Kjeven Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Hei! Jeg er veldig glad i å ta bilder, spesielt når jeg er ute og reiser (dvs. brorparten av året). Jeg har blitt fortalt at jeg tar veldig bra bilder, at jeg er flink til å finne bra motiver og lignende, hvorvidt det er sant tør jeg ikke spekulere i. Jeg innser dog at jeg ikke kan en dritt om fotografering. Jeg peker kameraet mot et motiv og trykker på knappen, så gjør kameraet resten av jobben. Jeg har veldig lyst til å lære meg hvilke muligheter kameraet mitt har, og hvordan jeg kan leke med innstillingene for å ta bedre bilder, samt hva man ser etter når man eventuelt skal oppgradere utstyret sitt. Vet noen om det finnes noen kurs eller lignende i hovedstadsområdet for sånne som meg uten andre forkunnskaper enn øye-hånd-koordinering? Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Litt avhengig av hva slags kamera du har: SLR/ Systemkamera - grunnkurs Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en bok om innføring i fotografering. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Støtter egenstudier først hvis du er av auto point and shoot bakgrunn, selv om du er er god på motiver. Når du går kurs kan du velge mer avanserte kurs som gir deg praktisk erfaring og tilgang på råd fra erfarne folk, men det er selvfølgelig helt greit å starte med kurs også hvis det passer deg best. Begge disse blir anbefalt; http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2928079 http://www.haugenbok.no/bok/I9788251658355 Endret 26. desember 2014 av vidor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 (endret) Det finnes mye bra gratis undervisning på nettet også. Et sted å starte er forumets eget fotokompendium som tar for seg en del rundt komposisjon, bruk og teknikk. Lommeguiden er også kjekk å ha som mini-oppslagsverk i fotobagen når man får øvd seg litt og bare trenger påminnelse, samt guiden til blender, lukker og ISO. Ved oppgradering av utstyr kan guiden til valg av første speilrefleks og digitalkameraguiden være verd en kikk selv om de er gamle. Det finnes selvsagt en hel del andre gratis ressurser på nett, samt oss her på forumet. Endret 26. desember 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Du har fått mange flotte tips og forslag allerede. Men for evt. å kunne komme med enda noen konkrete tips til deg, så må du opplyse om hvilket (type) kamera du benytter deg av, kompaktkamera, systemkamera etc. Det kan tipses om flotte kurs og artikler i det vide og brede, men det hjelper jo egentlig ikke om det er et kompaktkamera uten muligheter for egendefinerte innstillinger/justeringer du har. Det er veldig fornuftig at du vil heve ditt kunskapsnivå, for det kan gjøre at du også får mye mer utav bildene dine, men som sagt noen flere opplysninger bør du komme med. Hvilket kamera har du? Hva er du mer konkret ute etter å lære? Med instillinger, tenker du da på ferdig muligheter på ditt kamera, eller justering av blenderåpning, lukkertid, ISO etc? Benytter du deg av noen bilderedigeringsprogram (for redigering av dine bilder)? Skriver ikke dette for å være vanskelig mot deg, kun for å kunne gi deg de rådene du faktisk trenger i forhold til hvilke ferdigheter du er ute etter å lære deg mer av. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Jeg synes ikke det er dumt å starte med et fotokurs, kombinert med egne studier via fotobøker og internett. Oslo Kameraklubb har flere grunnkurs som starter på nyåret, se http://oslokameraklubb.no/-/forum/show/262989_kurs?ref=checkpoint, jeg har god erfaring med hans om holder disse. Samtidig treffer du andre fotointeresserte. Jeg har en gang vært med på et kurs i regi av Friundervisningen (ikke i Oslo), det var elendig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Siden du bor i Oslo burde du sjekke ut FotoVideo/"Scandinavian Photo", de har mange forskjellige kurs flere ganger i året. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 29. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2014 Mange flotte tips her, tusen takk! Skal lese meg opp på nyåret! Hvilket kamera har du? Hva er du mer konkret ute etter å lære? Med instillinger, tenker du da på ferdig muligheter på ditt kamera, eller justering av blenderåpning, lukkertid, ISO etc? Benytter du deg av noen bilderedigeringsprogram (for redigering av dine bilder)? Har et Canon EOS 1100D. Apropos hva jeg konkret ønsker å lære, så ønsker jeg å ta bedre bilder. Jeg kan nesten ikke detaljere det bedre enn det, som jeg skrev innledningsvis så kan jeg ingenting om fotografering. Når du nevner ord som ISO og blenderåpning så har jeg bare en vag idé av hva det betyr. Så kan dessverre ikke konkretisere det noe bedre. Bruker (enn så lenge) ikke noe bilderedigeringsprogram. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Mange flotte tips her, tusen takk! Skal lese meg opp på nyåret! Har et Canon EOS 1100D. Apropos hva jeg konkret ønsker å lære, så ønsker jeg å ta bedre bilder. Jeg kan nesten ikke detaljere det bedre enn det, som jeg skrev innledningsvis så kan jeg ingenting om fotografering. Når du nevner ord som ISO og blenderåpning så har jeg bare en vag idé av hva det betyr. Så kan dessverre ikke konkretisere det noe bedre. Bruker (enn så lenge) ikke noe bilderedigeringsprogram. Du er godt over snittet interessert i foto, skjønner jeg, så da er det alltid lurt å lære seg både kamera og læring om lys. For som du helt sikkert allerede vet, fotografering handler om to ting; lys (photo) og noe å tegne det med (graphy). Altså Photography. Kamera ditt bør du kjenne så godt du kan, og et veldig godt sted å begynne er brukermanualen din. Sett av noen timer og bla deg gjennom hele boka med kamera i den ene hånda. Prøv ut det aller meste så kommer nok grunnforståelsen for blender/lukker/ISO. Det er ganske logisk, så du forstår det nok ganske kjapt. Lys-delen av fotografering er kanskje enda viktigere. Ikke lett å ha kontroll på utendørs siden det er sol og vær som styrer mesteparten av lyset der. Innendørs kan du styre en del av det selv med alt fra enkle ting som en lommelykt til avanserte blitsopplegg. Men hvis du forstår lys, så kan du få til flotte bilder. Det kamera ditt fanger på bildesensoren må etterbehandles før det blir et bilde du kan vise til deg selv og andre. Dette kan gjøres i kamera (jpg), men med din interesse bør du kikke på muligheter for å gjøre etterbehandlingen selv. Det gir deg mye bedre kontroll på sluttresultatet, spesielt hvis du lar kamera lagre til råformat (raw). Et mye brukt program er Adobe Lightroom, jeg bruker det selv. Den tusenlappen er kanskje den best investerte tusenlappen jeg har brukt på foto. Det ligger haugevis av videoer på nettet for å lære Lightroom. Men du kan komme i gang helt gratis med det programmet som fulgte med kamera ditt. Du trenger bare en egnet PC å installere det på. Motivforståelse og komposisjon er også elementer du bør lese og forstå hvis du har planer om å bli virkelig god. Det er helt sikkert bøker og kurs om sånt også, relatert til foto men kanskje mer til billedkunst generelt som blant andre kunstmalere lærer om. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå