Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har dere lest eventyret " De tre frøknene Frue"?

Abu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger hjelp med å skrive en artikkel. I artikkelen må jeg gjøre kort greie for hva forfatteren kritiserer i denne teksten, og drøfte om teksten er aktuell i dag.

Det jeg sliter med er på hvordan man gjøre grei og drøfte en tekst, og på hvilken måte skal jeg formulere og bygge artikkelen på.

Har dere en forslag?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står litt her: http://www.daria.no/skole/?tekst=300

Du burde hatt med en link til teksten, synes jeg.

Er å greie ut en tekst de samme som tolkingen og analysere en tekst!

Nei, det er en enklere oppgave! Du trenger nok bare å forstå og fortelle hva forfatteren mener med teksten. Så skriver du litt om hva du er enig med forfatteren i og hva du er uenig i.

Du bør kanskje begynne med å prøve å fortelle med 1 setning hva forfatteren mener med teksten. Så kan du finne andre ting etter hvert.

Jeg har ikke fått lest teksten....

edit: Jasså, det er en lyttetekst!

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Det står litt her: http://www.daria.no/skole/?tekst=300

Du burde hatt med en link til teksten, synes jeg.

Er å greie ut en tekst de samme som tolkingen og analysere en tekst!

Nei, det er en enklere oppgave! Du trenger nok bare å forstå og fortelle hva forfatteren mener med teksten. Så skriver du litt om hva du er enig med forfatteren i og hva du er uenig i.

Du bør kanskje begynne med å prøve å fortelle med 1 setning hva forfatteren mener med teksten. Så kan du finne andre ting etter hvert.

Jeg har ikke fått lest teksten....

edit: Jasså, det er en lyttetekst!

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje begynne slik:

Teksten handler om hvordan menn presser kvinner til å fortsette i den tradisjonelle kvinnerollen hvor de er søte og dumme. Menn godtar ikke at kvinner har høy utdannelse og er flinke. Menn vil at kvinner skal være svake slik at de selv kan føle seg sterke.

(Så kan du jo skrive litt mer om hva teksten sier)

Så må du drøfte:

Jeg er enig i at kvinner fremdeles møter diskriminering i det norske samfunnet. For eksempel tjener kvinner mindre enn menn. Men samtidig er det vel slik at kvinner selv velger å framstå som søte framfor å framstå som smarte? Er det menn som tvinger kvinner til å bruke tid på sminke og klær, eller er dette noe kvinner selv velger? Jeg mener at....

(Noe sånt som dette kan du skrive)

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Du kan kanskje begynne slik:

Teksten handler om hvordan menn presser kvinner til å fortsette i den tradisjonelle kvinnerollen hvor de er søte og dumme. Menn godtar ikke at kvinner har høy utdannelse og er flinke. Menn vil at kvinner skal være svake slik at de selv kan føle seg sterke.

(Så kan du jo skrive litt mer om hva teksten sier)

Så må du drøfte:

Jeg er enig i at kvinner fremdeles møter diskriminering i det norske samfunnet. For eksempel tjener kvinner mindre enn menn. Men samtidig er det vel slik at kvinner selv velger å framstå som søte framfor å framstå som smarte? Er det menn som tvinger kvinner til å bruke tid på sminke og klær, eller er dette noe kvinner selv velger? Jeg mener at....

(Noe sånt som dette kan du skrive)

For en vel skrevet tekst. Nå skjønte jeg hvordan man skal greie ut og drøfte en tekst . hjertelig takk.

Lenke til kommentar

Teksten: " De tre frøknene Frue".

Oppgaven lyder slik:

Gjør kort greie for hva Else Michelet kritiserer i denne teksten. Drøft om teksten er aktuell i dag. I drøftinga skal du bruke kunnskap du har om forhold i Norge, og du kan også vise til forhold i andre land.

Og denne er linken til lyttetekst http://ndla.no/nb/node/16388 jeg fant ikke skriftlig link på netta.

Lenke til kommentar

Ja, jeg hørte på teksten. Du trenger ikke analysere teksten og skrive om virkemidler.

Jeg tror det jeg allerede har skrevet begynnelsen til et godt svar på oppgaven. Men du kan selvfølgelig ha helt andre meninger enn hva jeg har! Da er det bare å forandre på teksten.

Du kan jo nevne at jenter fra januar 2015 får verneplikt. Da blir det mer likestilling mellom kvinner og menn. Du kan også nevne at menn ofte har farlige yrker som kvinner i liten grad har. For eksempel er det flest menn som er fiskere. Det er vel et av de farligste yrkene en kan ha. Flere kvinner enn menn tar også høyere utdanning.

Min personlige mening er at kvinner ikke er diskriminert i dagens Norge. Det burde vært laget et eventyr om den stygge, fattige mannen uten utdanning som kvinnene ler av. Mannen som verken får gifte seg eller får barn.

Men du får nå skrive hva du selv mener!

Lykke til og god natt!

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...