Gå til innhold

Riktig norsk?: Å gå hjem nå, blir for dumt.

ærligøs

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om ytringen i overskriften er korrekt med hensyn til komma?

Jeg har skjønt at "å" når er blitt sosialisert inn i en ny ordklasse kalt "subjunksjoner", og at "å" nå derfor innleder leddsetninger. Dette er litt forvirrende for meg for jeg har ikke lest grammatikk siden jeg gikk på skole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Å" henviser vel her til "gå" - altså verbet - som her står i infinitiv; "å gå". Således vil det være riktig, uavhengig av komma... eller?

Litt usikker på hva du tenker på, men det er noe annet enn hva jeg vil fokusere på. Jeg tenker bare på om det skal være komma eller ikke i ytringen.

Lenke til kommentar

Sammenlign:

Å gå hjem nå, blir for dumt.

Det blir for dumt å gå hjem nå.

Regelen sier: Komma etter leddsetning som står først i en helsetning.

Det er vel klart nok da? :)

Så "Å gå hjem nå" er en leddsetning da? Ytringer trenger ikke lenger et subjekt for å regnes som setninger slik som før?

Lenke til kommentar

Så "Å gå hjem nå" er en leddsetning da? Ytringer trenger ikke lenger et subjekt for å regnes som setninger slik som før?

Det var du som sa at «å» nå er en subjunksjon. :p Da blir det å anse som en leddsetning (istedenfor infinitivsuttrykk), og følger dermed kommareglene for leddsetninger etter mitt skjønn. (Korrekturavdelingen insisterer nemlig på at slike konstruksjoner ikke skal ha komma, nettopp fordi de er infinitivsuttrykk, ikke leddsetninger.) Så jeg tenkte jeg skulle hjelpe deg å sortere tankene dine, med det som grunnlag. :)

Hvis det du hevder er en sannhet med modifikasjoner, så kan det fort bli annerledes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest flere steder nå at "å" er en subjunksjon. Jeg holder derfor fast på denne påstanden. Jeg følger også din tankerekke, men det blir liksom så uvant. Det meste av min informasjon er sakset fra Språkrådet sine sider, så den burde være pålitelig.

Men da blir vel dette også riktig?: "Å gå, er gøy".

Jeg er forvirret. Tror jeg stemmer på Korrekturavdelingen ved neste språkvalg.

Lenke til kommentar

Ser riktig ut hvis man følger subjunksjon+kommareglene slavisk, men det kan godt være aspekter hverken du eller jeg har fått med oss. Reglene kan for min del ta seg en stor bolle hvis de kommer i veien for lesingen.

Jeg får se litt nærmere på saken ved en passende anledning. Det høres rart ut at dette nå alltid skal anses som subjunksjon, dermed leddsetning, dermed morsomme kommaregler. Kanskje må kommareglene oppdateres deretter, siden de baserer seg på et annet sett subjunksjoner.

Du kan alltids sende en e-post til Språkrådet selv. :)

Ny edit: Flytter det som var her til eget innlegg så blir det lettere å forholde seg til.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytringer trenger ikke lenger et subjekt for å regnes som setninger slik som før?

Jamfør setningene i mitt første innlegg i tråden: Det formelle subjektet eksisterer implisitt også når leddsetningen står først. Det er slik jeg forstår Språkrådets gjennomgang av saken:

At de i motsetning til helsetninger mangler et synlig ledd, kan ikke være avgjørende. Det usynlige leddet er alltid underforstått.

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2007/Spraknytt-22007/Nye-grammatiske-termer/#subjunksjoner

Enig i at det blir seende svært rart ut slik du viser, og ser fram til hva Språkrådet har å si om saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Komma etter en infinitiv er så vidt jeg er informert fortsatt i strid med tegnsettingsnormen. Jeg tror således at du bør lese kommareglene med det tradisjonelle setningsbegrepet i hodet. En setning i tradisjonell forstand er, som Språkrådet skriver på lenken ovenfor, en ytring som inneholder et subjekt og et finitt verbal. I norsk kan et finitt verbal gjenkjennes ved at det står i enten presens, preteritum eller imperativ. (I det siste tilfellet er subjektet implisitt.)

Endret av D3f4u17
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri klart å virkelig lære meg kommereglene. Nå er jeg i gang, men boka Skriveregler som jeg bruker, er fra 2002. Der finner jeg dette:

6.2. Ikke komma etter preposisjonsstyrte infinitiver og andre ikke-setningsformede ledd

For å kunne skrive godt må man ha lest mye.

I tillegg til å ha uttaleopplysninger gir ordboka beskjed om etymologien.

Å presse seg til å skrive uten å ha noe på hjerte passet ham ikke.

Bakgrunnen for styrets ønske om ny redaktør skal være økonomiske problemer.

På grunn av tidligere erfaringer med denne metoden har utvalget avvist forslaget

Jeg har streket under eksemplet som synes mest relevant.

Ellers er jo dette en mulighet: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8282057096

Men jeg tror jeg går for denne: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8257321958

Den er dog midlertidig utsolgt.

edit: Epost til Språkrådet er sendt. Fikk svar at de har juleferie, men ville svare etter 5. januar.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Det er tydeligvis ingen hemmelighet at denne Tilrådingen fra Språkrådet er kortfattet, og derfor uklar eller mangelfull på visse punkter [uttrykksmåte lånt herfra]. Det anbefales da at man faller tilbake på Norsk referansegrammatikk (som Tilrådningen uansett bygger på), som kan leses i sin helhet på nettet (bokhylla.no).

