strebers Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg har fått installert Nexa mottakere stort sett over hele huset nå. Istedenfor lysbrytere så har jeg fått satt inn enten Nexa LCMR-1000 (on/off) eller CMR-101 (dimmer) og alt fungerer fint bortsett fra en plass. På stuen valgte elektrikeren å legge dimming ved hjelp av én CMR-101 på to stikkontakter til taklamper, slik at jeg kunne sette opp lampene i ettertid der jeg ville ha dem. Etter at jeg monterte to forskjellige lysekroner til disse stikkontaktene så fungerte alt fint i ca. 10 minutter - så døde CMR-101. Lyset forsvant i selve mottakeren. Da jeg skrudde av blindlokket, så jeg at den var innstilt på LED-lys og ikke halogen slik lampene var. Da trodde jeg det var årsaken til at den døde. Så jeg kjøpte en ny og fikk installert den. Stilte den inn på halogen og alt fungerte fint i ca. 10 minutter igjen - så døde den også! Så nå lurer jeg på hva problemet er. Når elektrikeren monterte mottakeren så valgte han å kun bruke tre av inngangene. Han droppet den ene som det sto "N" på (alle andre plasser CMR-101 er brukt så er alle fire inngangene brukt). Han mente det var tilstrekkelig. Kan det være problemet? Eller er det et problem at jeg bruker to forskjellige lamper på to forskjellige stikkontakter mot samme dimmermottaker? Setter stor pris på hvis noen orker å svare på dette. Alternativet nå er å enten få elektrikeren til å legge opp den ekstra kabelen som mangler og koble opp dette og håpe på at det fungerer, eller få elektrikeren til å gjøre om til at det alltid er strøm i kontaktene og bruke en Nexa-dimmer i selve kontakten (noe som er litt mindre pent og mer klumpete på en stue) Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Hvor mye effekt drar de to lysekronene dine? (Tell opp Watt på alle pærene) Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 (endret) Ihht. Nexa brukerveiledning http://www.nexa.se/res/pdf/Manualer/CMR-101-v2.pdf skal L og N kobles til for at dimmer skal få spenning.. Jeg ser forøvrig ikke helt hvordan den ellers kan fungere, men har ingen her for test. Ellers enig med Fermate; sjekk belastningen, Max 200W. Edit: Ser nå at det er to N-tilkoblinger. På andre Nexa-brytere er disse koblet sammen inne i boksen og det er derfor greitt med én N-leder. Alt tyder derfor på at du overbelaster, Endret 25. desember 2014 av arneolav Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Så nå lurer jeg på hva problemet er. Når elektrikeren monterte mottakeren så valgte han å kun bruke tre av inngangene. Han droppet den ene som det sto "N" på (alle andre plasser CMR-101 er brukt så er alle fire inngangene brukt). Han mente det var tilstrekkelig. Kan det være problemet?Dette er IKKE problemet. De to N er koblet sammen inne i boksen Lenke til kommentar
strebers Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Oj! Takk for svar! Den ene lyskrona har 196 W (7x28W) til sammen og den andre har 150 W (6x25W) = 346 W Så da er det vel det som er problemet. Hmm. Tips til hvordan det kan løses? Det er vel for trangt inne i veggboksen til å få plass til en ekstra mottaker. Jeg ser også at det står advarsel om at det må være et mellomrom på 30 cm mellom hver mottaker i instruksjonsheftet (hvorfor?). Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg har 2 mottakere i en dobbel boks og de fungerer stort sett helt fint, begge er nexa dimmere og ligger inntil hverandre i høyden. Det hender den ene ikke får signal, men trykke et par ganger til så kommer den. Det er alltid den samme, så antagelig selve mottakeren som ikke er helt god.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Oj! Takk for svar! Den ene lyskrona har 196 W (7x28W) til sammen og den andre har 150 W (6x25W) = 346 W Så da er det vel det som er problemet. Hmm. Tips til hvordan det kan løses? Det er vel for trangt inne i veggboksen til å få plass til en ekstra mottaker. Jeg ser også at det står advarsel om at det må være et mellomrom på 30 cm mellom hver mottaker i instruksjonsheftet (hvorfor?). Årsaken til avstandskravet er nok mest på grunn av varmeutvikling og begrenset med overflater i en veggboks eller andre trange omgivelser til å få avgitt nok varme til 2 dimmere. Alternativet ditt er å gå ned i wattstyrke på lyspærene. Du må ned under 15W per stykk i snitt. Lenke til kommentar
strebers Skrevet 25. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg tror 15 W kan bli litt lite. Mulig led-pærer kunne vært noe, men har ikke funnet noen som er dimbar av den typen. Så jeg tror jeg i første omgang får elektriker til å gjøre det om til en vanlig stikkontakt igjen, så kan jeg bare bruke Nexa EYCR-201 med dimmerfunksjon i stikkontakten isteden. Blir litt mer klumpete, men det får vel gå nå. Så at Clas Ohlson hadde salg i dag, så jeg bestilte en Zipato Zipabox Duo + en del ekstra utstyr (har Tellstick Net fra før). Z-wave-dimmeren for innbygging DSC19103 takler 600 W. Så det er mulig jeg bytter til det etterhvert. Noen som har erfaring med Zipato-boksen? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hva med å sette dimmerne oppe i taket over lysekronene? Lenke til kommentar
strebers Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Takk for tipset Fermate, men det ble til at jeg koblet dimmere i stikkontakten i første omgang. Elektriker kom først i dag, etter lang ventetid... Artig å følge med fra jobb at lysmåleren i multisensoren økte fra 8 til 499 lux etter tilkobling. Tror elektrikeren følte seg litt overvåket når jeg sendte tekstmelding med takk for hjelpen rett etter tilkoblingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå