Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlige vinduer, borettsla


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Type og kvalitet på vinduene kjenner jeg ikke. Men er de fra 2006, er de trolig bra! Vet heller ikke om boligen (ene) har balangsert ventilasjon.

 

Det er trolig en, eller flere andre "ting", som er feil. Kan være bygget med feil, eller for dårlig ventilasjons muligheter, feil plassering av varmekilder, m.m. Men det som oftest er problemet, er folk som bor i hus/leiligheter! Og ikke kan det minste om lufting, bruk av "tette" gardiner forran vinduene og eventuelt plassering av el. ovner. Har de mekanisk ventilasjon (som burde være ok), slå de ofte av slikt og undrer seg på hvorfor det kondenserer på vinduene.

 

Uten å trekke dette for langt, anbefaler jeg TS (og andre med lignende problem), kjøp et godt hygrometer, så luftfuktigheten kan kontrolleres. Og kontakt så en fagmann, for å vurdere forholdene i boligen, før dere klager på vinduene. Tviler sterkt på, at det er vinduene som er problemet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Type og kvalitet på vinduene kjenner jeg ikke. Men er de fra 2006, er de trolig bra! Vet heller ikke om boligen (ene) har balangsert ventilasjon.

 

Det er trolig en, eller flere andre "ting", som er feil. Kan være bygget med feil, eller for dårlig ventilasjons muligheter, feil plassering av varmekilder, m.m. Men det som oftest er problemet, er folk som bor i hus/leiligheter! Og ikke kan det minste om lufting, bruk av "tette" gardiner forran vinduene og eventuelt plassering av el. ovner. Har de mekanisk ventilasjon (som burde være ok), slå de ofte av slikt og undrer seg på hvorfor det kondenserer på vinduene.

 

Uten å trekke dette for langt, anbefaler jeg TS (og andre med lignende problem), kjøp et godt hygrometer, så luftfuktigheten kan kontrolleres. Og kontakt så en fagmann, for å vurdere forholdene i boligen, før dere klager på vinduene. Tviler sterkt på, at det er vinduene som er problemet her.

 

Som sagt tidligere ble det i sommer lagt inn flere ventiler som skulle fikse problemet. Som ikke har fungert. Vi bruker ventiler flittig(står åpent i alle vinduer + de nye som er montert i vegg) det står en panelovn under det ene vinduet som sikkert ikke hjelper på, men det gjelder ikke bare det vinduet så det kan ikke være hovedproblemet. Vi har ikke gardiner eller andre ting som tetter for vinduet.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har et fuktproblem og at vinduer med høyt varmetap ikke hjelper på det. Ventiler og panelovner høres ut som borettslaget prøver å dempe symptomene ved å fyre for kråka i stedet for å ta ondet ved roten og installere vinduer med lavt varmetap og installere balansert ventilasjon som varmegjenvinner luft i stedet for å bare fyre for kråka. Dette er relativt kostbare investeringer men bedrer innelufta og opplevd bokvalitet betraktelig. Flere ventiler er en dårlig men billig løsning.

 

Det er egentlig ganske dårlig at et bygg fra 2003 har så dårlige vinduer. Energistandarden (TEK-97) burde også være såpass god at du trenger ganske få panelovner med ganske lav effekt. Balansert ventilasjon ble først påbudt i nybygde boliger (ikke tilbakevirkende kraft) fra 2010.

Lenke til kommentar

 

 

Som sagt tidligere ble det i sommer lagt inn flere ventiler som skulle fikse problemet. Som ikke har fungert.

 

Da kom det noen flere opplysninger, selv om du er veldig upresis. J Var også litt usikker på hva du egentlig mente (i innledningen på tråden), når du også nevner panel. Inv., eller utvendig panel? Skal likevel forsøke å summere, slik jeg har forstått problemstillingen. Så får du heller korrigere meg, hvis noe er feil.

