Gå til innhold

Beste måte å spare "små" beløp på

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva som er beste måten å spare "små" beløp på? For tiden er jeg student, og har nå kun en deltidsjobb som jeg tjener litt på. Etter alle utgiftene er betalt, sitter jeg igjen med kun ca. 500-700 kr i måneden. som jeg kan sette av til sparing. (BSU-konto har jeg også, og denne klarer jeg å fylle opp maks hvert år)

Er for tiden DNB-kunde, men der er ikke sparekonto-renten ( særlig høyere enn vanlig brukskonto-rente. Har jeg i det hele tatt noe nytte av å spare i sparekonto når det kun er slike småbeløp? Burde jeg evt. bytte til en annen bank, og i så fall hvilken er best?

Og så lurer jeg på om noen har prøvd nettbaserte banker som topprente.no eller sparesmart.no? Er disse trygge? Er det smarte valg?

Takk for hjelp på forhånd!

Endret av Studenten!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyrentekontoer med god rente krever oftest startbeløp på 100k. Kan anbefale spareavtale i fond, eksempelvis. Kan sette inn månedlig beløp med avtalegiro el.

Du snakker sannsynligvis om Santander.

De andre bankene som over tid har hatt høye renter, har ikke en slik grense (Nordax, BlueStep, SpareSmart, yA, Norwegian, Topprente, Svea....)

Rentene er uansett lave og på vei videre ned, ser det ut til. Om du kommer bedre ut med en fondsavtale skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å være totalbankkunde. Velg sparekonto der du får mest igjen for det, helt uavhengig av hvor du har brukskonto og BSU.

Er du litt mer risikovillig gir fond statistisk bedre avkastning og er bare moderat risikable.

Er du ennå mer risikovillig kan enkeltaksjer være morsom og lærerik plassering. Merk at det gir langt høyere risiko og ofte er minimumsbeløpene for høye for småsparing.

Eller du kan prøve to eller alle tre metodene.

Videre kan det være en idé å følge Sampson sitt råd i tillegg.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å være totalbankkunde. Velg sparekonto der du får mest igjen for det, helt uavhengig av hvor du har brukskonto og BSU.

Er du litt mer risikovillig gir fond statistisk bedre avkastning og er bare moderat risikable.

Er du ennå mer risikovillig kan enkeltaksjer være morsom og lærerik plassering. Merk at det gir langt høyere risiko og ofte er minimumsbeløpene for høye for småsparing.

Eller du kan prøve to eller alle tre metodene.

Videre kan det være en idé å følge Sampson sitt råd i tillegg.

Jeg vil ikke videre ta rådene du gir om fondssparing for god fisk. I en stabil og god periode så er fond helmaks for den som ikke gidder følge særlig med selv.

Aksjer er for spesiellt interesserte, eller for dem som enten tenker langsiktig, eller som følger med som en falk.

Fondssparing har nemlig et stort risikomoment hengende "ved sin natur". Det er at småspareren eller hvem som helst som måtte spare i fond som ikke ønsker å følge særlig med, kan bli tatt på sengen.

Derfor skal du alltid følge litt med på markedene, selv om du ikke i utgangspunktet ønsket å gjøre det.

Fondsforvalteren forplikter seg ofte med prosentandeler fra en kanskje 60 % til en kanskje 99 % å forbli investert i markedet. I et uår, som ved finanskrisen så kan ikke fondsforvalteren selge seg ut, men han/hun sitter forpliktet til å forbli investert med sin minimumsgrense. Altså selve oppskriften på fondet du kjøper.

Fondssparerne bør i uårstider selge seg ut av fond !!

Før "taxisjåførene begynner å anbefale fondsskjøp" !!!!!!!!!!!!!! Da er det nemlig for sent å selge seg ut, uten for store tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...