Gå til innhold

Hvilke komponent er dette? (Sony TV)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Sony TV som er defekt, prøver å fikse det selv, og denne komponenten jeg trenger hjelp til "klikker" når jeg holder inne på-knappen så mistenker at den har fått seg en knekk, men sliter med å finne ut noe mer om den. Noen som har noe formening om hva den heter/kalles? Bortsett ifra "TS418 S16A Sony FIS E3" ;)

 

 

post-3614-0-01029500-1419804723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hallo.

 

Den trafoen er nok en del av den switch mode strømforsyningen i TV'n.

At den lager lyd kommer mest sannsynlig av at strømforsyningen forsøker å starte, men slår seg av igjen grunnet en feil. Og starter på nytt igjen osv...

 

Er mye som kan være feil. Disse strømforsyningene styres vanligvis av en liten IC-krets som lager firkantpulser for å styre en eller flere effekt transistorer som switcher strømmen gjennom trafoen av og på med høy frekvens. Styringskretsen får tilbakemeldinger fra utgangen på strømforsyningen og evt. andre sensorer som sjekker at spenninger og strømforbruk er innenfor gitte grenser.

Det er isolering (Galvanisk skille) mellom primær og sekundær side på trafoen, så tilbakemelding til styrekretsen gjøres ofte via optokoblere som jeg også ser flere av på det bildet ditt.

Som Geir sier her er det nok mest sannsynlig en halvleder som er defekt.

 

Får starte ved inngang for spenningen, og måle likeretter og glattekondensator først. Deretter dioder og transistorer på primærsiden.

Vær OBS på at det på slike strømforsyninger kan ligge en likespenning på drøyt 300V i kondensatorer på primærsiden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...