 

Ditt problem er at det kondenserer på vinduene og vann renner ned på ramme/karm og kanskje ned på utforingene. (Blir det mye av det, kan det også renne nedover veggen under vinduene). Vinduene dine har jeg forstått er fra 2006 og hvis jeg ikke husker feil, var da kravet en U-verdi (K-verdi) på 1,6. (muligens 1,2). Dette er gode vinduer, som ikke burde skape slike problemer, selv om det finnes vinduer som isolerer bedre. All den tid dette ble prosjektert med slike vindusventiler, har du min. en mekanisk vifte. Tviler på, at du har noe form for balansert ventilasjon. Jeg er ukjent med utforming av bolig og rommene (planløsning)

 

Vil først komme med noen generelle kommentarer om ”ting” som kan skape dine fuktproblemer.

 

Negativt: a) Høy temp og høy luftfuktighet. b) Stillestående luft i rommet. c) Tette gardiner og gardiner, som hindrer luftstrøm ved/mot vindusglasset. d) Blomsterbrett under vinduet (hindrer luftstrøm). e) Tørking av klær, matlaging/koking av vann, og lignende, uten tilfredsstillende mekanisk avtrekk. (samme på bad). Vifte må da oftest stå på maks, men med erfaring så tilpasses dette. f) Manglende utskifting av inneluften. (ventiler tilfredsstillende åpne og mekanisk vifte på, i tilfredsstillende hastighet). g) ovner som gir ”strålevarme” (luft står stille) h) Møkkete vindusglass (fukt binder seg godt til smuss) i) Uheldig utforming av romm og plassering av vinduer, kan skape noe problem.

 

Positivt: Generelt alt som er nevnt som negativt, men med motsatt fortegn, er positivt. Nevner likevel noen punkter. a) Viktig at luften i rommene sirkulerer. b) Utskifting av inneluften (ventiler åpne og mekanisk vifte på) c) Veggmontert panel list, eller panel ovn, under vinduer (skaper både varme ved vindu og sørger for sirkulasjon av luften – konveksjons luft)

 

 

Før montering av ekstra veggventiler, hadde boligen kun vindusventiler, i overkant (i karmen). Et slikt system krever en mekanisk ventilasjon, som går døgnet rundt og at disse ventilene er åpne. Med erfaring, kan dette justeres. Men noen, må være åpne og mekanisk vifte på. Men er det problemer, full åpning på ventilene og viften på fult. Prøv deg frem.

 

Undrer også på, om alle boligene har samme problem. I så tilfelle, ville det nok blitt et ”rama” skrik i borettslaget. Mulig jeg tar feil, men det kan hende du er den eneste (eller en av få), som har dette problemet. Og er det det, så er det du som gjør noe feil. Prat med alle om dette. Og er det folk som ikke har problemet (i borettslaget), diskuter ditt problem med dem. Lettere å diskutere med de som kjenner boligene, enn oss. Kanskje du må endre på noen rutiner og bruk av boligen. Lykke til. J

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Upresis? Det meste du nevner har jeg allerede svart på om du tar deg tid til å lese og selv om du tydeligvis har gitt meg skylden opplever andre enn min andel dette problemet...

 

Stusser dog over en ting og det er den mekaniske viften som kreves kun med ventiler i vindu, dette har jeg ikke og er heller ikke montert. Da må jeg enten la kjøkkenviften stå å snurre konstant eller på badet.

 

Kan jo sette de i gang som en prøve ordning men har ikke særlig tro på det...

Lenke til kommentar

Upresis? Det meste du nevner har jeg allerede svart på om du tar deg tid til å lese og selv om du tydeligvis har gitt meg skylden opplever andre enn min andel dette problemet...

 

 

Kan jo sette de i gang som en prøve ordning men har ikke særlig tro på det...

Skal ikke diskutere, at jeg mener du har vært upressis og usammenhengende, angående et bygningsteknisk problem. Det holder heller ikke, at du har svart på NOE av det jeg har sput om, eller nevnt. Du burde kommentert alt og det pressist. Bl.a. så nevner du nå: " opplever andre enn min andel dette problemet" ???? Det er viktig, å være pressis! Og hvor mange av de 15 enhetene, har dette som et stort problem? Her svarer du upressist!

