Leo_ Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Hei, jeg snubla over en billig Fence 15" sub som mangla forsterker. Siden jeg faktisk har en plateforsterker liggende ble subben adoptert. Tidligere eier har etter at forsterkeren tok kveld brukt subben med ekstern forsterker, uten å blende forsterkerhullet i kassa. Vel vel, etter å ha testa litt med forsterkeren liggende løs oppå kassa tenkte jeg det nå var på tide å operere disse sammen, da var det jeg oppdaga at noe av dempematerialet i kassa var stappa ned i bassrefleksporten. Jeg er klar over at det KAN være med overlegg, men tenkte å høre med dere her. Tror dere at dempeulla har blitt plassert der med hensikt, eller at det er snakk om at noen har hatt det litt travelt under produksjon og feilplassert litt?Foreløpig heller jeg mot å brette dempematerialet bort fra porten, med mindre noen har en klar formening om noe annet.For å få fram litt mer av de egenskapene JEG setter pris på skal jeg selvfølgelig montere forsterkern i hullet, dog må jeg sage det større. I tillegg skal jeg inn med en spole for å lage et passivt 6dB LP@40Hz og så har forsterkern en 6dB boost@25Hz. De som vet hva det vil si skjønner sikkert at det er dypbass jeg er ute etter God Nyttår Endret 26. desember 2014 av Leo_ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Noen høyttalere leveres med en løs skumgummiplugg i bassrefleksporten. Man bør prøve seg fram for å bestemme om man skal ha den i eller ikke. Leveres også som tilbehør: http://www.snyggtljud.se/proson-bass-port-damper Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Jo, men det er nok ikke blokkering av port som er tanken her. Kanskje mer ved linjetransmisjonskasser, brukes dempemateriale i deler eller hele kassen for å redusere hastigheten på lydbølgene for å emulere en lengre kasse.Uansett, med eller uten intensjon så kommer jeg til å sørge for fri passasje. Jeg har ikke sett på målene på porten, men jeg tror jeg har mer gevinst av å oppnå hastighet der, kontra å emulere en bittelitt lengre port Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Ah, det virker som jeg har truffet ganske bra her, resultat sett opp mot pris. Jeg har ikke parametre på subben så mods er på frihånd og antagelser, men forsterker med +6dB@25Hz og 40Hz 6dB LP virker å gi Fence'en langt mer de egenskapene jeg har lyst på. Fryktelig synd jeg bor i blokk nå, for nå hadde det virkelig vært morsomt å fått vridd opp og testa skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå