foenix Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 (endret) Jeg er ukjent med bruk av regneark og trenger hjelp til dette: Å beregne avviket mellom hvert av tallene i kolonne B med hvert av tallene i kolonne E og sette de prosentvise avvikene i kolonne I. Prosenten skal da regnes ut fra tallene i kolonne B. Noen som kan hjelpe meg med dette? Endret 25. desember 2014 av dagfinn99 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Det er veldig enkelt, men du må ha lært å "legge en formel" i en celle og kopiere denne formelen til andre seller,på riktig måte og konvertere svaret til prosent. Legg følgende i en selle i en ledig kolonne, la oss si C1: "=B1 - D1" (uten "") Legg følgende i en selle i en annen ledig kolonne, la oss si E1: "=str((100*C1)/D1) + " %"" (uten første " og siste") Så gjelder det bare å lære å kopiere formelen nedover, slik at de peker på de relevante sellene og ikke alle peker på B1,C1,D1,og E1 Tips: legg merke til den lille firkanten, nederst til venstre i ramma - når du fører musepekeren over en selle. Høyreklikk og dra! Lenke til kommentar
foenix Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg prøvde nå å sette inn i I2 "B2+E2" og trykte på den grønne haken, men fikk bare #VERDI som svar. Nederst står det feil datatype. Jeg tror det kommer av at jeg har lastet ned tallene fra en utenlandsk side der de bruker punktum istedenfor komma før desimalene. Er det noe jeg kan gjøre for å få bukt med dette? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg prøvde nå å sette inn i I2 "B2+E2" og trykte på den grønne haken, men fikk bare #VERDI som svar. Nederst står det feil datatype. Jeg tror det kommer av at jeg har lastet ned tallene fra en utenlandsk side der de bruker punktum istedenfor komma før desimalene. Er det noe jeg kan gjøre for å få bukt med dette? Når jeg får samme problemet med punktum som tusenskilletegn løser jeg det på følgende måte: Merk de cellene som skal endres Velg verktøyet "Finn og erstatt" punktum byttes ut med "ingenting Da fjerner du i praksis alle puntum og tallene kan igjen leses som tall. Dersom puntum ikke er tusenskilleteng med brukt i stedet for komma så bytter du ut punktum med komma i stedet for "ingenting" Lenke til kommentar
foenix Skrevet 29. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2014 (endret) Dersom jeg prøver å slette enkelte rader i regnearket for å lage en forenklet tabell, så blir enkelte tall omregnet pga. at funksjonene da aktiveres på nytt. Er det mulig å deaktivere disse funksjonene og gjøre tallene om til konstanter slik at dette ikke skjer? Endret 29. desember 2014 av dagfinn99 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Javisst: https://support.office.com/nb-no/article/Kopiere-celleverdier-ikke-formler-12687b4d-c79f-4137-b0cc-947c229c55b9 Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 Det er veldig enkelt, men du må ha lært å "legge en formel" i en celle og kopiere denne formelen til andre seller,på riktig måte og konvertere svaret til prosent. Legg følgende i en selle i en annen ledig kolonne, la oss si E1: "=str((100*C1)/D1) + " %"" (uten første " og siste") Denne måten å gjøre det på er jo nesten helt krise. =C1/D1 holder, og så er det bare å formatere cellen til prosent med ønsket antall desimaler. Måten du har gjort det på gjør det unødvendig vanskelig å bruke denne cellen til noe nytt igjen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå