Gå til innhold

Hvilket systemkamera under 10k bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Dere er sikkert lei slike spørsmål og svaret er nok tildels subjektivt, men prøver meg allikevel...

Jeg skal kjøpe mitt første systemkamera. Har tenkt å holde meg under 10,000, men vil unngå de aller rimeligste.

Har sålangt følgende kandidater:

Canon EOS 70D

Nikon D5300

Sony A6000

Samsung EV-NX30

Kameraet bør også fungere greit til film.

Hvilket ville du valgt? Eller har jeg glemt noen som er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere er sikkert lei slike spørsmål og svaret er nok tildels subjektivt, men prøver meg allikevel...

Jeg skal kjøpe mitt første systemkamera. Har tenkt å holde meg under 10,000, men vil unngå de aller rimeligste.

Har sålangt følgende kandidater:

Canon EOS 70D

Nikon D5300

Sony A6000

Samsung EV-NX30

Kameraet bør også fungere greit til film.

Hvilket ville du valgt? Eller har jeg glemt noen som er bedre?

Du må gjerne spørre, men du kommer ikke til å bli klokere av svarene du får. For de er subjektive og kommer til å bli en slags blanding av kandidatene dine pluss kanskje noen til (Pentax/Olympus/Fuji...)

Det er bare en person som kan velge kamera for deg og det er deg selv. Det beste du kan gjøre er å komme deg til en fysisk butikk med et godt utvalg og holde de ulike modellene i hånda, prøve de ulike innstillingene og bla gjennom menyene. Kjøp det du liker best, eventuelt kjøp et merke som har de objektivene du ønsker deg. Det er nemlig viktigere med objektivene enn med huset...

Lykke til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

For øyeblikket soleklart Pentax K-3 som er satt helt ned til 6499 kr. Dette er et semiproff-kamera i klasse med 7D mark II og Nikon D7100, men for øyeblikket altså mye billigere. Jeg vil også nevne noen av de klassiske Pentax-fordelene som avansert stabilisator i kameraet, værtett, stor og lys søker, større sensor enn Canon, DNG (åpent) råformat, og i denne modellen konfigurerbart AA-filter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de du har satt opp ville jeg valgt Canon 70D, grei autofokusmodul og god på video. Spørs også hva du mener er "greit til film". De fleste funker greit til film, men for spesielt interesserte er det noen som er bedre, ja. Her er nok 70D god, hvis du ser bort fra 4K.

Hvis jeg skulle lagt til noen :-) Så ville jeg slått et slag for EM-10 eller EM-5 som det er tilbud på for tiden. Disse er vakre å se på, liten nok til at du alltid vil ha det med, bildekvalitet som matcher de andre du nevner og tilgang til mange svært gode objektiver som du ikke trenger bildestabilisering på. Dette har de innebygget i kamera. EM-5 er i tilegg godt værtettet og har en grei autofokus om du ikke sammenligner med proffkameraene.

Ellers er jeg enig med rogkas, du vil ikke bli klokere når tråden er ferdig. Kameravalg handler om å prøve å feile, dessverre. Bare se på min signatur :-) Dessuten så har vi en tendens til å forandre oss med tiden. Ingen kamera er best på alt.

Endret av Bringisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sjekk gjerne opp specs og review på kamera før du kjøper. Er jo ikke lengre noe spesiell grunn til å ha speil med mindre du har system-investeringer ellers å hensynta. Speilet var en nødvendighet for film, men ikke for digital. Endorsments av denne typen er vanligvis kjøpt og betalt. Det må være litt mer subtilt om jeg skal bite på i alle fall. Det er dog sannhet i det å ha store kamera, men der tenker jeg mer praktisk enn at det skal kompensere en annen kroppsdel.

Lenke til kommentar

... Er jo ikke lengre noe spesiell grunn til å ha speil med mindre du har system-investeringer ellers å hensynta. Speilet var en nødvendighet for film, men ikke for digital. ...

Mnjjaaaaa...

DSLR har noen fordeler fortsatt:

- Fokussystemet er stort sett mye bedre. Fasefokus slår kontrastfokus på veldig mye, spesielt der motivet beveger seg.

- Batterilevetid. Både fordi batteriet er større og fordi en OVF ikke trekker strøm

- OVF. Joda, dette er subjektivt, men for meg er optisk søker bedre enn elektronisk søker

- Størrelsen. Litt mer kropp å holde i gir bedre grep og ergonomi. Men ulempen er jo også samtidig vekt og størrelse hvis man ønsker noe lite. Så ja, dette er også subjektivt.

- Objektivutvalget er fortsatt bedre til speilreflekskamera, men det er bare et tidsspørsmål før det utjevnes.

Uansett er det selvsagt et personlig valg hva man ender opp med. Jeg var en tur på fotomessa på Ski i helgen og fikk testet overfladisk Fuji X-T1 mot Nikon D7200/D750. EVF er helt fint i normalt dagslys, men rett og slett grusomt innendørs og veldig rart å se på snøvær utendørs. Jeg heller kraftig i retning av Nikon, men syns samtidig Fuji har klare fordeler på størrelse. Så hvis jeg klarer å få meg til å like EVF og Fokussystemet til Fuji, så kan det hende den stikker av med mine penger når jeg etter hvert skal handle noe. Men som sagt, Nikon leder akkurat nå i mitt løp...:-)

Lenke til kommentar

Blir jo alltid en litt småkjip periode med helt nye teknologier i begynnelsen, men om man ikke går videre får man jo heller ingen innovasjon. Husker når de aller første digitalkameraene kom. Det er kommet et stykke videre etter det.

Lenke til kommentar

Blir jo alltid en litt småkjip periode med helt nye teknologier i begynnelsen, men om man ikke går videre får man jo heller ingen innovasjon. Husker når de aller første digitalkameraene kom. Det er kommet et stykke videre etter det.

For all del, innovasjon er bra, og alle produkter må starte et sted. Mitt tips er at begge typer kamera kommer til å være i markedet i mange år fremover, med sine fordeler og ulemper. Så er det opp til hver og en å veie hva som veier tyngst i sine valg...:-)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å finne noe i dagens marked som ikke er bra. Med mindre du har spesifikke behov, så er det vanskelig å anbefale noe, for veldig mye avhenger av personlige preferanser (hovedgrunnen til at jeg foretrekker Nikon over Canon er knappeplassering og brukergrensesnitt, ikke noen tekniske egenskaper).

Hvis du har mulighet til å utdybe litt hva som er prioriteringene dine, så er det kanskje mulig å komme med noen råd. Hvis ikke, så er det ikke så mye annet vi kan gjøre enn å slenge ut kameramodeller og foreslå at du prøver dem ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sony'en får mye gode kritikker der ute ! og skal vel være oppimot like raskt som et Speilrefleks kamera, (imotsettning til A7 serien.)

Fordelene vs speil:

Det er nok en god del mindre en speilrefleksene

Og du kan bruke "allverdens" objektiver ved hjelp av adapter, Gamle vintage, Leica, Nikon , Canon, CCTV osv .

Det meste med manuell fokus men Canon skal vistnok kunne brukes i Autofokus også via dyr Metabones adapter.

Ellers fåes adaptere på Ebay for en hundrings.

Dersom størrelse og mulighet for manuelle objektiv vikke har noe å si hadde jeg selv gått for Nikon'en .

(Canon'en er sikker minstt like bra men jeg liker Nikon bedre......)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...