 

Jeg hadde ikke tatt meg bryet til å skrive så mye, hvis jeg var av typen som ønsket å "henge deg ut". Jeg har forsøkt å hjelpe deg, med et problem. Så ta det som konstruktiv kritikk, men også gode råd. Så les det jeg har skrevet, en gang til. :)

 

Du skirver, at du ikke har mekanisk vifte. Og senere, så skriver du at du har både kjøkkenvifte og en på badet. Begge er mekaniske vifter! :)

 

At du ikke bruker verken den mekaniske viften på badet, eller på kjøkknet, er et STORT problem! Se hva jeg skrev om slikt. Viften på badet må stå på (fullt) minst 15 min., etter at du har dusjet. (Vegger skal være tørre). På kjøkkenet, skal du aldri slå av viften! (unntak, sommerstid, ingen matlaging, eller annet som skaper fukt). Se hva jeg har skrevet, om hva som skaper ekstra fukt i rommet/boligen.

 

Dette fikser du. :) Og er det et "akutt" problem, er det lov til å tørke av vinduer og vinduskarm. Lykke til!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Upresis? Det meste du nevner har jeg allerede svart på om du tar deg tid til å lese og selv om du tydeligvis har gitt meg skylden opplever andre enn min andel dette problemet...

Kan jo sette de i gang som en prøve ordning men har ikke særlig tro på det...

 

Skal ikke diskutere, at jeg mener du har vært upressis og usammenhengende, angående et bygningsteknisk problem. Det holder heller ikke, at du har svart på NOE av det jeg har sput om, eller nevnt. Du burde kommentert alt og det pressist. Bl.a. så nevner du nå: " opplever andre enn min andel dette problemet" ???? Det er viktig, å være pressis! Og hvor mange av de 15 enhetene, har dette som et stort problem? Her svarer du upressist!

 

Jeg hadde ikke tatt meg bryet til å skrive så mye, hvis jeg var av typen som ønsket å "henge deg ut". Jeg har forsøkt å hjelpe deg, med et problem. Så ta det som konstruktiv kritikk, men også gode råd. Så les det jeg har skrevet, en gang til. :)

 

Du skirver, at du ikke har mekanisk vifte. Og senere, så skriver du at du har både kjøkkenvifte og en på badet. Begge er mekaniske vifter! :)

 

At du ikke bruker verken den mekaniske viften på badet, eller på kjøkknet, er et STORT problem! Se hva jeg skrev om slikt. Viften på badet må stå på (fullt) minst 15 min., etter at du har dusjet. (Vegger skal være tørre). På kjøkkenet, skal du aldri slå av viften! (unntak, sommerstid, ingen matlaging, eller annet som skaper fukt). Se hva jeg har skrevet, om hva som skaper ekstra fukt i rommet/boligen.

 

Dette fikser du. :) Og er det et "akutt" problem, er det lov til å tørke av vinduer og vinduskarm. Lykke til!

Jeg svarer ikke upresist, jeg vet ikke nøyaktig hvor mange som opplever problemet jeg vet bare at det er flere.

 

Og såklart bruker jeg viftene under matlaging, dusjing(og ellers bruk av bad), men du sa det krevde vifte som gikk hele døgnet og det har jeg ikke. Jeg setter pris på at du tar deg til å komme med tips.

 

Og jeg fikser det fint, men etter 3 vintre er jeg lei av å tørke vinduer på daglig basis og jeg kan jo ikke gjøre dette når jeg sover/ikke er tilstede som igjen fører til vannskader av vindu m.m.

 

Slik jeg ser det gjør jeg ikke noe feil/negativt ift hva som er nevnt i denne tråden, og det gjelder ikke ett spesifikt område/vindu i leiligheten + det skjer i flere leiligheter(selv om jeg ikke har oversikt over hvor mange, men det er en god del) som får meg til å tro at det er noe galt med vinduene.

Lenke til kommentar

@Salvesen; Det fulgte med en perm (FDV) til boligen din, i denne skal det være et kapittel om ventillasjon. Anbefaler deg å lese denne nøye. Min forrige leilighet hadde mekanisk ventillasjon og der var det nettopp kjøkkenvifta som sørget for undertrykk i leiligheten. Den skulle dermed alltid stå på og kunne da heller ikke skrues helt av. Men det kan hende det fungerer anerledes hos deg (naturlig ventillasjon).

 

I tillegg burde du kontakte utbygger for å høre om de har noen faglige råd å komme med (telefonnummer står i samme mappe). I en tråd som dette vil du få råd som spriker i alle retninger som kan være vanskelig å følge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg svarer ikke upresist, jeg vet ikke nøyaktig hvor mange som opplever problemet jeg vet bare at det er flere.

