sondrejens1 Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hei alle sammen! Hvor langt opp i pris må man for gode videokameraer i denne tiden mot starten av 2015? Har tenkt å kjøpe et videokamera, men først, er det noen som kan fortelle forskjellen mellom et videokamera og et speilreflekskamera brukt til filming? Tenker sistnevnte kan både filme og ta bilder, og er relativt dyrere da man i tillegg må kjøpe kamerahus. Det jeg planlegger å bruke kameraet til er å filme 'skjult-kamera' lignende videoer som skal bli lagt ut på YouTube. Dermed bør kameraet også kunne filme bra på avstand med topp kvalitet. Er villig til å bruke en god del penger om det er nødvendig (opp mot 5-6000kr). Annet ekstrautstyr blir vel ekstra batteri til videokameraet, minnekort, og muligens handholdt stativ man kan feste til kameraet for bedre bildestabilitet. Vet dere om noen gode (nett)butikker dette kan kjøpes hos? Kanskje litt offtopic, men god lydkvalitet er viktig, og må dermed supplementere med trådløs mikrofon. Har gjort en god del research, og fant ut at Sennheiser EW 122P G3 (http://www.soundshop.no/sennheiser-ew-122p-g3gx-til-videokamerabarbare-app-p-8709-c-352.aspx) skal visstnok være et godt lydsystem. Kan slikt festes til videokameraer så lyden synkroniseres automatisk? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 (endret) Trådløs-utstyret du har valgt ut er i proffklassen, så det skal ikke stå på det. Du får både minijack og xlr ut så det kan du koble i både dslr og mer dedikerte kamera med xlr-inntak. Absolutt det enkleste å ta opp lyden i kameraet via ekstern mic, for da blir det synkronisert ordentlig. Det er noe herk å måtte synke i post når det er mye drifting mellom lyd og bilde, selv om verktøyene er blitt bedre med tiden. Mye bra tips på denne siden; http://www.desktop-documentaries.com/dslr-audio.html Hvis du skal filme fra avstand trenger du en lysfølsom og støysvak sensor, og helst en mindre sensor slik at du får bra dybdeskarphet. Jeg ville i alle fall ikke valgt fullformat. Ville nok gått for APS-C eller mindre. Du trenger i alle fall ekstern lydinngang. Brukt Canon 60D og en Zoom H4(n) ? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54454918 Linse må du velge etter hvor nært du skal filme og hvor mye lys du trenger. Standard 18-55 kitlinse er en grei start om du er nært nok, men jeg ville nok gått for en zoom-linse greit over dette. 55-250 er vel høvelig safe. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54439729 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54104873 Du klarer deg med EF-S linse til 60D, men kan også bruke EF. Da har du lyd i kameraet til sync via headphone monitor og perfekt lyd på Zoomen. Hodetelefonutgangen på H4 er ganske støyete, men grei nok til sync. Endret 27. desember 2014 av vidor Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 (endret) Hodetelefonutgangen på H4 er ganske støyete, men grei nok til sync. Da bør du få tatt en service på din Zoom H4 ? Benytter Zoom H4n og Zoom H1 pga. lydkvaliteten... Endret 27. desember 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Jeg bruker for tiden en Canon XA10, den forrige modellen av XA25 som nå selges for 25k hos Fotovideo. Jeg fant min brukt på Ebay og betalte 7k for den. Jeg falt for den pga overlegen kvalitet ihht. prisen og ikke minst XLR-inntak og manuell kontroll. Kan være verdt å titte på for deg? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 (endret) Det jeg mener er at hodetelefonutgangen på den H4-boksen jeg brukte ikke er i nærheten av det støygulvet jeg fikk på opptak i minnekortet. Det er ikke så mye støy at det var spesielt plagsomt, men det nådde ikke opp til resten av hva boksen er god for. Mulig dette er er bedre på H4n, selv om det er folk som har klaget på den også. Mulig jeg fikk en mandagsmodell. Hvis du har mulighet til det, kan du legge ut et opptak av H4n lineout vs minnekort ? F.eks via at du mater lineout til en av inngangene live så får du tatt det opp samtidig med referansesporet. Hvis lineout er god nok for TS så sparer det jo masse jobb i post. Endret 27. desember 2014 av vidor Lenke til kommentar
sondrejens1 Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Tuisen takk for svar! Er ikke så inne på kameraer. Hva ville forskjellen være mellom dslr'n og en camcorder være? Type http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54184765&searchclickthrough=true&searchQuery=%20Sony%20HDR.. Ville Zoom H4N være en erstatning for et trådløst system (som er spesielt nyttig under skult-kamera filming)? Ellers er jeg takknemlig for svar Canon 60D'n ser bra ut den. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Vær obs på at mange blir skuffet når de kjøper DSLR for å filme med. De får høre at de er mye bedre på film enn dedikerte videokameraer og tror at opptakene automatisk får kringkastingskvalitet. De er mer krevende å filme med, krever tilvenning og kunnskap og mangler ofte funksjoner som dedikerte videokameraer har. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 (endret) 60D gir nok bedre bildekvalitet enn Sonyen du linket til om du bruker utstyret rett, men sedsberg har et godt poeng med tilvenningsfaktor. Har selv brukt begge deler og det er ikke tvil om hva som gir best bildekvalitet. Zoomen er ikke noe erstatning for trådløsen, den er for å ta opp lyd med best mulig kvalitet og fleksibilitet. F.eks kan du ta opp 24 bit lyd, noe som gjør at du greit kan bruke hele spennet av det trådløsen din og andre mic'er leverer uten å få klipping å plages med i etterkant. Kobler du ledningen med minijack på Sennheiser-mottakeren kan du koble denne rett i den eksterne mic-inngangen på begge kameraene uten å bruke zoom, men da med mindre fleksibilitet. Her er en video som viser det oppsettet som jeg forklarer. Endret 27. desember 2014 av vidor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå