ærligøs Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) Jeg vet ikke om du så svaret fra Språkrådet som jeg la til? I det svaret uttrykkes det en del tvil. Dessverre fyller de ikke ut svaret med en begrunnelse for tvilen. Jeg kan lite om forskjellene mellom riksmål og bokmål. Jeg lever under den oppfatning at det ikke eksisterer noen forskjeller i syntaks mellom de to variantene. Sitat fra Norsk grammatikk-boka: I 2008 vedtok så Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur en revisjon av riksmålsnormen som brakte riksmål og offisielt moderat bokmål enda nærmere hverandre, slik at riksmålsnormen, med enkelte, for praktiske formål minimale unntak (færre enn 150), utgjør en delmengde av de mangfoldige, mer eller ofte mindre aktuelle valgmuligheter bokmålet stadig tilbyr. Det virker som alle riksmålsformer av ord er tillatt i bokmål, men noen bokmålsformer er ikke tillatt i riksmål. Det er ikke nevnt noen ulikheter i syntaks i den siterte boka. Men som du nevner, er det uklarheter ved dette. "Å" er en subjunksjon som ikke innleder leddsetninger, men infinitivskonstruksjoner? Ok, vi kan la denne tråden ligge nå. Disse spørsmålene kan vi jo innlemme i den andre tråden også. Endret 8. januar 2015 av ærligøs Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg vet ikke om du så svaret fra Språkrådet som jeg la til? I det svaret uttrykkes det en del tvil. Dessverre fyller de ikke ut svaret med en begrunnelse for tvilen. Så det nå. Kort svar som jeg like gjerne kunne gitt selv (jeg ville heller ikke hatt komma der). Jeg ville helst sett det i sammenheng med endringene fra 2007, og påpeke presist hvorfor det fremdeles ikke skal være komma der. Jeg kan lite om forskjellene mellom riksmål og bokmål. Jeg lever under den oppfatning at det ikke eksisterer noen forskjeller i syntaks mellom de to variantene. Det var mest det at Riksmålsforbudet ikke nødvendigvis aksepterer alt som Språkrådet setter fram – at de ville kunne avvise noe de ikke kan si seg enige i. Men jeg vet egentlig ikke noe om forholdet dem imellom. Det er godt mulig du har rett. Sitat fra Norsk grammatikk-boka: I 2008 vedtok så Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur en revisjon av riksmålsnormen som brakte riksmål og offisielt moderat bokmål enda nærmere hverandre, slik at riksmålsnormen, med enkelte, for praktiske formål minimale unntak (færre enn 150), utgjør en delmengde av de mangfoldige, mer eller ofte mindre aktuelle valgmuligheter bokmålet stadig tilbyr. Det virker som alle riksmålsformer av ord er tillatt i bokmål, men noen bokmålsformer er ikke tillatt i riksmål. Det er ikke nevnt noen ulikheter i syntaks i den siterte boka. Samnorsk er offisielt oppgitt, men jeg vil nå påstå at dagens bokmål ligner mer og mer på det samnorsk ville vært. Riksmål er vel på sin side lite glad i hunkjønn (eller a-endinger generelt), holder norske dialektformer på god avstand, og man benytter ellers mer samskriving (f.eks. ifra vs. i fra) enn på bokmål. Personlig liker jeg en del av denne samskrivingen, så jeg kjører nok litt blanding, avhengig av humøret. Syntaktisk kan det godt hende de er identiske, iallfall tilnærmet. Men som du nevner, er det uklarheter ved dette. "Å" er en subjunksjon som ikke innleder leddsetninger, men infinitivskonstruksjoner? Etter det jeg forstår innleder subjunksjoner per definisjon leddsetninger. Det er nok heller det at noe kan være både infinitivskonstruksjon og leddsetning på én gang. I så fall blir snakk om å ha unntak som gjelder infinitivskonstruksjoner. Usikkert hvor meningsfylt det er å skille dem lenger, hvis en infinitivskonstruksjon bare er en leddsetning innledet med «å». Ok, vi kan la denne tråden ligge nå. Disse spørsmålene kan vi jo innlemme i den andre tråden også. Nja, det var ikke det jeg mente. Tema i den andre tråden kan vi ta der, men dette kan vi fint fortsette her for min del. Syns du det er enklere å kjøre alt sammen over til den andre, så er jeg med på det også. Samme for meg. Temaene er jo svært like, det er sant. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg rotet kanskje litt der med "å", subjunksjon og leddsetning. Enig med det du skriver der. Når jeg tenker meg om, mente jeg egentlig det du sa, men skrev noe annet i farten. Begge temaene handler vel om gjeldende regler for å sette komma i lys av nyere endringer av grammatikken, eller noe sånt? Jeg tror vi kan ta alt i den andre tråden. I den tråden burde vi kanskje forsøke å analysere noen setninger etter hvert? Da vil vi sikkert komme over disse "infinitivskonstruksjonene". Jeg strever litt med å få svart noe i den andre tråden, da dette etter hvert ble ganske krevende. Men noe skal jeg få til å skrive snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå