natama Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Hva synes dere om dette kameraet? Jeg har dette nå, er fortsatt litt nybegynner, men lurer på om jeg skal kjøpe nytt eller kjøpe meg mer tilbehør. Jeg ønsker å ta foto av nattehimmelen. stjerner, måne... jeg er fasinert av bildene folk tar av melkeveien. Jeg tar mest naturbilder, macrobilder og noe portrett. Så jeg vurderer å kjøpe en vidvinkel linse til dette kameraet eller om jeg skal kjøpe et annet kamera og heller investere i utstyr i et evt nytt kamera. Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Hva synes dere om dette kameraet? Jeg har dette nå, er fortsatt litt nybegynner, men lurer på om jeg skal kjøpe nytt eller kjøpe meg mer tilbehør. Jeg ønsker å ta foto av nattehimmelen. stjerner, måne... jeg er fasinert av bildene folk tar av melkeveien. Jeg tar mest naturbilder, macrobilder og noe portrett. Så jeg vurderer å kjøpe en vidvinkel linse til dette kameraet eller om jeg skal kjøpe et annet kamera og heller investere i utstyr i et evt nytt kamera. Hei! Hva for en linse har du fra før av? Har du noe budsjett? Jeg er ikke så vant med å ta bilder av nattehimmelen selv, men generelt sier vel folk at det beste er å investere i en god linse Lenke til kommentar
natama Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg har sony linser. Et 18-55 mm linse og et 55-200 mm. 5000 kr er budsjettet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 A58 er fortatt et knakende godt kamera, ingen grunn til å skifte det ut med mindre det er bestemte ting du er misfornøyd med. Det vil neppe svare seg økonomisk å kjøpe nytt kamera + to objektiver, i stedet for å bare kjøpe ett nytt objektiv. Konkret vil jeg anbefale Samyang sin 8mm f/3,5 til ditt bruk. Jeg har selv en sånn og den er glimrende til blant annet melkeveien og nordlys. 1 Lenke til kommentar
natama Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 A58 er fortatt et knakende godt kamera, ingen grunn til å skifte det ut med mindre det er bestemte ting du er misfornøyd med. Det vil neppe svare seg økonomisk å kjøpe nytt kamera + to objektiver, i stedet for å bare kjøpe ett nytt objektiv. Konkret vil jeg anbefale Samyang sin 8mm f/3,5 til ditt bruk. Jeg har selv en sånn og den er glimrende til blant annet melkeveien og nordlys. Takker for svar! Det er ikke noe særlig jeg er misfornøyd med. Tenker at det er linsa som kunne vært bedre. Skal sjekke litt priser. Tenkte plutselig at det går jo an å kjøpe brukt også... så kanskje jeg kan få meg to linser Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Samyang 8mm har jeg sett brukt helt ned i 700 og 900 kr. Den til 900 var til Pentax og ble kjøpt av meg for ca et år siden. Den til 700 så jeg nå nylig og tipset dere på forumet via kupp på bruktmarkedet-tråden, men den var til Canon og da blir det ikke like vidt på grunn av en annen cropfaktor. Jeg tipper det er så sjeldent det objektivet selges med Sony Alpha-fatning at det ikke er noe vits å gå rundt og vente på. 1500 kr fra butikk er et kupp. Enkel reklamasjon og garanti er også verdt litt, sammenlignet med bruktkjøp. Det er den nye CSII-versjonen som selges til 1500 kr. Eneste forskjell på den og den gamle er at den nye har avtagbar solblender. Til både portrett og makro kan jeg anbefale en Tamron 90mm f/2,8 i enten ny utgave med rask fokus, eller i gammel utgave med manuell blenderring. Hvis du dropper 1:1 makro og går for et rent portrettobjektiv kan Sonys egne 35mm eller 50mm være gode forslag. Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Til macro vil jeg også tipse om denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=841118Har denne selv(veldig fornøyd med den) og leste masse om macro linser før jeg kjøpte den, skal være en av de beste . Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Merk at Samyang sin 8mm f/3,5 er en fisheye med manuell fokusering. Ingneting galt med det, gitt at det er det du er på jakt etter. Personlig ville jeg heller sett på en vidvinkelzoom, men det blir dyrere og muligens ikke like bra optisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Til bilder av nattehimmelen med melkeveien og stjernebilder er det ingen vei utenom manuell fokus. Autofokus er ikke særlig nødvendig på den type objektiver, selv ikke til bilder av mennesker eller andre bevegelige ting. Jeg hadde tidligere en vidvinkelzoom (Tamron 10-24mm) og fant ut at den ble brukt 90% på 10mm og 10% på 24mm fordi jeg ikke gadd/rakk å bytte objektiv. Etter å ha byttet til fast 8mm har jeg ikke savnet området mellom det og 18mm en eneste gang. Fisheye (Samyang 8) eller rettegnende (Tamron 10-24) er en smakssak, men det er verd å merke seg at man kan defishe fisheyebilder uten særlig tap av bildevinkel eller bildeflate. Den reverse prosessen er ikke mulig uten store tap og mye beskjæring. Når Samyang 8mm i tillegg er betydelig skarpere og mindre utsatt for CA og astigmatisme så er valget opplagt for meg. For ikke å nevne at Samyangen koster halvparten av Tamron 10-24mm, Sigma 10-20mm eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå