Gå til innhold

Nytt skjermkort resulterte i værre fps?


ZymotriX

Anbefalte innlegg

For et og et halvt år siden så bygget jeg meg ny pc (av komf pengene seff).

Den PC-en var som følger:

 

AMD Athlon XP 1800+ (1.5ghz)

AOpen GeForce 3 ti200 128DDR

768 MB SDRAM

MSI K7 Turbo 2 (eller.no) 4xAGP Hovedkort

80gb hdd

 

Nå nylig vant jeg penger på et lan (cs compoen) og bestemte meg for å kjøpe et "billig-men-bedre" skjermkort. Som ble:

 

Gainward GeForce FX 5200 PRO/680 TV/DVI med 256DDR (8xAGP)

 

Formaterte nettopp harddisken og prøvde først ut hvordan dette fungerte i XP.

Spillte Counter-Strike 1.5 med DirectX 9.0 og NVIDIA 52.16 driverne installert.

 

Dette resulterte i en ustabil fps, Ifra 100 til 50 noen steder (lå som oftest rundt 70-100)

 

Så prøvde jeg å kjøre det samme i win2k.

Samme resultatet. Ble ganske skuffa.

 

Men da tenkte jeg, pytt pytt, jeg tester ut winXP en gang til, men resultatet ble det samme.

100-50fps visse steder (prøvde også med noen litt "eldre" drivere (21.83 og 45.33). Til intet nytte.

 

Jeg hadde samme fps-en med det gamle GeForce 3 kortet mitt, og disse kortene _skal_ ikke være like sterke. FX kortet er bedre enn GF 3 kortet, og produsenten er også bedre.

 

Har sjekka PC-en for virus, ingen ting.

 

Noen som har ideèr, eller tips til å fikse dette? Samt egen erfaring.

 

PS: Bare seriøse svar, ikke noe "Kjøp ATI skjermkort GeForce suger, osv.

Som sagt skulle jeg ha noe imellomtiden, til jeg oppgraderer _hele_ PC-en min.

 

Takker for alle seriøse svar, og all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deet er lett å tenke at FX-serien skal være bedre enn Gforce3-kort siden det er en nyere serie, men det er nok ikke så enkelt.

 

Geforce3Ti200 er et typisk hi-end kort som hadde veldig god ytelse for 1,5 år siden. FX-serien er ikke bare hi-end, men også low-end. Det dårligste i FX-serien er FX5200, nettopp det kortet som han har kjøpt. Det er faktisk så dårlig at Geforce3Ti200 sikkert kan utkonkurrere det i mange tester. (Skal prøve å lete oppe en link snart)

 

Her og her fant jeg en sammenlignbar benchmark og mange ikke sammenlignbare. UT2003: Geforce3 Ti200/64MB 63,8FPS og Geforce FX5200/128MB 57,0FPS.

 

Ellers så ser det ut som om de to kortene er mer eller mindre jevnbyrdige, med noen spill som er litt raskere og noen som er litt tregere.

 

NB. Det finnes 2 utgaver av XF5200-kort. Ett med vanlige 128bit minnebuss og ett med 64-bit minnebuss. Om du har valgt det aller billigste så er det trolig ett med 64-bit minnebuss og dermed betydelig dårligere ytelse enn de benchmarkene jeg har sett og fortalt om her.

Lenke til kommentar

Ti 200 er ikke hi-end men mellom klasse. På denne tidå så hi-end var Ti500.

Og FX5200 er faktisk på likt me MX klassen , hvor MX 460 er faktisk raskere.

FX5200 er faktisk MX med støtte for DX9 og noen små forandringer + økt minne hastihet.

Får å få merkbart bedre ytelse så må du selge korte og investere i feks. ATI 9600Pro.

Disse kort yter mer enn 5600 serien så du børde bli fornøyd med denne.

Lenke til kommentar

For å si det sånn.. Hvis Geforce FX 5200 = Geforce 4 MX, så VET jeg at

Geforce 4 Mx = Geforce 2..... ergo Geforce FX 5200 = dårligere enn Geforce 3 tixxx

 

Problemet er at jeg ikke vet om Geforce FX 5200 = Geforce 4 MX.. men dessverre.. hvis det er sandt har du kjøpt katta-i-sekken! :yes:

Lenke til kommentar

Viss FX5200 er på lik linje me gf4 MX da ville jeg kastet det rett i søppla asså, jeg sitter selv på ett sånt kort å gleder meg så sinnsykt til å bli kvitt d ^^ skal kjøpe meg nytt skjermkort litt uti november, ATI selfølgelig :D

 

jeg tror nok du har gjort ett dårlig kjøp med den FX'en...

Lenke til kommentar
FX5700Ultra er jo et bedre alternativ. Har sett at det slår 9600Pro i en god del ting

Da er heller R9600XT et bedre alternativ igjen. Hvis du ser på testen til Anandtech vinner R9600XT og FX5700 like mange tester med AA/AF, men i de testene R9600Pro kommer best ut vinner den med 54% gjennomsnitt, mens i de testene FX5700 kommer best ut vinner den kun med 23% gjennomsnitt. Med tanke på FSAA kvalitet og DX9 ytelse er også ATi et bedre valg.

Lenke til kommentar
synes dette virker litt rart! Geforce FX serien skal være bedre en et geforce 3. FX kortene er på høyde med Nvidia Geforce MX 440. Du kan jo prøve å laste ned et program som heter HL Toolz (med Z). Dette kan bedre Fps kaftig. Jeg gikk fra 70 fps til 100 med det proget.

 

Lykke til :p:

Hmm trur det er litt feil det der Merlin Geforce 3 ti200 er bedre enn alle geforce4 mx 420-460.

Lenke til kommentar
FX5700Ultra er jo et bedre alternativ. Har sett at det slår 9600Pro i en god del ting

Da er heller R9600XT et bedre alternativ igjen. Hvis du ser på testen til Anandtech vinner R9600XT og FX5700 like mange tester med AA/AF, men i de testene R9600Pro kommer best ut vinner den med 54% gjennomsnitt, mens i de testene FX5700 kommer best ut vinner den kun med 23% gjennomsnitt. Med tanke på FSAA kvalitet og DX9 ytelse er også ATi et bedre valg.

:yes::yes::yes::yes::yes:

Lenke til kommentar

ZymotriX: Jeg synes synd på deg, du har trolig blitt lurt av alle betegnelser og navn på grafikkbrikker, som egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre...

Jeg håper det ikke er lenge siden du kjøpte kortet, for da kan du bruke angrefristen din.

 

Ellers ville jeg prøvd å solgt det, og beholde GF3 kortet, til du får råd til å oppgradere til noe bedre, som f.eks GF FX 5600, eller aller helst Radeon 9600pro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...