 

 

Du har vifte, som kan gå hele døgnet! I alle fall, den på kjøkkent. Den på badet, kan være styrt av fukt.. Ellers har du den også.

 

Og det holder ikke, at viften er på under matlaging, damper det mye, må vifte være på maks! Her er du igjen upressis.

 

Du har tidligere nevt et vindu, som hadde varmeovn. Hva med de andre vinduene og var den en veggmontert ovn? Dette er bare noe av problemene, med å være upressis. Bruk av ventiler, er også tvilsom. Du vet heller ikke hvor mange, som har dette problemet. Svarer bare "svevende", at flere har det! Kunne nevnt flere eksempler. Ikke for å kritisere, bare nevne at jeg/vi får problemer, med å vurdere dine problemer.

 

Sett på viftene du og åpne ventilene (om nødvendig helt åpnet), så bedrer dette seg nok.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

@Salvesen; Det fulgte med en perm (FDV) til boligen din, i denne skal det være et kapittel om ventillasjon.

Godt råd, angående FDV permen. Det var jo krav i 2006. :)

 

På den tiden, var det ikke lovlig med "naturlig ventilasjon". Og med slike spalteventiler, er det krav til mekanisk ventilasjon.

 

Angående råd, så kan det være en fordel å sjekke kompetansen til de som gir råd. Noen har fagkunskap og noen ikke. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg svarer ikke upresist, jeg vet ikke nøyaktig hvor mange som opplever problemet jeg vet bare at det er flere.

Du har vifte, som kan gå hele døgnet! I alle fall, den på kjøkkent. Den på badet, kan være styrt av fukt.. Ellers har du den også.

 

Og det holder ikke, at viften er på under matlaging, damper det mye, må vifte være på maks! Her er du igjen upressis.

 

Du har tidligere nevt et vindu, som hadde varmeovn. Hva med de andre vinduene og var den en veggmontert ovn? Dette er bare noe av problemene, med å være upressis. Bruk av ventiler, er også tvilsom. Du vet heller ikke hvor mange, som har dette problemet. Svarer bare "svevende", at flere har det! Kunne nevnt flere eksempler. Ikke for å kritisere, bare nevne at jeg/vi får problemer, med å vurdere dine problemer.

 

Sett på viftene du og åpne ventilene (om nødvendig helt åpnet), så bedrer dette seg nok.

Som sagt har jeg ikke vært klar over at det måtte konstant vifte til med slike løsninger, men har som også nevnt at jeg nå har satt i gang en(på kjøkkenet) som en prøve ordning. Håper det kalde været holder seg litt til.

 

Og jeg bruker alltid viften på maks ved matlaging... Og hvordan kan jeg gi deg noe bedre svar på antall enheter når jeg ikke vet hvor mange det er? Jeg kan si at det er over halvparten(etter det jeg har hørt med folk) og nok til at nye ventiler ble montert, altså det ble sett på som ett problem hos "alle" enheter.

 

Hva er det som er tvilsomt ved min bruk av ventiler? De står maks åpne, året rundt. Hvordan det kan være tvilsomt forstår jeg ikke. Og den ene panelovnen er montert på vegg under vinduet ja. Ingen av de andre har det og det er heller ikke plass til ovn på Alle(vindu fra gulv til tak)

 

Håper dette ikke var for svevende for deg... Og har hatt på viften i natt og kommer til å fortsette med det slående jeg ser bedring. Ventilene er helt åpne. Som alltid....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Salvesen; Det fulgte med en perm (FDV) til boligen din, i denne skal det være et kapittel om ventillasjon. Anbefaler deg å lese denne nøye. Min forrige leilighet hadde mekanisk ventillasjon og der var det nettopp kjøkkenvifta som sørget for undertrykk i leiligheten. Den skulle dermed alltid stå på og kunne da heller ikke skrues helt av. Men det kan hende det fungerer anerledes hos deg (naturlig ventillasjon).

 

I tillegg burde du kontakte utbygger for å høre om de har noen faglige råd å komme med (telefonnummer står i samme mappe). I en tråd som dette vil du få råd som spriker i alle retninger som kan være vanskelig å følge.

