Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Denne kopien av windows er ikke ekte - 7600

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ring microsoft og spør om råd; en kjøpt pc skal ha nøkkel.

Bortkastet tid siden pcen er en ferdigbygd pc med en OEM lisens, og da er det pc produsenten og til slutt selgeren av pcen som er ansvarlig for at OEM nøkkelen fungerer. Så de vil kun henvise deg til Elkjøp eller pc produsenten. (som vil henvise deg til Elkjøp) Og som alle vet, så er ikke kundeservice noe som står høyt på listen hos Elkjøp, så de kommer bare til å si at det er ditt problem, eller henvise deg til Microsoft og så starter samme runden en gang til.

Recovery partisjonen er vel beste løsning, bare ta backup av alt viktig. Eller kreve at Elkjøp faktisk fikser problemet. (krever også at du tar backup av alt viktig før du sender den inn)

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått fikset OEM lisens hos Microsoft tidligere; merket meg at man fikk veldig mye bistand om man skyldte på egne feil og ikke på Windows ;)

Jeg også har fått det , men det gjaldt da en egen kjøpt OEM Windows fra nettbutikk brukt som egen systembuilder.

Ikke en installasjon fra en maskin tilhørende en av de store OEM som HP, Dell, PB, Acer , m.fl.

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Les denne tråden for å sette deg inn i hvordan OEM bios aktivering fungerer.

http://www.sevenforums.com/windows-updates-activation/233153-win-7-premium-activation-error-code-0xc004f063.html

Det er noen tips der men opprinnelig trådstarter har Dell PC men samme problem som deg.

Det jeg tenker er at du kunne satt deg inn i hva problemet skyldes og hvordan OEM slp aktivering funker , som er godt beskrevet der.

Skylden er på ett vis todelt mellom Microsoft og OEM produsenten Packard Bell (nå Acer).

Microsoft sitt wga (genuine og licensing service og software har gjort lisensen din ugyldig) OEM ansvar for nøkler/slp keys og coa samt acpi bios data og ms-xrm lisens fil at dette ikke endres eller svartelistet og de skal opprettholde et fungerende recovery.

Packard Bell tatt over av ACER (Acer/Gateway/Packard Bell)

Jeg ville ha droppet Elkjøp og kjørt en support ticket rett mot Acer/Packard Bell Norden.

http://www.packardbell.no/pb/no/NO/content/support

Hva heter maskinen forresten?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Les denne tråden for å sette deg inn i hvordan OEM bios aktivering fungerer.

http://www.sevenforums.com/windows-updates-activation/233153-win-7-premium-activation-error-code-0xc004f063.html

Det er noen tips der men opprinnelig trådstarter har Dell PC men samme problem som deg.

Det jeg tenker er at du kunne satt deg inn i hva problemet skyldes og hvordan OEM slp aktivering funker , som er godt beskrevet der.

Skylden er på ett vis todelt mellom Microsoft og OEM produsenten Packard Bell (nå Acer).

Microsoft sitt wga (genuine og licensing service og software har gjort lisensen din ugyldig) OEM ansvar for nøkler/slp keys og coa samt acpi bios data og ms-xrm lisens fil at dette ikke endres eller svartelistet og de skal opprettholde et fungerende recovery.

Packard Bell tatt over av ACER (Acer/Gateway/Packard Bell)

Jeg ville ha droppet Elkjøp og kjørt en support ticket rett mot Acer/Packard Bell Norden.

http://www.packardbell.no/pb/no/NO/content/support

Hva heter maskinen forresten?

Jeg har en "gammel" pacard bell, EasyNote TM87, og jeg har aldri gjort noen reinnstallering eller lignende. Dette problemet oppsto helt uten videre og jeg aner ikke hva som forårsaket det. Jeg har snakket med både Microsoft og PacardBell tidligere. De ba meg ta ut batteriet og litt av hvert(det har jeg ikke prøvd enda). Etter at en her ba meg prøve Key Finder, så fikk jeg opp en kode og jeg prøvde to ulike programmer, og samme kode kom opp. (Denne koden er jeg ganske sikker på ikke er den samme som er på klistremerket under pc? why?) Deretter når jeg skriver inn koden Key finder finner til meg så kommer det ingen melding opp om at koden er feil, så den fungerer jo men problemet er nå at lisensen tydeligvis er sperret/gått ut eller noe sånt. Og at jeg må kontakte PacardBell.

