Gromle Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Fiffler litt tanken på å bytte bil. Har snust litt på Octavia, og synes den ser veldig fristende ut med 1,8 TSI, 4x4 og Dsg. Muligens også Scout utgaven, bakkeklaring er flott, men har lite lyst på SUV. Noen erfaringer med denne bilen og motor? Er det andre alternative biler som bør sjekkes ut? Og hvilke forskjeller er det på Scout ift til den vanlige 4x4 utover bakkeklaring? Vektforskjellen er jo på godt over 100kg. Tenker å kjøpe helt ny, evnt maks ett år gammel bil. Stasjonsvogn er ett must. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Den nye Octavia er en fin bil den. 1,8TSI er nok ikke det dummeste valget, 4x4 og DSG anser jeg som et must. Jeg ville sørget for å få med adaptiv cruise som utstyr, i tillegg til en haug av andre ting selvsagt. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Ikke gode seter i den. Lite støtte sideveis. Den miksen du beskriver får du heller ikke i annet enn stasjonsvogn. Men den pakka er jo en god miks når prisen tas i betraktning. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Ja tenker å krysse av på ganske mye på ekstrautstyr lista om det blir kjøp. Adaptiv cruise er en av tingene som vil bli krysset av på Og synes 1,8TSI virker som en flott motor. Og selv om jeg egentlig ikke har noe imot diesel, så frister det med bensin igjen. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Ikke gode seter i den. Lite støtte sideveis. Den miksen du beskriver får du heller ikke i annet enn stasjonsvogn. Men den pakka er jo en god miks når prisen tas i betraktning. Gjelder det sportssetene også? Lenke til kommentar
oOF Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Godt poeng, ingen av de jeg har prøvd har hatt sportsseter. På konfiguratoren ser de bedre ut, men da kan en ikke velge skinn. Jeg hadde valgt sportsseter, for de vanlige setene er ikke gode i det hele tatt, syns jeg. Og velg de minste felgene du kan, for det er en del veistøy i bilen. Ved litt nærmere ettersyn, så ser det ikke ut som om det er stor forskjell. Slik hadde jeg tatt den sånn cirka: http://skoda-cc.cloudapp.net/nor/nor/nb-no/5e5/68815#!cc-instance=NOR&cc-salesprogram=NOR&cc-culture=nb-no&cc-model=5E5&cc-carline=68815&cc-equipment=&cc-motor=114877&cc-color=J3J3&cc-interior=JD&cc-packages=GPDEPDE%2CGPFCPFC%2CGPG1PG1%2CGPH7PH7%2CGPHCPHC%2CGPK0PK0%2CGPKCPKC%2CGPLIPLI%2CGPLUPLU%2CGPNCPNC%2CGWBCWBC%2CMEPH7X2%2CMGPS6M3%2CMKSUKA1&cc-view=step7&cc-configurationId=62646495&cc-viewstate={%22lastConfigurationHash%22%3A%224_PX_JD_J3J3_GPDEPDE%2CGPFCPFC%2CGPG1PG1%2CGPH7PH7%2CGPHCPHC%2CGPK0PK0%2CGPKCPKC%2CGPLIPLI%2CGPLUPLU%2CGPNCPNC%2CGWBCWBC%2CMEPH7X2%2CMGPS6M3%2CMKSUKA1%22%2C%22conflictSolutions%22%3A[{%22addCodes%22%3A%22GWBCWBC%22%2C%22removeCodes%22%3A%22%22%2C%22solutionType%22%3A%22add%22%2C%22solutionSubject%22%3A%22GWBCWBC%22}]%2C%22packageItem%22%3Atrue%2C%22packegeItem%22%3Atrue} Endret 28. desember 2014 av oOF Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Den nye Octavia er en fin bil den. 1,8TSI er nok ikke det dummeste valget, 4x4 og DSG anser jeg som et must. Jeg ville sørget for å få med adaptiv cruise som utstyr, i tillegg til en haug av andre ting selvsagt. Støttes! 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 29. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2014 Noen som har noe formening om det reelle forbruket til 1,8 tsi med automat og 4x4? Regner med det er noe høyere enn det som er oppgitt fra fabrikk. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Hallo Jeg kjøpte en ny Octavia L&K 1,8TSI DSG 4x4 i september. Bilen hadde i tillegg til standard utstyret i L&K versjonen soltak og webasto. Fargen er Metal grey metallic. Specs på L&K ligger i spoilern. Safety, functionality, comfortProaktiv passasjerbeskyttelseFjernlysassistent"PARKING ASSISTANT" 2,012 uttak i bagasjeromAdaptive Cruise ControlVarsellys på frontdørerAlcantara/leather seat coveringAntenne for FMBi-Xenonlys med AFS og automatisk høydejustering og LED kjørelysDekkreparasjonssettStor kjørekomputer med fargeskjermDAB+Knekollisjonspute2-soners Climatronic med automatisk resirkulering og kjøling av hanskeromElektriske vinduer foran og bakElectric seat adjustment with memory system left, right