Gå til innhold

Hvordan oppgradere fra 3x2GB?

FordPrefect77

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er lenge siden jeg var oppdatert på hardware, derfor følgende problemstilling. Jeg har et Asus P6T SE hovedkort som har plass til 6 minnemoduler. I dag har jeg 3 stk 2GB brikker. Etter at jeg oppgraderte skjermkort nylig, ble mengde minne nå flaskehalsen for BF4, som er det eneste jeg spiller, og jeg vi øke til 12 eller 16 GB.

Er det greit å kjøpe 3 stk nye moduler på 2 GB hver (rimeligst), eller burde jeg pelle ut de jeg har og kjøpe f.eks 3 stk på 4 GB hver? 2x8? 4x4? Tidligere tror jeg det var bedre med færre brikker med mer minne, enn flere brikker med mindre. Jeg vet ikke om det fortsatt er riktig. Jeg bryr meg ikke stort om hvor raskt minnet mitt er i syntestiske målinger, jeg tror mengde minne er mer avgjørende for min opplevelse av hastighet under bruk./spilling.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med hva manualen sier. noen hovedkort kan kjøre forskjellig størrelse på hver minnekanal.

Edit sjekket opp og minnekanalene er parvis. så er to minnebrikker pr kanal. og de må være like.

You may install varying memory sizes in Channel A, Channel B and
Channel C. The system maps the total size of the lower-sized channel for
the dual-channel or triple-channel configuration. Any excess memory from

the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation

Jeg ville kjøpt ram etter hva som er billigst. du kan kjøpe like brikker som du har eller kjøpe 2-4 større brikker og bruke to av de du har fra før.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Tror ikke du kommer til å merke noe på ytelsen om du kjører 6x2. Men du får bare 12GB minne men det kan kanskje være nok til ditt bruk.

Du kan også bruke 2x2GB brikker som du har og kjøpe 4x4GB eller 2x4GB ram i tillegg.

Kjører selv med 16GB på amd chipset og når jeg multitasker flere ting så kan jeg ligge opptil 8GB ram brukt

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

"Like brikker" er litt mere enn antall GB pr modul og cas latency.

Minne kontrolleren er litt kresen på enkelte ting om minnemodulenes interne oppbygning når de skal installeres i duo/tri channel bundling

Når du populerer tri channel memory med 3 gamle og 3 nye 2GB moduler kan du ha flaks , eller du kan ende opp med at du ikke finner alt minne eller andre feil.

Kjøper du 3 nye like parrede 4GB belaster du minne kontrolleren med kun 1 modul pr kanal som er bra og du helgaderer deg med å unngå problemer og bomkjøp hvis nye ikke funker sammen med gamle.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...