Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda octavia, eller?


Gromle

Anbefalte innlegg

Fiffler litt tanken på å bytte bil.

 

Har snust litt på Octavia, og synes den ser veldig fristende ut med 1,8 TSI, 4x4 og Dsg. Muligens også Scout utgaven, bakkeklaring er flott, men har lite lyst på SUV.

 

Noen erfaringer med denne bilen og motor?

Er det andre alternative biler som bør sjekkes ut?

 

Og hvilke forskjeller er det på Scout ift til den vanlige 4x4 utover bakkeklaring?

Vektforskjellen er jo på godt over 100kg.

 

Tenker å kjøpe helt ny, evnt maks ett år gammel bil.

Stasjonsvogn er ett must.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

 

Jeg kjøpte en ny Octavia L&K 1,8TSI DSG 4x4 i september. Bilen hadde i tillegg til standard utstyret i L&K versjonen soltak og webasto. Fargen er Metal grey metallic. Specs på L&K ligger i spoilern.

 

 

Safety, functionality, comfort
Proaktiv passasjerbeskyttelse
Fjernlysassistent
"PARKING ASSISTANT" 2,0
12 uttak i bagasjerom
Adaptive Cruise Control
Varsellys på frontdører
Alcantara/leather seat covering
Antenne for FM
Bi-Xenonlys med AFS og automatisk høydejustering og LED kjørelys
Dekkreparasjonssett
Stor kjørekomputer med fargeskjerm
DAB+
Knekollisjonspute
2-soners Climatronic med automatisk resirkulering og kjøling av hanskerom
Elektriske vinduer foran og bak
Electric seat adjustment with memory system left, right seat mechanically height-adjustable
Electrically adjustable lumbar support for left front seat
Startsperre
ESC
Exterior mirrors: with memory function, automatically dimming, electrically foldable/adjustable/heated
Midtarmlene foran
Høydejusterbare hodestøtter foran
Brilleholder
Avkjølt hanskerom
Green tec
Automatisk høydejustering av Bi-Xenon med AFS
Oppvarmede spylerdyser
Hill Hold - hjelp til bakkestart
Innvendig dimmespeil
Tåkelys foran
Interiørlys i fotbrønn foran og bak
Fjernbetjent sentrallås
Bagasjeromsbelysning
4 høyttalere foran
Amundsen navigasjon med kart for Vest-Europa og DAB+
Beltevarsler alle plasser
Multifunksjonsratt med styring av radio og telefon
Delt, foldbar bakseterygg med midtarmlene
Bakrutevisker
Fjernbetjent sentrallås
Knapp for nedfelling av baksetet
Tretthetsvarsler
Roof rails
Regulerbar setevarme foran
Lysassistent med "Coming/Leaving home"
Sidekollisjonsputer og hodekollisjonsputer foran og bak
Ekstra mørke ruter bak
Bagasjeromstildekning
Sound system, Canton
Bolero radio/Cd med DAB+ og berøringsskjerm
Oppbevaringsrom i bagasjerom
Høyttrykksspyler på frontlyktene
Tre hodestøtter bak
TPM, dekktrykkskontroll
2 leselys foran
Tonet frontrute
Regnsensor
Tray areas package 2
Exterior
Alloy wheels "TURBINE" 7,5J x 18" 4 pcs.
Lakkerte sidespeil
Krompakke
Tires 225/40 R18 92Y xl
Interior
ISOFIX
Krompakke
Decorative inserts
Skinn på girspak
Girspak med skinn
Girmoffe i kunstskinn
Multifunksjonsratt
Terskelbeskyttere

Gulvmatter i stoff

 

 

 

Av utstyr som jeg savner fra Kugaen er keylessen og det faktum at den også hadde en H7 fjernlys i tillegg til selve Xenonpæren. Ville også ha shiftpaddles, men dette lot seg ikke monteres på bilen uten at det kostet 10 lapper ekstra da bilen var ferdigbygd og i utstilling.

 

L&K leveres med 18" som standard og jeg synes ærlig talt ikke det er noe dekkstøy å snakke om. Forbruket skuffet meg litt i starten, men nå ligger jeg på 0,7-0,8 med mestparten småkjøring og det er omtrent på nivå med Kugaen jeg hadde med diesel. Bilen er nå akkurat rundet 6000km.

 

På langtur(1600km) med full bil og snitthastighet på ca 100 var forbruket på ca 0,75 men da var bilen gått knapt 1000 km. Trur ikke det er noe problem å komme under 0,7 i forbruk med pen kjøring på langtur. Jeg er sålangt positivt overrasket iallefall.

 

Kjøreegenskapene på sommerføre imponerte meg veldig, testet en standard Octavia 4x4 med manuell på vinterføre i fjor vinter og den var langtifra like presis på styringa som L&Ken min er. Bilen er presis på styringa og har grep i massevis.

 

Så er det hærlig å høre lyden av motoren når du trøkker litt på, for ikke å snakke om at den ikke stopper på 4000rpm :D

 

Av utstyr som iallefall jeg ikke ville vært foruten er ACC det desidert viktigste. Det gjør hverdagen så mye enklere og mindre irriterende når folk framfor deg kjører ujevnt.

 

Mvh

RAimo

 

Endret av Raimop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar Raimop!

Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen :)

Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre.

