Runar Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Natt til tredje juledag dro fetteren min og jeg til Beitostølen for å ta bilder av stjernene og nordlyset. Rett før vi skulle dra eksploderte himmelen og jeg fikk blant annet tatt dette bildet: (Sigma 50mm 1,4, 10 s, f/1,4, ISO 800) Alt skjedde så fort så jeg rakk ikke kontrollere fokus og slike ting, jeg bare brukte innstillingene fra forrige bilde. Som dere ser er stjernene i midten av bildet klare, mens på sidene av bildet «glir» stjernene utover, mot midten. Hva kan dette skyldes? Dårlig fokus eller uklart objektiv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Alle stjernene ser ut som badmingtonballer som peker bort fra sentrum av bildet. Det skyldes nok en linsefeil (aberasjon) som kalles Coma. Hvis/når du får muligheten til lignende bilder igjen så skal det hjelpe kraftig å blende ned litt på det objektivet. (og øke ISO eller lukkertid deretter). Ellers har du hatt flaks dyktighet med riktig eksponeringstid. Du har fulgt den såkalte 500-regelen for astrofoto. Altså at lukkertida skal være maksimalt 500/brennvidden for å unngå stjernestriper på grunn av jordrotasjonen. (Er man litt mer kravstor bruker man 200 i stedet for 500) Endret 28. desember 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Takk for svaret! Det er første gang jeg tar bilder av nordlys, og bortsett fra stjernene er jeg egentlig fornøyd med bildet. Jeg skal prøve å blende ned neste gang jeg får muligheten. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Problemet her er at du har skutt på full blender (f/1.4) - så får du mange uskarpheter og optiske feil. Problemet er selvfølgelig at du med samme lukkertid skal opp i ISO for å få lavere blender med samme eksponering - og så blir det mer støy. Cluet er å finne avbalanseringen mellom ISO-støy og optiske feil... Lenke til kommentar
M.H Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Nå tar ikke jeg så mye bilder av nordlys. Men slik jeg har forstått det, får man mer "struktur" i nordlyset hvis man ikke har så lang lukkertid. Altså at nordlyset ikke bare blir en grønn grøt på himmelen, men at man får med litt av bevegelsene (eller hvordan jeg nå skal forklare det) til nordlyset. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Blend ned med 1/2 trinn (større tall, mindre fysisk blenderåpning reduserer optiske svakheter i optikken) og bruk maks vidvinkel. Så har man noe som heter "rules of 600"; som betyr at for å få et stjernebilde uten bevegelse i stjernene så benytter man fomelen: 600 / brennvidde = sekunder lukkertid. F.eks for 24mm optikk. 600 / 24 = 25 sekunder maks. Det skal gi deg stjerner uten bevegelse. Muligens denne må kompanseres for crop-sensor... ikke hatt crop sensor siden 2007; så husker ikke Det er lov å ta bilder med kortere lukkertid også selvsagt. Det går også å bruke lavere ISO om nordlys blir overeksponert. Edit: Fokus på uendelig er også viktig... vanskelig å få til; så fokuser på noe som er langt unna på bakkenivå. Klin umulig å få autofokus til å fokusere på stjerner Endret 1. januar 2015 av TGB Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) TGB: 600-regelen må ta hensyn til cropfaktor ja, men regelen er myntet på 10*15 cm papirbilder, altså ganske liten størrelse. I dag bruker man gjerne 200 for visning på skjerm og større papirformater. Merk at det ikke er noen eksakt vitenskap men om smak, behag og kompromiss opp mot andre faktorer. Så det er ikke superviktig å ta med cropfaktor eller følge sekundanvisningen eksakt. Endret 1. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Fokus på uendelig er også viktig... vanskelig å få til; så fokuser på noe som er langt unna på bakkenivå. Klin umulig å få autofokus til å fokusere på stjerner Anbefaler manuell fokus med liveview på maks forstørrelse - så får du korrekt fokus også på stjerner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå