Gå til innhold

Refinansiere boliglån?


Dapp47

Anbefalte innlegg

Lit fakta:

 

Har en bolig verdi 2.900.000,-

Har ca 1,200,000 i lån.

Har 170.000 i kreditkort lån med ca 20% rente.

Ønsker å pusse opp bad (estimert kostnad her er ca 150.000)

 

Vil det da være lurt av meg å refinansiere lånet og ta opp 320.000 ekstra i lån slik at jeg havner på 1.550.000 i lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, havregryn...

 

Hæ?? Spiser havregrøt hver dag jeg.

 

Selv om jeg aldri har overtrukket kontoen eller hatt kredittkortgjeld...

 

Ellers er vel svaret på spørsmålet åpenbart... Hva skulle være ulempen med å få kredittkortgjelden inn i boliglånet hvis banken aksepterer refinansiering ut fra sin vurdering av betalingevnen (som kanskje ikke er helt på topp hvis du har kredittkortgjeld?)

 

Riktignok risikerer du noen gebyrer på dette, avhengig av hvilken bank du bruker, men det blir nok betydelig mindre enn kredittkortrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortene er klippet og har ingen betalingsanmerkninger.

 

Men hvis jeg refinansierer og kun nedbetaler all kredittkort gjelden, vil dette lønne seg da jeg nedvetaleer kreditkortene kortere enn mer boliglån? Boliglånet er jo over 25 år, mens kredittkortene betaler jeg jo ned mye mer på

PR mnd.

Lenke til kommentar

Ja det vil lønne seg.

 

PS. Du bestemmer selv nedbetalingstakten på boliglånet, helt uten å prate med banken. Terminbeløpene er bare minimumsbeløp. Du står fritt til å betale mer hver termin (merk at det ikke åpner for å betale mindre en senere termin, uten å avtale det særskilt med banken)

 

Et eksempel:

La oss si du betaler X kr på boliglånet hver måned og Y kr på kredittkortlånet hver måned. Så baker du sistnevnte inn i boliglånet og betaler X+Y kr hver måned på totallånet. Da betaler du ned den delen av totalllånet som kredittkortlånet utgjør, vesentlig fortere enn hvis du beholder 20% rente på det.

 

Lenke til kommentar

Det svarer seg å få refinansiere kredittkortgjelden i boliglånet. Dersom du ønsker å betale ned kredittgjelden raskere kan du også be om å få delt opp nye boliglånet i to der du F.eks betaler ned 170000 over F.eks 5 år. Da må du antagelig ut med et ekstra termingebyr om banken har slikt.

 

Uansett, betaler du 20% på et lån når du kan få lagt det inn mot sikkerhet i bolig er dette penger ut av vinduet.

 

Selv har jeg boligkreditt. Et fantastisk produkt spør du meg men det forutsetter at du har kontroll på økonomien. Bruker i tillegg kredittkort til å kjøpe det meste men betaler alltid alt til første forfall slik at jeg ikke betaler noe rente. Kredittkort er egentlig et flott produkt for de som egentlig ikke trenger det. For andre kan det være noe de aldri burde rotet seg borti

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...