Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid - beholde barnet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er et par, en student, og en mottaker av sosiale ytelser (aap), som nettopp har blitt uplanlagt gravid.

Vi har sett over økonomien, og det virker relativt håløst. Kjæreste min Caroline har veldig lyst til å beholde barnet, men min hovedbekymring er den dårlige økonomien vår.

Vi bor for tiden i Tromsø. Leier en 1 roms 30 kvm leilighet til 8500 i mnd, strøm er ikke inkludert. Er det hensiktsmessig med barn i en så liten leilighet? Min umiddelbare løsning, slik jeg ser det, er å slutte å studere og skaffe meg en fulltidsjobb, men har svært lite lyst til det.

Kjæresten min sier det ordner seg uansett... Men jeg sliter litt med å tro på det når jeg regner over, og finner ut at vi ligger LANGT under sifo sine satser for hvor mye penger to voksne + et barn trenger til de daglige utgiftene.

Hva er lurt å gjøre? Hvor mye kan man få av NAV? Jeg som student har ikke krav på en dritt, men har lest meg fram til at hun kan få rundt det samme som hun har nå med aap. Det er såvidt vi har nok penger nå...

Er det noen annen løsning enn abort?

Hun vil veldig gjerne beholde barnet. Jeg og, om ting hadde sett lysere ut..

Anonymous poster hash: ba4ff...1c7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Dårlig økonomi, dårlig levevilkår, studenter? Hvorfor vil dere "ødelegge" livet deres med å ta vare på et barn som vil hindre best mulig utdanning. Dere vil slite økonomisk samtidig som dere setter deres forhold virkelig på prøve. Vent på en bedre mulighet, det kommer nok.

Det er allerede hardt nok å være student i dette landet, ikke gjør det verre.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

1. Studenttilværelsen er perfekt for å få barn. Den fleksibiliteten du har nå kan du se langt etter i arbeidslivet.

2. Økonomi må aldri brukes som argument for abort i dette landet.

3. 8500 for 30 kvm i Tromsø høres mye ut. I Trondheim kjenner jeg studenter som leier dobbel størrelse til halve prisen (nesten).

Det verste for din del er om dere skulle gå fra hverandre og du måtte betale bidrag til barnet er 18 år. Lag en skriftlig avtale med moren om at du ikke skal betale bidrag om dette skulle skje. Hun vil vel da uansett få ytelser fra staten isteden. Sjekk i jus-forumet om dette.

Tror du hun blir en god mor? Det viktigste i de første leveår er at moren har sensitivitet til å forstå barnets behov (fysiske og emosjonelle), og evner til å innfri dem. Hvis dette er på plass, så barnet din største stolthet og det beste du har gjort i ditt liv så langt.

Lenke til kommentar

Ja, tror hun blir en god mor.

Jeg vet det finnes billigere, men ikke PP det private markedet. Er 3000 student leiligheter for lite her i byen, og har allerede tatt kontakt med dem, får se når ferien er over, men allerede søkt i tre år uten hell.

Er enig i at økonomi er et dårlig argument, men det har seg slik (slik jeg har fortstått det, at vi får svært lite hos NAV). Skal innom der å høre.

Endret av tzomatz
Lenke til kommentar

Mener å tro at hun kan få et engangsutbetaling på rundt 30 000 kr for utstyr for barnet. Hør med nav. Hvis du ikke spør får du det ikke tror jeg.

Dårlig økonomi i norge er en dårlig unnskyldning da hverken du eller ditt barn kommer til å måtte gå sulten, og hvis det skjer så er det gjerne masse folk som står parat for å hjelpe. Vi har overflod i dette landet og det merkes godt.

Lenke til kommentar

Jeg har flere bekjente som har mistet barna på grunn av at de har hatt for dårlig økonomi. Barnehagen har reagert på mangel på utstyr, etc.

Man velger mellom engangsutbetaling, eller foreldrepenger. Foreldrepenger er 6 tusen i mnd ved aap.

Endret av tzomatz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...