Heinseberg Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Hei Nå som jeg fotograferer i raw, må jeg selvsagt redigere dem i ettertid. Og et eksepel fra i dag. Helt ærlig, hvem av bildene under syntes dere er best? Det som er redigert eller ikke redigert? Jeg syntes det jeg har redigert gir litt mer stemmning, og er mer behaglig og se på. Redigert for mye kanksje? Tips tas i mot! Kjør debatt! Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Fordel og legge ved bildene? Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Hei Ja, holder på Trykket litt kjapt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Trykk "full editor" under post-boksen som du skal har aktivisert og deretter "bla igjennom" og når du har funnet bildet trykker du "legg ved denne filen" og gjenta hvis du skal legge ved flere bilder og la det være et mellomrom imellom bildene. Endret 26. desember 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Prøver en eller annen tjeneste siden jeg ikke får lastet opp her. http://tinypic.com/r/2ezmp2o/8 http://tinypic.com/r/2i6j5mh/8 Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Bare å lagre i vei, så det kanskje er lettere å sammenligne. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 To min i Lightroom. 2 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Tips tas i mot! Photoshop Elements...på 4k40" Redigert TS Original TS Endret 26. desember 2014 av flageborg 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 ... Det som er redigert eller ikke redigert? Begge bildene er redigert, men de er ulikt redigert/etterbehandlet. Det er litt smak og behag hvilket av bildene man liker, enten noe som er så likt som mulig det man tok bilde av, eller noe så som er så ulikt som mulig. Dersom man ikke skal dokumentere noe nøyaktig, så er det jo bare å lage et bilde man selv syns er fint... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 ...på 4k40" ... ...ikke sikker på hvorfor du legger på 4k40"...? Det spiller jo ingen rolle hva slags skjerm bilde etterbehandles på... 4 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 (endret) Det spiller jo ingen rolle hva slags skjerm bilde etterbehandles på... Er det noe nytt?....eller kan du utdype den litt mer? Kanskje like greit å vente litt med shoppingen.... Endret 29. desember 2014 av flageborg Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Er det noe nytt?....eller kan du utdype den litt mer? Nei, det er ikke noe nytt, det har vært sånn i mange år. Det betyr noe for brukeropplevelsen din, men for datafilen/bildefilene har det ingen betydning. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Er det noe nytt?....eller kan du utdype den litt mer? Nei, det er ikke noe nytt, det har vært sånn i mange år. Det betyr noe for brukeropplevelsen din, men for datafilen/bildefilene har det ingen betydning. Den var dyp... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Er det noe nytt?....eller kan du utdype den litt mer? Nei, det er ikke noe nytt, det har vært sånn i mange år. Det betyr noe for brukeropplevelsen din, men for datafilen/bildefilene har det ingen betydning. Den var dyp... Nåja, så veldig dyp var den vel ikke. Egentlig ikke noe annet enn en ganske så enkel forklaring, vil jeg heller si. 4 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Så det er ikke så nøye hvilken skjerm man benytter til bildebehandling for å oppnå korrekt fargegjengivelse... Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Så det er ikke så nøye hvilken skjerm man benytter til bildebehandling for å oppnå korrekt fargegjengivelse... Paneltype, bakgrunnslys og ikke minst at den er kalibrert har noe å si. Størrelse og oppløsning betyr ingenting for bedømmelse av fargegjengivelse. 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Så det er ikke så nøye hvilken skjerm man benytter til bildebehandling for å oppnå korrekt fargegjengivelse... Det er totalt irrelevant at det er en 4k-skjerm, og fargedetaljene er her underordnet. Like mye som at det er totalt irrelevant om jeg skulle skryte av at mine bilder nå redigeres på en seks-kjerners Xeon overklokket med en ekstra gigahertz og som er vannkjølt. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Så det er ikke så nøye hvilken skjerm man benytter til bildebehandling for å oppnå korrekt fargegjengivelse... Som de andre allerede har svart, størrelse og oppløsning betyr ingenting for annet enn din egen brukeropplevelse. Men når du sier korrekt fargegjengivelse antar jeg du gjør betydelig mye mer enn kalibrering av skjerm, for Color Management handler jo om en god del mer. Har du lyst til å dele hvordan du sikrer dette gjennom hele prosessen din? Og hvis du har en komplett arbeidsflyt, hvorfor er det viktig for deg hvis du ikke skal dokumentere noe da...(?) Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Men er ikke hvilken skjerm noen har helt på siden av hva trådstarter faktisk spør om? 6 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Men er ikke hvilken skjerm noen har helt på siden av hva trådstarter faktisk spør om? Jo, enig. Men Color Management kan være relevant hvis man virkelig ønsker full kontroll fra opptak til visning. Det er muligens et litt for stort tema for et diskusjonsforum, men det er jo mulig noen har noen enkle grunnoppskrifter de følger fra raw til utskrift. Hvis kontroll på fargene er viktig da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå