Gå til innhold

Spettmeis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin og skarp spettmeis i en litt uvanlig positur :)

Da jeg så "thumbnailen" lurte jeg först på hvilken fugl de var....

Hei Rolf Magne, og tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Nei, det er ikke godt å si ved første blikk, om dette er en "spettvarp eller muldmeis" :D Spettmeisen har en "fjærvirvel" under nebbet, som kan ligne en nedovermunn, og som kan gi inntrykk av at fuglen alltid ser sur ut. Øyekontakt med denne fuglen er ikke lett, for den flyr like fort som "lynvingen". Denne gangen fikk jeg øyekontakt, og akkurat det ble for meg stor stas :D

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei Øyvind.L

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Blir kjempeoverrasket når du forteller at du kunne få spettmeisen til å sitte på fingeren. De vi ser her, styrter mot foringsplassen, napper lynraskt et frø, og plutselig er de borte. Vi opplever her at den er en svært sky fugl. Ser at det reageres på en uvanlig positur av fuglen her. Det var nå slik fuglen satt, og jeg tror fuglen syntes den satt helt greit. Når man fotograferer fugler, ser man særegenheter hos de forskjellige artene veldig tydelig. Man sitter lenge og venter, noen ganger over timer, og man får etter hvert god oversikt. Særegenheten hos spettmeisen, er at den ofte henger med hodet ned, og kan krype nedover trestammer. Den perfekte positur, ville da vært et bilde i en slik positur. Men fuglene er også bevegelige, og setter seg i alle mulige positurer. Jeg mener at bilder av fugl i mulig "uvant" positur, kan bli like spennende bilder. Her var det blikk-kontakten som ble det viktige i bildet. Men dette er bare hva jeg mener :D

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei Lisbeth
Den "uvanlige posituren" er ikke negativt, men som du sier; Spennende! Den kjente posituren til en spettmeis er ofte hengende med hodet ned. Derfor er det artig når noen kan fange en relativt vanlig fugl i en positur som ikke er helt "A4". Som sagt; Et godt fanget bilde :)

Lenke til kommentar

Jaggu var'n sur au. Kan minne om ei rotte på sur ost.

Men fotografen har gjort jobben sin med god skarphet i fint lys som gir fine farger og godt med detaljer.

Diagonalen mellom kort og langside gir god spenning i bildet.

Kanskje kunne bu tatt noen cm oppe for å få et litt spenstigere format. Men der er det vel smaken og baken som dukker op som vanlig.

Roar

Lenke til kommentar

Hei Øyvind.L

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Blir kjempeoverrasket når du forteller at du kunne få spettmeisen til å sitte på fingeren. De vi ser her, styrter mot foringsplassen, napper lynraskt et frø, og plutselig er de borte. Vi opplever her at den er en svært sky fugl. Ser at det reageres på en uvanlig positur av fuglen her. Det var nå slik fuglen satt, og jeg tror fuglen syntes den satt helt greit. Når man fotograferer fugler, ser man særegenheter hos de forskjellige artene veldig tydelig. Man sitter lenge og venter, noen ganger over timer, og man får etter hvert god oversikt. Særegenheten hos spettmeisen, er at den ofte henger med hodet ned, og kan krype nedover trestammer. Den perfekte positur, ville da vært et bilde i en slik positur. Men fuglene er også bevegelige, og setter seg i alle mulige positurer. Jeg mener at bilder av fugl i mulig "uvant" positur, kan bli like spennende bilder. Her var det blikk-kontakten som ble det viktige i bildet. Men dette er bare hva jeg mener :D

Mvh Lisbeth.

Burde vel ha lagt til at de andre vanlige: kjøttmeis ,blåmeis og løvmeis fikk jeg ogs til å sitte på handen, ost og solsikkefrø må til da.

Metoden jeg brukte var å ha (ost) i handen ut vinduet i stedenfor på brettet. Snart landet de i handen, senere gjorde de det samme ute :)

Lenke til kommentar

Hei Lisbeth

Den "uvanlige posituren" er ikke negativt, men som du sier; Spennende! Den kjente posituren til en spettmeis er ofte hengende med hodet ned. Derfor er det artig når noen kan fange en relativt vanlig fugl i en positur som ikke er helt "A4". Som sagt; Et godt fanget bilde :)

Hei Rolf Magne.

Tusen takk igjen, for hyggelig kommentar. Kanskje jeg nå ga inntrykk av å være like "gretten" som uttrykket til spettmeisen her. Men det ble helt feil, for jeg er jo glad som ei lerke :D I min kommentar mente jeg akkurat det samme som deg, at det finnes mange forskjellige formater. - " A-4 er ryddig og bra, men ikke alltid like spennende."

Så kort kunne jeg egentlig uttrykt det i min forrige kommentar, men du vet ...når kvinnfolk legger i vei ... :D

Mvh Lisbeth

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaggu var'n sur au. Kan minne om ei rotte på sur ost.

Men fotografen har gjort jobben sin med god skarphet i fint lys som gir fine farger og godt med detaljer.

Diagonalen mellom kort og langside gir god spenning i bildet.

Kanskje kunne bu tatt noen cm oppe for å få et litt spenstigere format. Men der er det vel smaken og baken som dukker op som vanlig.

Roar

Hei Roar, og tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ser at noen cm kutt oppe hadde gitt et spenstigere format. Ser det veldig godt, men ser det alltid bare ETTER at du foreslår det :D Du er et ufattelig talent Roar, og vi er overheldige som får synspunkter og meninger fra deg. Takk og lov for deg :D

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei Øyvind.L

Mvh Lisbeth.

Burde vel ha lagt til at de andre vanlige: kjøttmeis ,blåmeis og løvmeis fikk jeg ogs til å sitte på handen, ost og solsikkefrø må til da.

Metoden jeg brukte var å ha (ost) i handen ut vinduet i stedenfor på brettet. Snart landet de i handen, senere gjorde de det samme ute :)

Hei igjen Øyvind.L.

Historien din er fantastisk. Du må nok ha et eget talent for dette. Minner meg om vår mellomste sønn, som med to små fingre "hentet" fluer i vinduskarmen, for så å slippe dem ut i det fri, levende.

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...