anderfo Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Problemet mitt er at Norman Antivirus (og Firewall) var ferdig installert på maskina da jeg kjøpte den. Men da jeg stadig ble plaget med popup-vinduer og spørsmål om oppdatering av virusdefinisjoner, pluss at firewallen var litt håpløs å bruke og stille inn (jeg kunne ikke engang gå inn på internett med Opera), bestemte jeg meg for å avinstallere hele greia. Lettere sagt enn gjort. Jeg leita gjennom alle Norman-mappene i Startmenyen (winXP) uten å finne noen avinstalleringsvalg. Jeg gikk inn i Control Panel og avinstallering av software - og der sto ikke Norman på lista over installerte programmer. Jeg har også leita gjennom Norman for å se om det er mulig å skru av virusprogrammet på noen måte; men det klarte jeg ikke å finne. Spørsmålet blir altså: Hvordan avinstallerer jeg Norman? Jeg har en mistanke om at det går an å bare fjerne Norman fra registeret og deretter slette alle programfilene, men siden jeg aldri har slettet fra registeret manuelt vil jeg gjerne ha tips først. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Først av alt kan du stenge ned NAV i Services og forandret oppstart til Disablet. Deretter ville jeg slettet alle nøkler under HKEY_LOCAL_MACHINE - Software - Norman. Så kan du slette programfilene. Evnt. kjøre Norton WinDoctor (Norton Utilities) etter reboot, for å fjerne rester i registeret. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Norman har lagt ut et verktøy som skal fjerne NVC. De rakkerne hos Norman hadde gjemt dette veldig godt, men verktøyet kan lastes ned her. Men selv etter bruk av dette verktøyet (eller med den "normale" avinstalleringsmetoden i "Legg til/Fjern Programmer" som er lagt til i nyere versjoner av NVC+NPF), er Norman fremdeles ikke avinstallert! Brannmur-delen (Norman Personal Firewall), som består av fila NORMANPF.dll (i C:\Norman\NVC\Bin\) ligger fremdeles igjen, sammen med mange av programfilene. NORMANPF.dll, samt noen andre filer lar seg ikke slette, hverken i Windows Explorer eller med kommandolinjen. Løsningen blir å gi de uslettbare filene nytt navn, starte maskina på nytt, og så slette disse filene. Men SELV DA er det fremdeles rester av Norman i registeret (mest i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM). Disse fjernes ved å søke etter "norman" i Regedit og fjerne alt man finner relatert til dette (men husk, ikke rot med Regedit dersom man ikke vet hva man gjør der)... MEN...når NORMANPF.dll er slettet, vil du hverken kunne motta IP-adresser fra DHCP-servere eller komme inn på internett. Dette skyldes at NPF, som alle andre brannmurprogramvare, legger seg inn i WinSock2-stakken (som er et slags "bindeledd" mellom TCP/IP-protokollen og Internett-applikasjonene). Og dermed når man fjerner ett ledd i kjeden, så har man selvfølgelig ikke en sammenhengende kjede (WS2-stakken) lenger. Og da går internettforbindelsen din til et varmere sted. Man kan imidlertid fikse dette ved å hente ned LSPFix (fra en annen maskin, selvsagt) som gjenoppretter WinSock2-innstillingene. Instruksjoner + nedlastningslink finner du her. Har jobbet med mange PCer med NVC+NPF preinstallert (nesten utelukkende fra Fujitsu-Siemens) der Norman-driten føkker ting opp. Installerer man f.eks Norton AV uten å avinstallere Norman først, får man GARANTERT totalt systemkrasj som kun kan fikses med avinstallerings-verktøy i sikkermodus. For å si det sånn, jeg FRARÅDER folk fra å bruke Norman sin programvare..! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Har jobbet med mange PCer med NVC+NPF preinstallert (nesten utelukkende fra Fujitsu-Siemens) der Norman-driten føkker ting opp. Installerer man f.eks Norton AV uten å avinstallere Norman først, får man GARANTERT totalt systemkrasj som kun kan fikses med avinstallerings-verktøy i sikkermodus. For å si det sånn, jeg FRARÅDER folk fra å bruke Norman sin programvare..! Jøss, jeg har jo installert Norton uten problem...selv om Norman ligger i bakgrunnen og varsler meg om manglende oppdateringer hver time. Men jeg skal prøve rådene deres, takk! Lenke til kommentar
snurrings Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 :!: Den første versjonen av NVC 5 kom uten avinstalleringsmulighet. En glipp gjordt av en eller annen programmerer. Du kan avinstallere ved å gjøre det manuellt, eller du kan bruke "removal-tool" som norman har på sine sider: http://www.norman.com/technical_nvc5_various.shtml#1_2 Håper du får det til! -Snurrings Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) feil. Endret 29. november 2004 av troutmaster Lenke til kommentar