Takker for tips! Kan ikke huske å ha fått dette, men skal gå igjennom papirene å se hva jeg finner:)

Lenke til kommentar

 

§ 5-12.Vedlikehald o.a. frå andelseigaren1

(1) Andelseigaren skal halde bustaden i forsvarleg stand.

(2) Andelseigaren skal halde ved like slikt som vindauge, røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat og innvendige flater i bustaden.

(3) Vedlikehaldet femner òg om nødvendig reparasjon eller utskifting av slikt som røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat, tapet, golvbelegg, vegg-, golv- og himlingsplater, skiljevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmar, men ikkje utskifting av vindauge og ytterdører til bustaden, eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, berande veggkonstruksjonar og røyr eller leidningar som er bygde inn i berande konstruksjonar.

(4) Vedlikehaldsplikta gjeld òg utbetring av tilfeldig skade.

(5) I vedtektene2 kan vedlikehaldsplikta fastleggjast annleis enn det som går fram av paragrafen her. Ein andelseigar kan òg gjere avtale med laget om anna fastlegging av plikta.

Slenger meg på her;

I leiligheten min har stuegulvet ved balkongen sunket med omtrent 5 cm på 1 meter. Dette er altså kun det stykket der balkongen er fundamentert. Bor i høy førsteetasje over kjellerleilighet. Mistenker at fundamenteringen til balkongen, som også går under ytterste del av stue, er satt direkte på forlengede etasjeskiller uten tilstrekkelig fundamentering. Dette vil, slik jeg tolker borettslagsloven, være en kostnad som må dekkes av borettslaget? Ingen vedtekter i laget.

Videre har jeg nettopp kjøpt leiligheten. Har tenkt å bytte gulv og avrette, men må nok sette opp støttebjelker under balkongen for å hindre ytterligere sig. Spørsmål to er om, dersom det skulle vise seg at det er feilkonstruksjon i fundamentet til balkongene, dette er en vesentlig mangel det er mulig å bruke boligkjøperforsikring på? Sto i takst at det var "noe sig i gulv i stue mot øst", uten videre spesifikasjoner...

Lenke til kommentar

 

 

 

Slenger meg på her;

I leiligheten min har stuegulvet ved balkongen sunket med omtrent 5 cm på 1 meter. Dette er altså kun det stykket der balkongen er fundamentert.

 

Dette burde vel være en egen ny tråd! Selv uten mer info., er nok dette et konstruksjons problem, eller konstruksjonfeil. Eneste felles her, er borettslag.

 

Tror du bør engasjere borettslaget og ikke rote med dette selv. Uansett må det klarlegges hva som er årsaken til siget i gulvet. Og løse det problemet først! 5 cm på kun en meters avstand, ER mye og at det er ved yttervegg er betenkelig. Dette høres alvorlig ut. At "taksten" beskriver "noe sig" er også en alvorlig feil, hvis det er som du beskriver!

 

Forstår ikke helt bygningskonstruksjonen og hvordan din balkong er utført. Forklaringen er noe forvirrende. At fundamenteringen av balkongen, skal ha noe med din yttervegg å gjøre, er uvanlig. Er det et "trapes" bygg? Hadde vært lettere å uttale seg, hvis du "skannet" en snitt-tegning (med balkong) og en plantegning og legge det ut her. Men ennå bedre er det, å kontakte en med bygningsteknisk kompetanse, som kan komme å se på problemene. Lettere å vurdere på stedet, enn å diskutere her.

 

Og jeg underer på hvorfor byggningstekniske spørsmål, blir tatt opp under juss! Kan være mer relevant respons der det hører hjemme, under "Hus, hage..." Men forstår også, at det enkelte ganger kan være vanskelig å legge ut en tråd på rett sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar. Tråden omhandlet borettslagsloven, og begge mine spørsmål gikk i hovedsak på det juridiske, derfor.

Tja... TS og du stiller kanskje noen spørsmål, angående det juridiske. Men, problemene deres har da lite med juridiske porblemer, i KUN borettslag å gjøre. TS sitt problem, er trolig et problem om manglende kunskap om en bolig. Og ditt problem, er om lovligheten av å endre noe (på en eiendom), du ikke eier. Men jeg forstår, at enkelte folk med lite livserfaring, ikke har kunnskap om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...