seat mechanically height-adjustableElectrically adjustable lumbar support for left front seatStartsperreESCExterior mirrors: with memory function, automatically dimming, electrically foldable/adjustable/heatedMidtarmlene foranHøydejusterbare hodestøtter foranBrilleholderAvkjølt hanskeromGreen tecAutomatisk høydejustering av Bi-Xenon med AFSOppvarmede spylerdyserHill Hold - hjelp til bakkestartInnvendig dimmespeilTåkelys foranInteriørlys i fotbrønn foran og bakFjernbetjent sentrallåsBagasjeromsbelysning4 høyttalere foranAmundsen navigasjon med kart for Vest-Europa og DAB+Beltevarsler alle plasserMultifunksjonsratt med styring av radio og telefonDelt, foldbar bakseterygg med midtarmleneBakruteviskerFjernbetjent sentrallåsKnapp for nedfelling av baksetetTretthetsvarslerRoof railsRegulerbar setevarme foranLysassistent med "Coming/Leaving home"Sidekollisjonsputer og hodekollisjonsputer foran og bakEkstra mørke ruter bakBagasjeromstildekningSound system, CantonBolero radio/Cd med DAB+ og berøringsskjermOppbevaringsrom i bagasjeromHøyttrykksspyler på frontlykteneTre hodestøtter bakTPM, dekktrykkskontroll2 leselys foranTonet frontruteRegnsensorTray areas package 2ExteriorAlloy wheels "TURBINE" 7,5J x 18" 4 pcs.Lakkerte sidespeilKrompakkeTires 225/40 R18 92Y xlInteriorISOFIXKrompakkeDecorative insertsSkinn på girspakGirspak med skinnGirmoffe i kunstskinnMultifunksjonsrattTerskelbeskyttere Gulvmatter i stoff Av utstyr som jeg savner fra Kugaen er keylessen og det faktum at den også hadde en H7 fjernlys i tillegg til selve Xenonpæren. Ville også ha shiftpaddles, men dette lot seg ikke monteres på bilen uten at det kostet 10 lapper ekstra da bilen var ferdigbygd og i utstilling. L&K leveres med 18" som standard og jeg synes ærlig talt ikke det er noe dekkstøy å snakke om. Forbruket skuffet meg litt i starten, men nå ligger jeg på 0,7-0,8 med mestparten småkjøring og det er omtrent på nivå med Kugaen jeg hadde med diesel. Bilen er nå akkurat rundet 6000km. På langtur(1600km) med full bil og snitthastighet på ca 100 var forbruket på ca 0,75 men da var bilen gått knapt 1000 km. Trur ikke det er noe problem å komme under 0,7 i forbruk med pen kjøring på langtur. Jeg er sålangt positivt overrasket iallefall. Kjøreegenskapene på sommerføre imponerte meg veldig, testet en standard Octavia 4x4 med manuell på vinterføre i fjor vinter og den var langtifra like presis på styringa som L&Ken min er. Bilen er presis på styringa og har grep i massevis. Så er det hærlig å høre lyden av motoren når du trøkker litt på, for ikke å snakke om at den ikke stopper på 4000rpm Av utstyr som iallefall jeg ikke ville vært foruten er ACC det desidert viktigste. Det gjør hverdagen så mye enklere og mindre irriterende når folk framfor deg kjører ujevnt. Mvh RAimo Endret 30. desember 2014 av Raimop 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Den i fjor vinter er vel av forrige modell? ACC har vært brukt som forkortelse for automatisk klimaanlegg siden 80-tallet eller.no, så du vet Endret 30. desember 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) Takk for svar Raimop! Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre. Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt. Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt. Endret 30. desember 2014 av Gromle Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Vær oppmerksom på at folk som opererer med tall som 0,7 til 0,8 med "mesteparten småkjøring" gjerne har en definisjon av småkjøring som avviker fra eksempelvis min definisjon.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Vær oppmerksom på at folk som opererer med tall som 0,7 til 0,8 med "mesteparten småkjøring" gjerne har en definisjon av småkjøring som avviker fra eksempelvis min definisjon.. Ja har det bakhodet. Småkjøring blir det uansett ikke så veldig mye av for min del. Var tallet på langkjøring som er mest interessant. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Den i fjor vinter er vel av forrige modell?ACC har vært brukt som forkortelse for automatisk klimaanlegg siden 80-tallet eller.no, så du vet Sånn.. Nå kan jeg si ifjor vinter 80- tallet er borte for lenge siden og språket og teknologien utvikles hele tiden. I dag snakker man om klimaanlegg og ikke automatisk klima.. ACC er en helt vanlig forkortelse for adaptiv cruise som fabrikanter som fx VoLvo og VAG bruker. https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/videos/49628/adaptive-cruise-control-with-steer-assist http://www.volkswagen.co.uk/technology/adaptive-cruise-control-acc Endret 2. januar 2015 av Raimop Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar Raimop! Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre. Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt. Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt. Er faktisk mer fornøyd en jeg trudde jeg ville bli skulle egentlig vente på Scout men pga flytting til sørligere strøk såg jeg ikke behovet for ekstra høyde på understellet. Mvh Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Takk for svar Raimop! Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre. Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt. Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt. Er faktisk mer fornøyd en jeg trudde jeg ville bli skulle egentlig vente på Scout men pga flytting til sørligere strøk såg jeg ikke behovet for ekstra høyde på understellet. Mvh Hvordan er lysene på den?Fant en svensk test der 2013 octavia kom blant 15 dårligste lysmessig, mest pga elendige langlys (bixenon). Mens i Motor kom den ganske bra ut, men mulig det var en 2014 modell. Vet ikke om det er noe forskjell på lyktene mellom de to. Edit: Du har vel en 2015 modell om du den nå i sept? Endret 3. januar 2015 av Gromle Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg tror det har litt med om det er AFS lys eller ikke i de testene uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet. jeg opplever ikke at lysene er dårlige, men de er heller ikke i toppklasse. Jeg mener det burde ha vært en halogen pære i tillegg til Xenon slik som det var på min gamle bil, da det faktisk har endel å si på lysstyrken. Svingbare lys visste jeg ikke var så bra som det faktisk er, det merker jeg nå som jeg er på ferie å kjører en bil uten denne funksjonen og det et savn. I tillegg sprer lyktene lyset når du kjører sakte(ca 60km/t) og samler seg etterhvert som farten går opp og det funker bra synes jeg. Jeg kommer til å installere mine Hella Comet 200 Xenon, det hjelper så ufattelig mye på langkjøring. Er 2015 mod ja. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Du har de adaptive lysene ja. Har du sjekket hvordan de er satt opp? I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere. Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye? Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Du har de adaptive lysene ja. Har du sjekket hvordan de er satt opp? I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere. Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye? Lysbildet forandrer seg ja, men kjører sjelden i 110 når det er mørkt... Man kan nok forandre innstillingene hvis man kjøper VCDS fra Ross-tech men det er ingen innstillinger du som bruker kan stille på i bilen for å forandre hastigheten lysene skal justeres etter. Kommer nok uansett til å kjøpe VCDS da det er mange fiffige funksjoner der man aktivere eller "leke" med om du vil. Dersom man ikke setter lysbryteren i AUTO vil lysene forsåvidt funke uten AFS hvis jeg forsto brukermanualen rett. Skal teste dette i dag. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Du har de adaptive lysene ja. Har du sjekket hvordan de er satt opp? I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere. Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye? Lysbildet forandrer seg ja, men kjører sjelden i 110 når det er mørkt... Man kan nok forandre innstillingene hvis man kjøper VCDS fra Ross-tech men det er ingen innstillinger du som bruker kan stille på i bilen for å forandre hastigheten lysene skal justeres etter. Kommer nok uansett til å kjøpe VCDS da det er mange fiffige funksjoner der man aktivere eller "leke" med om du vil. Dersom man ikke setter lysbryteren i AUTO vil lysene forsåvidt funke uten AFS hvis jeg forsto brukermanualen rett. Skal teste dette i dag. Ja ser ut til at man justere på det meste med VCDS. Skal innom forhandler i mårra og se om jeg ikke får lånt meg en demobil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå