Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v40 - lav temp.

YAtzy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Volvo v40 1998 2.0 bensinturbo. Nå om dagen ligger temperaturen ute på rundt -20, og jeg har merket at motoren min sjeldent går over 55 grader. Ligger som oftest på rundt 48-50. Uten at jeg har mye peiling på bil, så er vel det litt lavt til tross for 20 minusgrader ute? Dette fører også igjen til at aircondition ikke avgir nok varme til å varme opp bilen.

Bør jeg rigge grillen med aluminium, eller kan det være det ligger et problem noe sted? Bør vel ikke slite med dette i 20 minus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre sier; thermostat kan være helt eller dels defekt. Men, jeg har hatt noen biler som slet med å holde oppe lunken i lave vintervær. Og det uten at noe var defekt. Dekket til opptil 2/3 av radiatoren, da funker det greit så lenge det er blå grader. Jeg har pleid å bruke noe blikk, eller noe plast, som tåler høy temp. Ville vært forsiktig med alufolie, den er så tynn at den kan trø seg inn i åpningene og lage permanent trøbbel.

Lenke til kommentar

Tips: Bruk i det minste frostvæske med samme farge som den du alt har på systemet. Alternativt tappe alt, spyle godt og få på nytt. Gammel frostvæske med diverse skitt og lort kan begrense sirkulasjonen betydelig, som det er lenge siden sist det har vært byttet så kan det være smart å gjøre.

Uansett; ikke bruk vanlig kranvann å fylle på med. Du bør bruke destillert vann, som du forøvrig fint kan lage selv med å koke opp vann, og sile det gjennom et kaffefilter elns.
Sjekk og om din motor har egen lufteventil for å få ut luftbobler, eller om det er helt selvluftende. Vesentlig at du får ut all luft for at kjølingen skal virke som det skal, samt at du skal få varme inn i kupeen :-)

Lenke til kommentar

Aircondition ville jeg skrudd av. Den er for å kjøle ned lufta. Ikke varme opp.

Airconditioning slår seg uansett av ved for lav temperatur.

Tips: Bruk i det minste frostvæske med samme farge som den du alt har på systemet. Alternativt tappe alt, spyle godt og få på nytt. Gammel frostvæske med diverse skitt og lort kan begrense sirkulasjonen betydelig, som det er lenge siden sist det har vært byttet så kan det være smart å gjøre.

Nå er det bare å bruke frostvæske av universaltypen, altså den som funker uansett hva osm er på fra før, disse har en gyllen farge og det står spesifikt at de funker med alt.

Ellers istemmer jeg med at det trolig er termostaten.

Lenke til kommentar

Å dekke til radiatoren er noe man drev med frem til 70-tallet elns.

Jeg er helt enig i at å dekke til radiatoren er meningsløst og totalt uten hensikt.

Hvis motoren ikke når driftstemperatur, så kommer ikke det av at radiatoren ikke er tildekket med folie e.l.. En motor skal uten problemer kunne bli varm i 20 minusgrader hvis alt er i orden.

På en motor der kjølesystemet er korrekt starter ikke radiatoren kjøling før etter at termostaten har åpnet seg, da rundt +/- 82 grader. Radiatoren SKAL altså kjøle, det er hele meningen med den, men det skal ikke skje før motoren er blitt varm nok til å trenge kjøling. Her kommer termostaten inn i bildet.

Mao, så skal ikke kjølevæsken som sirkulerer og kjøler gå gjennom radiatoren hvis motoren har en temperatur under ca. 80 grader. Er radiatoren medvirkende til å holde motoren lunken, så er noe feil en annen plass. Kjølevæsken skal kun sirkulere inni motoren til en viss temperatur er nådd. Inntil det punktet skal ikke radiatoren ha noe funksjon siden termostaten skal være lukket slik at kjølevæsken ikke sirkulerer gjennom radiatoren og tilbake til motoren for å kjøle den ned.

At radiatoren kjøler bra er ikke noe å "reparere". Det er slik det skal være. At den derimot bidrar til kjøling når den ikke skal er et problem, men det kommer ikke av radiatoren. Der må nok termostaten ta ansvaret siden den slipper kjølevæsken ut til radiatoren når den ikke skal.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig i at moderne biler ikke skal dekkes til radiatoren. Men dersom det er under 10 minus kan motoren slite med å holde temperaturen oppe. Spesielt i lange nedoverbakker fra fjelloverganger. Dette gjelder særlig store biler som caravelle der varmapparatene tar mye varme.

Uansett må trådstarter først sjekke at termostat ikke slipper gjennom før den skal, og dette kjennes enkelt med å legge hånden på radiator før motor når driftstemperatur.

Lenke til kommentar

Husker den gode gamle Citroen DS (padda) var å få med rullegardin foran radiator, for rask og enkel tildekking på kalde dager. Så har det vel vært borte en del år, men flere nyere biler (bla Ford og BMW) har igjen fått tildekking av radiator. Dvs gitter som automatisk lukker seg foran radiator ved lavt kjølebehov.

Denne gangen er det riktignok primært av aerodynamiske grunner, men det hjelper også til med raskere oppvarming. BMW skriver følgende om sin "Air vent control"

Less air resistance means more fuel efficiency, so the air vent control closes the air vents when cooling is not needed, improving aerodynamics and bringing the engine to running temperature faster.

( http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/air_vent_control.html?source=categories&article=air_vent_control )

Jeg er ellers helt enig i LiamH's system-beskrivels over, og selv om maskering av radiator til en viss grad kan maskere følgene av en defekt termostat, så er jo det er dårlig løsning. Jeg er også enig i at det generelt på nyere biler ikke er noe behov for tildekking. Men jeg vil likevel si meg uenig i at det overhodet ikke har noen funksjon. Jeg stappet senest for noen år siden selv en papplate bak grillen på en 07 Mondeo TDCI da jeg var på langtur en vinternatt med minus 20-25 grader, for å få mer varme i varmeapparatet. Det er ingen tvil om at det i enkelte situasjoner hjelper og hindre iskald luft i å kjøle motoren direkte. Det er da ikke selve radiatoren som er poenget, men motor/motorblokk. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan hjelpe å dekke til selve motoren bedre i ekstrem kulde, ja. Radiatoren derimot, ser jeg ikke hensikten med siden denne skal kjøle ned best mulig. :)

Blir ikke det mye det samme? Alle de bilene jeg har vært borti så står radiator i luftstrømmen inn i motorrom. Å dekke til deler av radiator, for å begrense luftstrømmen inn i motorrom, i områder med veldig lave temperaturer, er fremdeles i dag en nokså normal greie.

Jeg har slekt fra helt nord i landet, så jeg har spurt en av de bilkyndige derfra. Det han sa stemmer godt med hva pcp160 skriver, at det gjerne _normalt_ ikke er nødvendig, men kommer du i strøk med veldig lave temperaturer, er det å dekke til helt kurant og gjøres også på nyere biler, hvor alt er i orden.

På vår 2013 Citroën fulgte det med en egen plastplate en kan bruke til å dekke til deler av luftinntaket i støtfangeren. Ikke at jeg noengang har hatt bruk for den, men... :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det snakk om spesifikt dekke til selve radiatoren, så da adresserte jeg det. :)

Det å dekke til luftinntak eller motoren i seg selv er uansett ikke løsningen her. Det er en mulig lindring av symptomer. Hvis termostaten byttes tviler jeg på at det blir nødvendig å dekke til noe som helst. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Oppdaget dette problemet midt i jula før jeg skulle på langtur. Tildekking av radiatoren var tenkt som en midlertidig løsning, da det ikke var bare bare å oppdrive nytt termostat på så kort varsel. Ble uansett ikke nødvendig, da motoren greide å holde en temp på rundt 50 grader.

Tenkte å skifte termostat selv. I noen videoer så skifter de uten å tappe bilen for frostveske, hva er å anbefale? Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

Endret av YAtzy
Lenke til kommentar

Du må ikke tappe av all frostvæsken, men er den gammel så er det like greit å skifte den i samme slengen. Du vil nok miste en del væske når du tar ut termostaten, alt etter hvor høyt på motoren den sitter.

Hvis du skal bytte kjølevæske, så ta av den nederste slangen på radiatoren. Det er vel laveste punkt. Da får du ut mesteparten. Du kan spyle igjennom systemet med rent vann, men siden det er frost ute der du bor, så kan det bli vanskelig å få til hvis du skal stå ute. Er det lite grums og dritt i den gamle kjølevæsken, så skru på slangen igjen og monter termostaten.

Fyll deretter på kjølevæske til det er fullt. Pass på at du blander væsken slik at den tåler mye kulde. Som regel er 50/50 godt nok. La lokket være av og start motoren. La den kjøre seg ordentlig varm på tomgang slik at du får ut luften i systemet og at termostaten åpner seg. Kjenn etter at du har ordentlig varme i alle kjøleslanger. Fyll etter væske ved behov og skru på lokket. Da skal det være i orden.

Jeg kommer ikke på noe mer i farten, men skulle du bli plaget, så er det bare å spørre. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...