Gå til innhold

Koble stereoanlegg til TV

Anbefalte innlegg

Tenker på å skaffe meg et ordentlig stereoanlegg til soverommet, og har tenkt å legge ca 25k i det. Jobber på Elkjøp og får personalpris, så jeg har kommet fram til dette:

KEF R500 gulvhøyttalere

Marantz PM-KI Pearl Lite forsterker

Marantz HD-DAC1

Men nå fikk jeg lyst til å skaffe meg en TV når jeg først er i gang, og lurer litt på hvordan dette blir. I stua har jeg et litt eldre surroundanlegg med en AV-receiver. Da går HDMI fra dekoder til receiver og videre til TV-en, og RCA til høyttalere. På forsterkeren jeg har funnet frem til er det ikke HDMI-porter; hverken inn- eller utgang. Hvordan blir tilkoblingen da? Kan jeg ta HDMI rett fra dekoder til TV og en separat kabel mellom dekoderen og receiveren (via DAC)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv ny tv nettopp, og ser de har begynt å fase ut analoge lydutganger. Det du da kan gjøre er å koble en optisk toslinkkabel fra tven til dacen. Om du vil ha det enda enklere så bytter du ut forsterker/dac komboen og går for en receiever.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Så det går fint å sende lydsignal fra dekoder til TV, og deretter til dac, forsterker og høyttaler? Skulle gjerne ha gått for en receiver, men klarer ikke å finne noen stereoreceivere. Alle er surround, og jeg vil ikke betale for noe jeg ikke kommer til å bruke. Har også tenkt å koble sammen forsterker og høyttaler med bi-wiring, og det er ikke mulig på nevnte receivere.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se så skal det går fint. Du sender lyd og bilde fra decoder til tv via hdmi. Så henter du lyden ut av tven via toslink og kobler det til dac som så er koblet til forsterker.

Bi-wiring? Du tenker kanskje på bi-amping? Altså 2 forsterkerkanaler per høyttaler? Dette skal gå fint med de fleste surround recievere. De er såpass avansert at du kan sette opp hvilken forsterkerkanal som skal gjøre hva i programvaren.

Her har du et eksempel. Dette er Onkyos versjon fra 2011

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Bare å kjøre alle bildekilder via TVen, og sende digital fra TVen til DACen, så blir det ikke noe problem når det er stereoanlegg du skal bruke.

Eneste du kan sjekke ut er om hva prisforskjellen fra forsterkeren du velger til en med innebygd DAC fra Marantz koster sammenlignet med ekstern DAC. Man må ikke ha ekstern DAC, det er kun når man egentlig ikke har noe annet valg.

Etter egen erfaring så har Marantz meget gode DACer integrert også. Mulig du får den samme DACen dems integrert til en lavere pris. (Er ikke så kjent med stereo produktene dems, men DACen ser veldig fristende ut til PCen...)

Lenke til kommentar

Så det går fint å sende lydsignal fra dekoder til TV, og deretter til dac, forsterker og høyttaler? Skulle gjerne ha gått for en receiver, men klarer ikke å finne noen stereoreceivere. Alle er surround, og jeg vil ikke betale for noe jeg ikke kommer til å bruke. Har også tenkt å koble sammen forsterker og høyttaler med bi-wiring, og det er ikke mulig på nevnte receivere.

TOS-link (eller coaxial for tv med det) kan sendes ut til DAC; og man får da lyd fra alle kildene inn på TV (etter hva man har valgt aktivt).

Lenke til kommentar

Du kan antakelig også ta ut lydsignal (digitalt) fra dekoder, de fleste nyere dekodere burde ha dette. Digitalt signal tar du direkte inn i DAC og du kan dermed spille musikk fra dekoderens (sat/kabel-abonnementets) radiostasjoner uten å slå på tv.

Bruker denne løsningen i egen stue og har heller ikke sync-problem med lyden når anlegget gir lyd til filmer (stort sett brukes tv-lyden for nyheter og vanlige program).

For all del, ikke bytt ut den forsterkeren i en surroundreceiver. Det er stooor forskjell på kvalitet der.

PS. For øvrig bra valg av høyttalere da, jeg har storebror selv. :)

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...