 

Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt.

 

Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at folk som opererer med tall som 0,7 til 0,8 med "mesteparten småkjøring" gjerne har en definisjon av småkjøring som avviker fra eksempelvis min definisjon..

Ja har det bakhodet. Småkjøring blir det uansett ikke så veldig mye av for min del.

Var tallet på langkjøring som er mest interessant.

Lenke til kommentar

Den i fjor vinter er vel av forrige modell?ACC har vært brukt som forkortelse for automatisk klimaanlegg siden 80-tallet eller.no, så du vet :)

Sånn.. Nå kan jeg si ifjor vinter ;)

 

80- tallet er borte for lenge siden og språket og teknologien utvikles hele tiden. I dag snakker man om klimaanlegg og ikke automatisk klima.. ACC er en helt vanlig forkortelse for adaptiv cruise som fabrikanter som fx VoLvo og VAG bruker.

 

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/videos/49628/adaptive-cruise-control-with-steer-assist

 

http://www.volkswagen.co.uk/technology/adaptive-cruise-control-acc

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

Takk for svar Raimop!

Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen :)

Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre.

Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt.

Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt.

Er faktisk mer fornøyd en jeg trudde jeg ville bli :) skulle egentlig vente på Scout men pga flytting til sørligere strøk såg jeg ikke behovet for ekstra høyde på understellet.

 

Mvh

Lenke til kommentar

 

Takk for svar Raimop!

Høres ut som du er rimelig fornøyd med doningen :)

Og forbruket høres jo absolutt ikke avskrekkende ut. Hadde fryktet det skulle være værre.

Satt også og så på L&K utgaven, men ser ikke ut som den kan leveres med bad road understellet, så scout eller elegance med noen ekstra kryss i utstyrslista er det som er aktuelt.

Tenker jeg skal rusle innom forhandler på nyåret å prøvekjøre litt.

Er faktisk mer fornøyd en jeg trudde jeg ville bli :) skulle egentlig vente på Scout men pga flytting til sørligere strøk såg jeg ikke behovet for ekstra høyde på understellet.

 

Mvh

Hvordan er lysene på den?

Fant en svensk test der 2013 octavia kom blant 15 dårligste lysmessig, mest pga elendige langlys (bixenon).

 

Mens i Motor kom den ganske bra ut, men mulig det var en 2014 modell. Vet ikke om det er noe forskjell på lyktene mellom de to.

 

Edit: Du har vel en 2015 modell om du den nå i sept?

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Jeg tror det har litt med om det er AFS lys eller ikke i de testene uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet. jeg opplever ikke at lysene er dårlige, men de er heller ikke i toppklasse. Jeg mener det burde ha vært en halogen pære i tillegg til Xenon slik som det var på min gamle bil, da det faktisk har endel å si på lysstyrken.

 

Svingbare lys visste jeg ikke var så bra som det faktisk er, det merker jeg nå som jeg er på ferie å kjører en bil uten denne funksjonen og det et savn. I tillegg sprer lyktene lyset når du kjører sakte(ca 60km/t) og samler seg etterhvert som farten går opp og det funker bra synes jeg.

 

Jeg kommer til å installere mine Hella Comet 200 Xenon, det hjelper så ufattelig mye på langkjøring.

 

Er 2015 mod ja.

Lenke til kommentar

Du har de adaptive lysene ja.

Har du sjekket hvordan de er satt opp?

I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere.

 

Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye?

Lenke til kommentar

Du har de adaptive lysene ja.

Har du sjekket hvordan de er satt opp?

I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere.

 

Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye?

 

Lysbildet forandrer seg ja, men kjører sjelden i 110 når det er mørkt... Man kan nok forandre innstillingene hvis man kjøper VCDS fra Ross-tech men det er ingen innstillinger du som bruker kan stille på i bilen for å forandre hastigheten lysene skal justeres etter.

 

Kommer nok uansett til å kjøpe VCDS da det er mange fiffige funksjoner der man aktivere eller "leke" med om du vil.

 

Dersom man ikke setter lysbryteren i AUTO vil lysene forsåvidt funke uten AFS hvis jeg forsto brukermanualen rett. Skal teste dette i dag.

Lenke til kommentar

 

 

Du har de adaptive lysene ja.

Har du sjekket hvordan de er satt opp?

I følge instruksjonsboka så er det først i 110kmt at lyset fokuseres maksimalt fremover. Men det blr jo være en smal sak i sette den hastigheten lavere.

 

Har prøvd å lure den opp i 110 og sett om lysbildet forandrer seg mye?

Lysbildet forandrer seg ja, men kjører sjelden i 110 når det er mørkt... Man kan nok forandre innstillingene hvis man kjøper VCDS fra Ross-tech men det er ingen innstillinger du som bruker kan stille på i bilen for å forandre hastigheten lysene skal justeres etter.

 

Kommer nok uansett til å kjøpe VCDS da det er mange fiffige funksjoner der man aktivere eller "leke" med om du vil.

 

Dersom man ikke setter lysbryteren i AUTO vil lysene forsåvidt funke uten AFS hvis jeg forsto brukermanualen rett. Skal teste dette i dag.

Ja ser ut til at man justere på det meste med VCDS.

 

Skal innom forhandler i mårra og se om jeg ikke får lånt meg en demobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...