere hvor private selv står for drift. Men nok om akkurat det.

Lenke til kommentar

Gode poeng det. Det er iallefall dårlig med regler og lover som faktisk gjør at de som utgir spillene må faktisk ha planer fremover i tiden. Jeg tror at om man hadde fått skjerpet krav på hvordan man gir ut spill ville man fått slutt på at det kom ut halvferdige spill. Om vi kunne fått pengene tilbake om spillet ikke fungerte så ville det ført til at man måtte tilbake til slik det var før, hvor spillet som ble gitt ut var endelig. Det er selvfølgelig bare positivt at man kan patche det i ettertid, men jeg sitter med et inntrykk av det å kunne patche ting hemmer utviklingen og hvor skjerpet de er. Mange spill gis ut mtp. at det senere kan patches. BF4 og DriveClub er klasseeksempler. FIFA er et eksempel på spill som alltid patches og endres på drastisk i løpet av et år.

Kvalitetskontrollene på spill er virkelig labert. Ubisoft tjener godt på å gi ut spill som er langt fra ferdig. Selv om vi her inne sannsynligvis får det med oss, er det mange foreldre osv. som faktisk ikke har peiling på hvordan spillet er. De kjøper et spill i butikken og tror det fungerer.

Lenke til kommentar

Som påpekt er utgiversiden langt bedre organisert og får derfor ivaretatt interessene sine bedre. Spillerne derimot er en brokete masse og det er utrolig vanskelig å få forbrukere av spill til å opptre like målrettet og enhetlig som utgiverlobbyen. I teorien er det mulig å organisere spillerne i en interessegruppe som f.eks. kunne utlyst boikotter av spill med forbrukerfiendtlige begrensninger, i praksis ville de fleste spillere gitt faen og resultatene ville blitt for små til at det hadde blitt merket i lommeboka hos utgiverne.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mye av det du skriver. Men den enkleste løsningen er å ikke pre-orde spill og gjøre litt research før man kjøper et spill.

Og for å bare få det ut der, Ubisoft er langt oppe på min shitlist. Det å kjøpe spill de lager skal veldig mye til.

Faen jeg kjøpte Far Cry 4..... Crap.

Men FC4 har faktisk blitt bedre med patchene de har kommet med.

Im looking at you Watch Dogs! You bastard!

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...