Tegnsetting ser det dog ikke ut som om Norsk referansegrammatikk tar for seg, så da er man like klok hva gjelder kommaregler.

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett i en nyere grammatikkbok for fremmedspråklige at det ikke settes komma i setninger som "Å drikke seg full er dumt". Norsksidene, som du linket til i en annen tråd, hadde heller ikke komma i lignende setninger.

Avventer svar fra språkrådet...

Lenke til kommentar

Kanskje er dette unntaket vi har lett etter. Intuitivt vet vi jo allerede at det ikke skal være komma der. Tradisjonelt var det heller ingen grunn til å ha komma der, så hvorvidt man tolker noe som gamle regler eller nye regler + unntak (med samme resultat), kommer an på. Det er nærmest umulig å se forskjell uten et eksplisitt unntak. Jeg skulle dog gjerne ha sett det nevnt i sammenheng med endringene av 2007, så vet vi at unntaket eksisterer på bakgrunn av nettopp disse. Men det er kanskje for mye forlangt at alt skal settes i historisk sammenheng. :p

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble veldig skuffet over boken Norsk grammatikk. Jeg kjøpte den nettopp for å oppdatere meg på slike ting, men det ble ikke nevnt. I stedet er det haugevis av unntak fra unntakene om hvordan verb mister/får bokstaver når de bøyes. Jeg misliker slik "mikrogrammatikk". Jeg vet at Mr. Vinje ga ut en bok ca. 2006 om det norske språket. Norsk grammatikk : det språklige byggverket heter den. Innholdsfortegnelsen der virker lovende.

Den er dessverre ikke å oppdrive annet enn fra bibliotek. Det er dumt at det ikke finnes noe nettsted hvor den norske grammatikken behandles i dybden. Norsksidene på nettet var greit, men bare som en start, synes jeg. En annen sak er at de har mye interessant om sjangere og annet også.

Jeg har ikke noen god kommaintuisjon. Uten regler er jeg rådvill. Og reglene begynte jeg å lære for alvor i løpet av de siste ukene. Jeg behersker ikke å/og, og jeg er totalt forvirret når det gjelder den adjektiviske bruken av perfektum partisipp. Det blir sikkert flere spørsmål fra meg her i framtiden. :)

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg har fått et svar. Jeg har tydeligvis sendt også dette spørsmålet til Riksmålsforbundet, og ikke til Språkrådet.

Jeg har nettopp fått med meg at "å" er blitt en underordnende konjunksjon. Skal det da være komma slik som her?: Å gå, er slitsomt.

Etter å ha lest litt på Språkrådet sine nettsider (skal det være komma her også?) så virker det som at "å gå" ovenfor er en leddsetning. Leddsetninger skal vel ha komma når de står først i en helsetning?

SVARET:

Nei, du kan senke skuldrene. Det er riktig at både «å» og «som» regnes som

subjunksjon i det nye ordklassesystemet, men det er bare «som» som innleder

setninger. «å» innleder infinitivskonstruksjoner, og etter en slik konstruksjon skal

det ikke være komma på norsk. På engelsk derimot ofte.

Komma settes etter de gode, gamle reglene, altså ved setningsskille og inne i

setningen etter visse regler, slik du tydeligvis kjenner til.

«Å gå er slitsomt» er en setning, hvor «å gå» er subjekt og «er slitsomt» verbal –

her et predikativ. Det settes ikke komma mellom subjekt og verbal.

«Etter å ha lest litt på Språkrådets nettsider» er en infinitivskonstruksjon; som

setningsledd betraktet kalles det adverbialt ledd. Det skal stå komma etter det på

engelsk, men ikke på norsk. Tilfellet omtales i all korthet nederst side 161 i

Riksmålsgrammatikken.

edit: Her har vi vel en avklaring! Ellers er jeg ikke blitt så mye klokere med hensyn til den andre tråden, selv om jeg har lest en god del. Har liksom ikke funnet en tekst som tydeliggjør problemet og bringer inn terminologi som løser det.

edit igjen: svar fra Språkrådet:

Er dette riktig kommasetting?: "Å gå, er gøy"

Vi ville nok ha sløyfet kommaet her. Viss setningen var slik, ville vi heller ikke hatt komma: «Det å gå er gøy.»

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Tja, det er nå riksmål. Er tilfellet omtalt i et tilsvarende verk for bokmål, tro? Det er jo egentlig det vi lurer på. Riksmålsgjengen har sin egen klubb. Jeg hadde jo heller ikke ventet at de skulle ha oss til å sette komma der; da hadde det blitt ramaskrik. Det egentlige spørsmålet er om dette er a) en ren forglemmelse (neppe), b) behandlet under en rekke unntak som gjør at den nye subjunksjonen ikke er så mye subjunksjon likevel (rotete og meningsløst), eller c) del av et gjennomført regelverk som ellers bare har vist seg vanskelig å finne (grenser til utopisk, spør du meg). Det er mulig jeg er for kynisk til å drive med slikt. :p

Ellers har jeg egentlig liten tro på at det eksisterer et anerkjent begrep for det jeg kaller hovedsetning. Men det kan vi nå ta i den andre tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...