Skal prøve å følge linken over :)

Og tro det eller ei, elkjøp serivce ba meg finne en ulovlig aktiveringsnøkkel på nettet, fordi de ikke trodde de kunne hjelpe meg...

Lenke til kommentar

Jeg re-installerte en lovlig kopi av Windows 7 (Lastet ned fullstendig legalt via Digital River), med seriekoden på klistermerket under.

Alt gikk bra, men den klaget senere på at koden var feil etter at jeghadde tatt Windows i bruk.

Det viste seg at jeg hadde bommet på et siffer.

Noen sifre er til forveksling like.

1 og I for elksempel. Ikke lett når man skal lese et nummer på undersiden av maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg re-installerte en lovlig kopi av Windows 7 (Lastet ned fullstendig legalt via Digital River), med seriekoden på klistermerket under.

Alt gikk bra, men den klaget senere på at koden var feil etter at jeghadde tatt Windows i bruk.

Det viste seg at jeg hadde bommet på et siffer.

Noen sifre er til forveksling like.

1 og I for elksempel. Ikke lett når man skal lese et nummer på undersiden av maskinen.

Så vidt jeg vet brukes ikke 1 og l i nøkkelkodene fordi de kan forveksles.

Men jeg har ikke reinnstallert noe, jeg har brukt pc sikkert værtfall 2-3 år som jeg fikk ferdig innstallert av elkjøp, og en dag da jeg skrudde den på var den plutselig ikke aktivert lengre.

Lenke til kommentar

Men da det tydeligvis er umulig å fikse dette problemet, kan man ikke få kjøpt en ny windows 7 home premium kode?

Han på elkjøp mente jeg kunne kjøpe en ny kode av han for 2000, men han anbefalte meg å finne en kode ulovlig på nettet fordi 2000kr er dyrt og man da kan finne seg en ny pc. Men altså kan ikke denne fåes kjøpt billigere noe sted?

Vurderer også en ny pc (brukes kun til spill og internett og skole), men skal definitiv ikke kjøpe fra elkjøp og typiske leverandører, noen som har noe å anbefale? Da jeg er dritt lei styret rundt denne koden..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Um. Siden jeg har lignende problemer poster jeg det her.

Har re-installert Windows 7 på en PC som tilhører et familie medlem. Problemet mitt er dog at lisensen som er på baksiden også er umulig å lese hva som står på. Har dog en annen nøkkel liggende på en laptop som har en knust skjer, og dermed som ikke lengre er mulig å bruke. Når jeg så taster inn nøkkelen for å aktivere den, så får jeg beskjed om at jeg ikke kan gjøre det. Har ikke erroren jeg fikk, da jeg ikke sitter på PCen, kan poste det dersom det blir nødvendig. Er det mulig å eventuelt få en ny kode fra Microsoft?

Takk. :)

Men da det tydeligvis er umulig å fikse dette problemet, kan man ikke få kjøpt en ny windows 7 home premium kode?

Windows 7 Home premium kan du få kjøpt hos bl.a komplett.no, men det er til 900 kr, noe som etter min mening er svært dyrt, men dersom det er eneste alternativet du har, så får du jo bare kjøpe en lisens. Synes det blir litt dumt å kjøpe en PC dersom den funker helt fint, og det bare da er lisensen som er problemet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har re-installert Windows 7 på en PC som tilhører et familie medlem. Problemet mitt er dog at lisensen som er på baksiden også er umulig å lese hva som står på. Har dog en annen nøkkel liggende på en laptop som har en knust skjer, og dermed som ikke lengre er mulig å bruke. Når jeg så taster inn nøkkelen for å aktivere den, så får jeg beskjed om at jeg ikke kan gjøre det. Har ikke erroren jeg fikk, da jeg ikke sitter på PCen, kan poste det dersom det blir nødvendig. Er det mulig å eventuelt få en ny kode fra Microsoft?

Nei, Microsoft gir ikke bort nøkler til personer som sitter på pcer med OEM lisenser, for som jeg har nevnt mange ganger, har ikke Microsoft ansvar for OEM lisenser, det er det pc produsenten/selgeren som har.

Så skal noen gi deg en ny nøkkel er det disse.

Jeg har fått fikset OEM lisens hos Microsoft tidligere; merket meg at man fikk veldig mye bistand om man skyldte på egne feil og ikke på Windows ;)

Alt er mulig, og du har gjort det rette, lagt deg flat og ikke krevd noe fra dem. Så det kan fungere for trådstarter også. Og så tror jeg nok at det ofte handler om hvem du treffer på den andre linjen.

Så kjempe bra det gikk bra for deg, men for mange andre har det ikke funket. Det er en grunn til at OEM lisenser er så billige i forhold til fullversjonen, og det er support bl.a. Hadde du hatt en fullversjon, så hadde nok problemet vært løst ved første telefon til Microsoft.

Sånn generelt for de som lurer (jeg har holdt på med dette en stund)

Det spiller jo ikke så stor rolle hvilken type pc det er. Det kommer klart frem at det er en ferdigbygd pc av ett eller annet slag, kjøpt på Elkjøp. Det forteller meg det meste jeg trenger å vite.

Nøkkelen pcen bruker fra fabrikk er en OEM SLIC nøkkel og er IKKE nøkkelen på lappen under pcen.

OEM SLIC nøkkelen blir aktivert med et sertifikat som ligger i Windows katalogen, som sammen med hardwaren til pc produsenten gjør slik at Windows er aktivert. Det betyr at ALLE pcer fra den samme produsenten med samme type Windows (altså f.eks Home Premium) har helt lik nøkkel fra fabrikk. På samme tid har ALLE pcene ULIKE nøkler på lappen under pcen.

Tar du den nøkkelen å prøver å installere fra en ren .iso fil, og ikke har sertifikatet, så får du ikke aktivert.

Enkelt å greit. Dette har jeg testet og holdt på med i ca 10 år nå.

Under pcen (i dette tilfellet) står det en kode. Det er en OEM COA nøkkel. Dette er pcens nød nøkkel.

Grunnen til at jeg sier at det er en nød nøkkel, er fordi om f.eks harddisken ryker på pcen, så må man jo installere Windows på nytt fra en ren DVD plate, og man har da ikke sertifikatet. Derfor kan man ikke bruke OEM SLIC nøkkelen som var installert da pcen kom fra fabrikk.

Eneste måte å få aktivert på da, er å bruke OEM COA nøkkelen under pcen.

Trådstarter sier at hun ikke kan lese lappen med OEM COA nøkkelen under pcen (siden den er slitt).

Og siden OEM SLIC nøkkelen har sluttet å fungere av en eller annen grunn, har hun derfor ikke så mange muligheter igjen.

Men her kommer en mulig løsning, som baserer seg på offentlig info, og den vil kun virke (om den virker) på denne pcen:

Last ned denne filen og pakk den ut direkte på c:\

Gjør så følgende:

2) Right click Command Prompt and Run as Administrator.

3) At the prompt type:

slmgr.vbs -ilc C:\ACER_2.1.XRM-MS

Så gjør du som følger:

slmgr.vbs -ipk VQB3X-Q3KP8-WJ2H8-R6B6D-7QJB7

slmgr.vbs -ato

Det er den offisielle OEM SLIC nøkkelen til ACER/GATEWAY/PACKARD og skal i prinsippet fungere med sertifikatet i filen over. Problemet er at det ikke er noe eget sertifikat til Packard, men siden de deler OEM SLIC nøkkel med Acer, så burde sertifikatet funke.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

^^ Dette er det jeg mente Packard (Acer) support burde bistått med.

Nå har jo Myken tatt seg bryet med å finne både certificate filen og SLP nøkkelen.

Da er det bare å kjøre på så får vi krysse fingrene at slp data i bios en er intakt og matcher.

Det er ingenting å tape på å prøve og det er 100% legalt for akkurat denne maskinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har slettet 1 innlegg.

Vennligst forsøk å formuler innleggene på en saklig måte, og ikke legg ord i munnen på hverandre. Det er lite respektfullt overfor trådstarter om tråden ender i krangel og avsporinger.

Kommentarer på moderering tas som vanlig på PM eller i tilbakemeldingsforumet, og ikke her i tråden.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg vil også nevne at mine innlegg i denne tråden og ellers på forumet gjøres som meg som privatperson, om ikke annet er nevnt.
(da gjerne i slike grønne mod. bokser som dette)
Så ikke bland rollene mellom meg som privat person, en vanlig bruker av diskusjon.no og meg som moderator (da vil det komme tydelig frem)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, Microsoft gir ikke bort nøkler til personer som sitter på pcer med OEM lisenser, for som jeg har nevnt mange ganger, har ikke Microsoft ansvar for OEM lisenser, det er det pc produsenten/selgeren som har.

Så skal noen gi deg en ny nøkkel er det disse.

