squaddie Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Jeg skal kjøre noe vlogs, noe lets plays og andre intervjuer hvor det er viktig at man får frem ansiktet. Skulle da gjerne hatt mer hvitere lys på hodet/ansiktet mitt. Takylyset jeg har nå er både for mørkt og gult.... Tenkte derfor å plassere en lampe med hvitere lys over/foran meg på skrivebordet... Kameraet jeg bruker for å kjøre intervjuene er Canon 70d. Budsjett 1-2000kr... Har dere noen forslag til hvordan jeg får bedre lys? Endret 26. desember 2014 av squaddie Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Sjekk ut Vidled. Kraftige ledlys som kan dimmes etter behov. Greit å bruke gel-filter også for å justere. 5600k er en grei basis fargetemp på ledlyset. Husk at du kan bruke indirekte lys også, og dra nytte av naturlig lys fra vinduer f.eks. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Et par sparepærer på 5600K og passende skrivebordlamper. Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Har dere noen forslag til hvordan jeg får bedre lys? Det er bedre med to lys med samme temperatur enn ett nytt med en annen temperatur. For meg høres det ut som du ikke har satt hvitbalansen korrekt. Er det for mørkt må du opp i ISO eller ha kraftigere lys. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Ja, jeg tenkte mer på det Nautica skrev; ha 2 lamper på skrivebordet (har et ganske stort skrivebord) med 2 slike pærer... Men, passer slike sparepærer i de fleste "vanlige" lampene, eller..? Indirekte lys er uaktuelt da vinduet er på feil side, så det vil ikke fungere. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 ... Men, passer slike sparepærer i de fleste "vanlige" lampene, eller..? Sokkel E27 er den "normale" standarden Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 ... Men, passer slike sparepærer i de fleste "vanlige" lampene, eller..? Sokkel E27 er den "normale" store standarden Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 27. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2014 Hva vil normale STORE standarden si..? beklager for spørsmålet.. Så 5600k (og oppover?) lamper vil gi meg hvitt lys som vil fungere til formålet mitt? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Det er tre standarder og det er den største som er E27. Det finnes også E40 men det er til enormt store industrilamper/gatelys/flombelysning og denne størrelsen er stort sett byttet ut med forskjellige typer av damplamper. Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Forstår. E27 er altså den man finner veldig mange steder som f.eks vanlige hjem/husstand o.l. Men ja, det høres ut som et veldig bra alternativ, Nautica. har du tilfeldigvis forslag på noen gode lamper også som de sparepærene vil fungere bra på? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Så 5600k (og oppover?) lamper vil gi meg hvitt lys som vil fungere til formålet mitt? Fargetemperature er ganske nøytral rundt 5600 kelvin, går du ned blir den mer rød, og går du oppover blir den mer blå. Du kan uansett regulere dette med hvitbalanse hvor du forteller kameraet hva som skal tolkes som hvit. http://learningdslr.com/2011/11/back-to-basics-episode-4-colour-temperature-kelvin-scale-and-white-balance/ Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 Forstår. takker for god video også. Da får jeg vel prøve meg å finne en lampe som har plass til en slik en.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå