Gå til innhold

"Fornuftig priset" trefot

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet dette kanskje er feil sted å spørre med ord som "fornuftig priset", men jeg er i hvert fall ute etter et bra (igjen - jeg vet det er subjektivt, spesielt sammen med "fornuftig priset") priset stativ/tripod til et lite kamera.

For tiden bruker jeg et Sony RX100M2 og har ingen store planer om å gå over til noe mer avansert med det første. De gangene jeg tar med trefot er det et poeng at det er lett, men stødig og at det kan stilles til over 160cm i høyde. Alt annet er selvsagt hyggelig å få med, men det viktige er å få et stativ jeg faktisk kommer til å bruke.

Jeg ser for meg at maks jeg vil bruke er 2.000,- på stativet, og tar gjerne mot tips til nye eller hva jeg skal se etter brukt.

På forhånd tusen takk!

/Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha kulekode, så er AKB-serien til Induro gode, solide og stødige stativer. Mye for pengene.

AKB0 er nok for kort. AKB1 er rett under 160cm, men husk at også kameraet bygger noen centimeter.

Induro AKB0

Induro AKB1

Induro AKB2

Vil du heller ha tre-veishode, så er AKP-serien alternativet. Her er kun det minste under 2000 kroner, men tar med de to andre også da de ikke er så mye dyrere, og AKP0 nok ikke er høyt nok.

Induro AKP0

Induro AKP1

Induro AKP2

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Vil du ha kulekode, så er AKB-serien til Induro gode, solide og stødige stativer. Mye for pengene.

AKB0 er nok for kort. AKB1 er rett under 160cm, men husk at også kameraet bygger noen centimeter.

Induro AKB0

Induro AKB1

Induro AKB2

Vil du heller ha tre-veishode, så er AKP-serien alternativet. Her er kun det minste under 2000 kroner, men tar med de to andre også da de ikke er så mye dyrere, og AKP0 nok ikke er høyt nok.

Induro AKP0

Induro AKP1

Induro AKP2

Takk skal du ha :) Hva med Manfroto? Ser at denne er greit priset, og det finnes jo alltid en del Manfroto på Finn.

Endret av Tiwas1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at Induro er mer for pengene. Du betaler en del for at det står Manfrotto på stativet.

Hvis vi sammenligner Stativet du linker til, med AKB2, så koster det nesten 400 kroner mer, og tåler 1,5 kg mindre. Det vil si at det er mindre stabilt. Det er også både større (i sammenslått tilstand) og 1,1kg tyngre enn AKB2. Det er nok fordi det kan bli høyere.

Det positive med Manfrotto-stativet, er at jeg tror midtsøylen kan vris 90 grader slik at du kan ta bilde rett nedover, og som sagt at det kan bli høyere enn AKB2. Om du har behov for dette, er nok Manfrotto-stativet et bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...