Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Kan noen ta meg raskt igjennom litt trigonometri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis svaret er x = -0,205758... så kan jeg legge ut "løsningen" min, hvis ikke gidder jeg ikke å dumme meg ut.

Edit: Ok, jeg prøver.

Jeg slo opp på "sine" på wikipedia, og der sto det at arcsin() er invers til sin(). Vist som sin-1() på calc.

Først bruker du vanlig løsning av ligning til å få:

sin(2x) = -2/5

så bruker du arcsin (på begge sider, ettersom det er en ligning):

arcsin(sin(2x)) = arcsin(-2/5)

fordi arcsin og sin er invers, så blir arcsin(sin(a)) analogt til --a. Altså, snur du to ganger er du tilbake til start. Vi kan dermed stryke disse:

2x = arcsin(-2/5)

x = arcsin(-2/5)/2.

Dette fungerer på en måte, iom at hvis man regner det ut og putter x inn i venstre og høyre side av den originale ligningen så får man samme svar på begge sider.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Svaret blir, om jeg har regnet riktig enten som tåkelur skriver eller ~12 grader, avhengig av om du skal ha svaret i radianer eller grader. Denne ligningen skal være ganske grei. Du rydder opp slik at du får sinus 2x leddene på den ene siden, og konstantene på den andre. Da får du 5sin(2x)=-2. Videre sin(2x)=-2/5. Så tar du sinus invers av -2/5 og får 2x=-23.57 og dermed x11.78, eller svaret til Tåkelur om du skal ha det i radianer. Så håper jeg ikke jeg har oversett noe :p

Lenke til kommentar

Da var det som jeg sa, det er et intervall som x er gyldig i. Enhetssirkelen er viktig å forstå dersom du skal forstå hvorfor det er flere gyldige løsninger.

Jeg har desverre ikke formelen i i hodet nå, så tilgi meg for feil.

chart?cht=tx&chl=2x=\arcsin(-\frac{2}{5})\times n\times2\pi
chart?cht=tx&chl=2x=-\arcsin(-\frac{2}{5})\times n\times2\pi

Der n er et helhall som gir x en verdi som er gyldig.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Fasiten vil at svaret i oppgavene skal være 101.8+n180 og 168.2+n180.

Henger ikke med.

Det stemmer godt det. En negativ sinus verdi vil si at du befinner det i tredje og fjerne kvadrant i enhetssirkelen, Svaret ditt tilsvarer henholdsvis 190 og 350 grader i sirkelen, røfft regnet. Dette er grunnen til at du bør få et intervall, slik Chris spurte etter over.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=enhetssirkelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...