Domino Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Norman har lagt ut et verktøy som skal fjerne NVC. De rakkerne hos Norman hadde gjemt dette veldig godt, men verktøyet kan lastes ned her. 1: NVC skal finnes under Add/Remove programs. Gjør den ikke det har det skjedd noe feil under avinstallering. 2: Den "gjemte" filen ligger i c:\norman\nvc\bin. Hvor gjemt er det? Men selv etter bruk av dette verktøyet (eller med den "normale" avinstalleringsmetoden i "Legg til/Fjern Programmer" som er lagt til i nyere versjoner av NVC+NPF), er Norman fremdeles ikke avinstallert! Brannmur-delen (Norman Personal Firewall), som består av fila NORMANPF.dll (i C:\Norman\NVC\Bin\) ligger fremdeles igjen, sammen med mange av programfilene. NORMANPF.dll, samt noen andre filer lar seg ikke slette, hverken i Windows Explorer eller med kommandolinjen. Løsningen blir å gi de uslettbare filene nytt navn, starte maskina på nytt, og så slette disse filene. Har ligget i Add/remove programs så lenge jeg har vært kjent med produktet, dvs iallefall i flere år. At Norman fortsatt ikke er avinstallert etter at avinstallerings programmet er ferdig er selvfølgelig bare tull. Som med alle andre programmer så dypt integrert i systemet er det flere filer som ikke kan slettes hverken automatisk eller manuellt før maskinen er startet pånytt. Ved mindre noe går feil under avinstallering skal det ikke være aktive rester igjen av hverken brannmur eller viruskontroll når avinstallering og omstart er gjort. Desverre vil det i nåværende versjon fortsatt ligge filer igjen, men ingen av disse er i bruk og kan slettes uten problemer. Men SELV DA er det fremdeles rester av Norman i registeret (mest i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM). Disse fjernes ved å søke etter "norman" i Regedit og fjerne alt man finner relatert til dette (men husk, ikke rot med Regedit dersom man ikke vet hva man gjør der)... Det er ikke alltid like lett å vite hvilke entries blant annet Install Shield legger inn i registry, så det kan hende entries ligger igjen etter avinstallering. Dette gjelder også mange andre programmer. Ingen av disse entriene vil derimot ha noen effekt på maskinens ytelse eller funksjon. MEN...når NORMANPF.dll er slettet, vil du hverken kunne motta IP-adresser fra DHCP-servere eller komme inn på internett. Dette skyldes at NPF, som alle andre brannmurprogramvare, legger seg inn i WinSock2-stakken (som er et slags "bindeledd" mellom TCP/IP-protokollen og Internett-applikasjonene). Og dermed når man fjerner ett ledd i kjeden, så har man selvfølgelig ikke en sammenhengende kjede (WS2-stakken) lenger. Og da går internettforbindelsen din til et varmere sted. Man kan imidlertid fikse dette ved å hente ned LSPFix (fra en annen maskin, selvsagt) som gjenoppretter WinSock2-innstillingene. Instruksjoner + nedlastningslink finner du her. NPF redigerer ingen filer i systemet. Når alle brannmurens filer er slettet vil ikke lengre brannmuren ha noen effekt. Merk dog at om man prøver å avinstallere programmet manuellt ved å slette filer og registry entries må man også avhengig av OS slette et par filer i system32-katalogen. Har jobbet med mange PCer med NVC+NPF preinstallert (nesten utelukkende fra Fujitsu-Siemens) der Norman-driten føkker ting opp. Fujitsu Siemens PC'er har ofte det problemet at maskinen er preinstallert med en gammel versjon av Norman. I mange tilfeller så gammel at den ikke lengre kan oppdateres på vanlig måte. I enkelte tilfeller har også programmet vært installert på en slik måte at f.eks enkelte ting mangler. Installerer man f.eks Norton AV uten å avinstallere Norman først, får man GARANTERT totalt systemkrasj som kun kan fikses med avinstallerings-verktøy i sikkermodus. Det er en selvfølge og gjelder så og si alle antivirus-programmer med sanntidssøk. Kjører man to av disse med sanntidssøk aktivt er man nesten garantert problemer, men noe "totalt systemkrasj" er det da ikke snakk om. Ingenting blir ødelagt, maskinen bare henger når sanntidssøket lastes. Dette går man som du selv sier rundt ved å avinstallere fra safemode. For å si det sånn, jeg FRARÅDER folk fra å bruke Norman sin programvare..! Skal du fraråde noen fra å bruke et produkt burde du sette deg inn i det først så du unngår å spre feilinformasjon istedenfor. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Først av alt kan du stenge ned NAV i Services og forandret oppstart til Disablet. Deretter ville jeg slettet alle nøkler under HKEY_LOCAL_MACHINE - Software - Norman. Så kan du slette programfilene. Evnt. kjøre Norton WinDoctor (Norton Utilities) etter reboot, for å fjerne rester i registeret. Dårlig ide. Dette vil bare føre til problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå