Gå til innhold

Journalist/statsviter+it?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er utdannet statsviter og journalist og har jobbet noen år som kommunikasjonsrådgiver.

Jobbmarkedet for kommunikasjonsrådgivere er beintøft, så jeg vurderer å bygge på med it-utdanning. Der er markedet lettere, såvidt jeg forstår.

Ønsker selvfølgelig å bygge videre på det jeg har gjort tidligere, sånn at dette ikke "går tapt".

Noen som klarer å se hvilken retning innen it jeg bør sikte meg mot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Web høres naturlig ut, veldig mye kommunikasjonsrettet arbeid der i tillegg til det tekniske.

Er det nødvendig å gå på skole for å bli attraktiv innen dette, eller holder det å lage noe selv og bygge en portefølje? Har tross alt mastergrad fra før.

En portefølje vil sikkert hjelpe deg, du er litt uklar. Du har en master i statsvitenskap og ønsker å bytte yrke til IT pga det er lettere å få jobb innenfor IT? Eller ? Vanskelig for meg å si hva som skal til for å bli attraktiv innefor webdesign, da design aldri har vært min sterke side. Det spørs jo også hva du skal jobbe med på web, legge ut artikler, designe websider etc. (Frontend ting til web for å si det enkelt) om du "trenger" en utdannelse for å bli attraktiv spørs litt hvordan du ser på det og hva du har tenkt å jobbe med. Punkt en på listen din må nesten bli å skumme over det du finner av IT jobber og se hva som er interresant og hva du tror du kan kvalifisere til. Uten utdanning og erfaring, så er det porteføljen som kan få deg til å lande litt mer spennende IT jobber.

Forsøk å finne ut hva du eventuelt kunne tenkt deg å jobbe med innefor IT. deretter finne ut hva du eventuelt trenger for å få en fot innenfor, for å si det sånn: De fleste jobbene som er utlyst sier gjerne en av disse 2: Relevant høyrere utdanning, 2års++ arbeidserfaring. (dette er jo gjerne drømmekandidaten, men, det kan være greit å stake ut kursen litt på forhånd, så blir det enklere å hjelpe deg med å fortelle hva du eventuelt kunne kommet til å trenge for å lande en jobb innenfor it)

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
En portefølje vil sikkert hjelpe deg, du er litt uklar. Du har en master i statsvitenskap og ønsker å bytte yrke til IT pga det er lettere å få jobb innenfor IT? Eller ? Vanskelig for meg å si hva som skal til for å bli attraktiv innefor webdesign, da design aldri har vært min sterke side.

Flere grunner til at jeg vil bytte. Jobbmarkedet er en årsak. Ønske om utfordringer en annen.

Usikker på om webdesign er det som gir tilstrekkelig utfordringer. Tror jeg vil jobbe mer med systemene bak og det å få det til å fungere enn selve front-end-innpakningen.

De fleste jobbene som er utlyst sier gjerne en av disse 2: Relevant høyrere utdanning, 2års++ arbeidserfaring. (dette er jo gjerne drømmekandidaten, men, det kan være greit å stake ut kursen litt på forhånd, så blir det enklere å hjelpe deg med å fortelle hva du eventuelt kunne kommet til å trenge for å lande en jobb innenfor it)

"Relevant høyere utdanning" fikser jeg jo enkelt ved å studere. Relevant arbeidserfaring er det verre med. Noen som har skaffet seg relevant arbeidserfaring under studiene?

Lenke til kommentar

"Relevant høyere utdanning" fikser jeg jo enkelt ved å studere. Relevant arbeidserfaring er det verre med. Noen som har skaffet seg relevant arbeidserfaring under studiene?

De fleste som gikk i min klasse fikset seg jobb når de startet på 2 året (deltidsstillinger) gjerne mellom 10 og 40% som programmerere eller driftere. (Jeg var i jobb før jeg startet å studere)

Skal du ha jobb med backendsystem, oppsett/vedlikehold/drift så snakker man jo gjerne en av to veier. Enten at du tar sertifiseringer innenfor det som kan interressere deg, eller at du tar en bachelor innenfor f.eks informatikk (dette fører gjerne til at du kommer inn i en stilling som programmerer, da linjen gjerne inneholder en god del programmering) eller mer driftsrettet f.eks bachelor i drift av datasystemer.

Lenke til kommentar

De fleste som gikk i min klasse fikset seg jobb når de startet på 2 året (deltidsstillinger) gjerne mellom 10 og 40% som programmerere eller driftere. (Jeg var i jobb før jeg startet å studere)

Skal du ha jobb med backendsystem, oppsett/vedlikehold/drift så snakker man jo gjerne en av to veier. Enten at du tar sertifiseringer innenfor det som kan interressere deg, eller at du tar en bachelor innenfor f.eks informatikk (dette fører gjerne til at du kommer inn i en stilling som programmerer, da linjen gjerne inneholder en god del programmering) eller mer driftsrettet f.eks bachelor i drift av datasystemer.

Tenkte å studere programmering ved NITH (Westerdahls), men hvis det holder med noen sertifiseringer for å få relevant jobb, er jo det noe å vurdere. Mitt foreløpige mål er å komme inn i prosjektledelse/lederstillinger når jeg har jobbet som programmerer noen år.

Noen anelse om hvor tøft 1. året på NITH er? Hvor mye er det mulig å jobbe ved siden av studiene?

Holder det med bachelor for å få en "fet" programmererjobb?

Lenke til kommentar

Hvordan er det 2. Året?

Vel, i min klasse. Så var det en som ikke ordnet seg jobb. Har også hørt fra andre linjer at en del av de flinkeste elevene ble headhuntet allerede på andreåret, har du gode karakterer så er sjangsen der for at du kan bli headhuntet, det er også enklere å søke seg inn. For førsteåret, så kan man jo heller søke seg til f.eks førstelinje support, for deretter å søke seg oppover etter at førsteåret er ferdig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som interaksjonsdesign kan være en fornuftig retning å gå: http://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.html

Du må naturligvis ikke ta hele bachelorgraden, men du kan antakelig også innlemme deler av mastergraden din også i dette studiet. Her lærer du både det tekniske og ikke minst hvordan lage gode løsninger som fungerer for brukerne, og det vil være veldig naturlig å kombinere med kompetansen du har om kommunikasjon...

(Det er forøvrig mulig å ta master i dette også, om du skulle få blod på tann ;-))

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...