Alt er mulig, og du har gjort det rette, lagt deg flat og ikke krevd noe fra dem. Så det kan fungere for trådstarter også. Og så tror jeg nok at det ofte handler om hvem du treffer på den andre linjen.

Så kjempe bra det gikk bra for deg, men for mange andre har det ikke funket. Det er en grunn til at OEM lisenser er så billige i forhold til fullversjonen, og det er support bl.a. Hadde du hatt en fullversjon, så hadde nok problemet vært løst ved første telefon til Microsoft.

Sånn generelt for de som lurer (jeg har holdt på med dette en stund)

Det spiller jo ikke så stor rolle hvilken type pc det er. Det kommer klart frem at det er en ferdigbygd pc av ett eller annet slag, kjøpt på Elkjøp. Det forteller meg det meste jeg trenger å vite.

Nøkkelen pcen bruker fra fabrikk er en OEM SLIC nøkkel og er IKKE nøkkelen på lappen under pcen.

OEM SLIC nøkkelen blir aktivert med et sertifikat som ligger i Windows katalogen, som sammen med hardwaren til pc produsenten gjør slik at Windows er aktivert. Det betyr at ALLE pcer fra den samme produsenten med samme type Windows (altså f.eks Home Premium) har helt lik nøkkel fra fabrikk. På samme tid har ALLE pcene ULIKE nøkler på lappen under pcen.

Tar du den nøkkelen å prøver å installere fra en ren .iso fil, og ikke har sertifikatet, så får du ikke aktivert.

Enkelt å greit. Dette har jeg testet og holdt på med i ca 10 år nå.

Under pcen (i dette tilfellet) står det en kode. Det er en OEM COA nøkkel. Dette er pcens nød nøkkel.

Grunnen til at jeg sier at det er en nød nøkkel, er fordi om f.eks harddisken ryker på pcen, så må man jo installere Windows på nytt fra en ren DVD plate, og man har da ikke sertifikatet. Derfor kan man ikke bruke OEM SLIC nøkkelen som var installert da pcen kom fra fabrikk.

Eneste måte å få aktivert på da, er å bruke OEM COA nøkkelen under pcen.

Trådstarter sier at hun ikke kan lese lappen med OEM COA nøkkelen under pcen (siden den er slitt).

Og siden OEM SLIC nøkkelen har sluttet å fungere av en eller annen grunn, har hun derfor ikke så mange muligheter igjen.

Men her kommer en mulig løsning, som baserer seg på offentlig info, og den vil kun virke (om den virker) på denne pcen:

Last ned denne filen og pakk den ut direkte på c:\

Gjør så følgende:

2) Right click Command Prompt and Run as Administrator.

3) At the prompt type:

Så gjør du som følger:

slmgr.vbs -ato

Det er den offisielle OEM SLIC nøkkelen til ACER/GATEWAY/PACKARD og skal i prinsippet fungere med sertifikatet i filen over. Problemet er at det ikke er noe eget sertifikat til Packard, men siden de deler OEM SLIC nøkkel med Acer, så burde sertifikatet funke.

Da prøver jeg å laste ned det om det var til meg. haha

Hva skal jeg gjøre på de to punktene? er ikke så veldig datageni

3) At the prompt type:

Så gjør du som følger:

slmgr.vbs -ato

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Du skal gjøre det som det står:

I ledetekst (som det heter på norsk) skal du skrive inn kommandoen og trykke enter. (beste er å kopiere den herfra så den blir riktig)

Så skal du skrive inn de to neste kommandoene, og trykke enter etter hver kommando.

Husk, du må ha pakket ut sertifikatet (er i en zip fil, så du skal kunne få åpnet den uansett) og legg den direkte på c:\ (altså ikke under mine dokumenter eller slikt)

Lenke til kommentar

Du skal gjøre det som det står:

I ledetekst (som det heter på norsk) skal du skrive inn kommandoen og trykke enter. (beste er å kopiere den herfra så den blir riktig)

Så skal du skrive inn de to neste kommandoene, og trykke enter etter hver kommando.

Husk, du må ha pakket ut sertifikatet (er i en zip fil, så du skal kunne få åpnet den uansett) og legg den direkte på c:\ (altså ikke under mine dokumenter eller slikt)

Da henger jeg med.

Da jeg limer inn den første koden feil 0xBBA

(deretter fungerer selvfølgelig ikke nr 2(koden i nr2 der er foressten den nøkkelen som kommer opp via product key programmene) og 3, feil for aktivering av produktnøkkel.

Endret av SuperSofie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...