Gå til innhold

Hvilket av disse bildene er best?

Anbefalte innlegg

Men er ikke hvilken skjerm noen har helt på siden av hva trådstarter faktisk spør om?

Er ikke hvilken skjerm "noen" har helt ESSENSIELT for hva trådstarter faktisk spør om?

TS presenterer to bilder, begge redigert jfr. jpg, men det ene har TS redigert "ekstra"...og derfor ser ingen annet enn sin egen skjerms versjon av TS-versjonene ?

Hvis TS lenker til en raw-fil er man kanskje nærmere det opprinnelige utgangspunktet...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er ikke hvilken skjerm noen har helt på siden av hva trådstarter faktisk spør om?

Er ikke hvilken skjerm "noen" har helt ESSENSIELT for hva trådstarter faktisk spør om?

TS presenterer to bilder, begge redigert jfr. jpg, men det ene har TS redigert "ekstra"...og derfor ser ingen annet enn sin egen skjerms versjon av TS-versjonene ?

Hvis TS lenker til en raw-fil er man kanskje nærmere det opprinnelige utgangspunktet...?

Jo, dersom du hadde skrevet "redigert på kalibrert skjerm", ikke "4k-40". Størrelsen og oppløsningen er fullstendig irrelevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

...men selv "redigert på kalibrert skjerm" gir svært liten garanti for hvordan et bilde ser ut på en annen skjerm.

Kalibrering er først og fremst noe man gjør mellom egen skjerm og egen skriver hvis man er veldig opptatt av at fargene skal fremstå så likt som mulig mellom de to enhetene. Jeg vet ikke helt hvorfor det er så viktig, men greit nok, for noen er det akkurat det. Jeg sluttet å kalibrere skjermen for noen år siden og likevel får jeg utskrifter som ser svært likt ut som det jeg har på skjermen. Selv om det jeg har på skjermen kan se veldig ulikt ut det jeg tok bilde av rett og slett fordi jeg ikke er så opptatt av denne dokumentariske likheten. Jeg vil bare ha er bilde jeg syns ser fint ut.

Hvilken skjerm man bruker er helt irrelevant.

Trådstarter bør jo lære seg mest mulig om behandling av råvarer fra rå til ferdig. Akkurat på samme måte man må med all type råvarebehandling. Det har potensialet til å bli et bedre resultat enn prefabrikerte produkter (jpg), men man må kunne noe for at det skal bli det. Og da er trening, trening og atter trening den eneste resepten.

Lenke til kommentar

...

Ikke bare kanskje, da ER man ved det opprinnelige utgangspunktet. Men man jo gi denne råvaren til ti forskjellige mennesker og få ti helt ulike sluttresultater. Ganske naturlig egentlig...

Lenke til kommentar

Her er mitt bidrag. Jeg likte den lette, svevende eksponeringen og de lyse fargetonene. Likte også grenene oppe til venstre.

post-71211-0-28585200-1419967556_thumb.jpg

Jeg croppet litt inn - vil helst ikke ha midstilt horisont, og synes det er bedre med tredeling. Dro opp eksponeringen litt mer - liker lys og hvit snø. Dro bittelitt i kurveinnstillingene - litt mørkere skygger. Bare en kjapp småjustering, da.

post-71211-0-27657600-1419967997_thumb.png

Hva man liker kommer litt på hvilket uttrykk man foretrekker - men den redigerte versjonen var kanskje litt for hard i spakene - litt harde, mørke blåtoner. For meg. ;)

Og - hvilken skjerm "noen" har er totalt uinteressant. På ens egen skjerm vil man se alle sine digitale bilder på samme måte, og man er selv vant til hvordan skjermen rendrer farger og kurver på sin skjerm.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er mitt bidrag. Jeg likte den lette, svevende eksponeringen og de lyse fargetonene. Likte også grenene oppe til venstre.

attachicon.gif2ezmp2o_edit.jpg

Jeg croppet litt inn - vil helst ikke ha midstilt horisont, og synes det er bedre med tredeling. Dro opp eksponeringen litt mer - liker lys og hvit snø. Dro bittelitt i kurveinnstillingene - litt mørkere skygger. Bare en kjapp småjustering, da.

attachicon.giftempvinter.png

Hva man liker kommer litt på hvilket uttrykk man foretrekker - men den redigerte versjonen var kanskje litt for hard i spakene - litt harde, mørke blåtoner. For meg. ;)

Og - hvilken skjerm "noen" har er totalt uinteressant. På ens egen skjerm vil man se alle sine digitale bilder på samme måte, og man er selv vant til hvordan skjermen rendrer farger og kurver på sin skjerm.

Herlig, Trondster!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...