Gå til innhold

En tiggers fiansielle bakgrunn for å komme til Norge

Glowman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åtte minutter og fjorten sekunder, og alt vi ser er damer som sitter på kafé. Var det noe jeg gikk glipp av?

Edit: Så googlet jeg litt og fant ut at klippet stammer fra en lokal nyhetsartikkel fra en avis i Zenica i Bosnia som dreier seg om en dame der som har begått tyverier på et familiesenter. Hva har det med tigging i Norge å gjøre?

Jeg tror jeg trenger litt mer info for å se sammenhengen...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er hva du gir penger til når du ser ei sliten gammel "utendlansk" dame som tigger på gata i Norge!

Det krever mye penger for å komme til Norge!

Det er noe de fleste vet. Derfor gir de fleste ikke penger til disse folka. Det koster og komme hit. Kun de rikeste. De fattige har aldri mulighet til og komme hit, heldigvis.

Lenke til kommentar

Nåvel, er fult klar over at de som kommer, som oftest (med noen unntak, altså folk som låner seg godt over pipa for å komme, menneskehandel, etc. etc. altså folk som enten har dummet seg ut, tatt mye risiko, eller en eller annen ond drittsekk tvinger/lurer dem) men alikavell tror jeg de fleste har mindre enn meg, og kunne trenge litt. De landene de kommer fra er heller ikke land hvor det er så veldig lett å få jobb som oftest, og det kan være vanskelig å få jobb her uten utdannelse/bare det at du kommer fra et annet land. Derfor har jeg ikke så mye imot å gi ifra meg noen småpenger, som ellers bare hadde gått til cola/sjokolade. Samtidig som en gir litt til mer retta, "bedre", formål. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åtte minutter og fjorten sekunder, og alt vi ser er damer som sitter på kafé. Var det noe jeg gikk glipp av?

Edit: Så googlet jeg litt og fant ut at klippet stammer fra en lokal nyhetsartikkel fra en avis i Zenica i Bosnia som dreier seg om en dame der som har begått tyverier på et familiesenter. Hva har det med tigging i Norge å gjøre?

Jeg tror jeg trenger litt mer info for å se sammenhengen...

Gothminister har rett,det koster mye å finansiere en tur til Norge. Og det er ikke lovlige midler som blir brukt til denne reisen.

Når den frua som sitte å tigger med bildet av ungene foran seg så skal du vite at hun neppe har kommet hit med egensparte midler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nåvel, er fult klar over at de som kommer, som oftest (med noen unntak, altså folk som låner seg godt over pipa for å komme, menneskehandel, etc. etc. altså folk som enten har dummet seg ut, tatt mye risiko, eller en eller annen ond drittsekk tvinger/lurer dem) men alikavell tror jeg de fleste har mindre enn meg, og kunne trenge litt. De landene de kommer fra er heller ikke land hvor det er så veldig lett å få jobb som oftest, og det kan være vanskelig å få jobb her uten utdannelse/bare det at du kommer fra et annet land. Derfor har jeg ikke så mye imot å gi ifra meg noen småpenger, som ellers bare hadde gått til cola/sjokolade. Samtidig som en gir litt til mer retta, "bedre", formål. :)

Jeg har ikke noe problem med å gi til de som trenger mer enn meg, og jeg støtter gjerne opp om =Oslo. Men å sponse tiggere fra Romania osv. ser jeg ikke på som noen god gjerning. Tvert imot så tror jeg at man ved å støtte opp om denne måten å tjene penger på sørger for å holde disse menneskene nede, og hindrer dem i å komme seg ut av den situasjonen de lever i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gothminister har rett,det koster mye å finansiere en tur til Norge. Og det er ikke lovlige midler som blir brukt til denne reisen.

Når den frua som sitte å tigger med bildet av ungene foran seg så skal du vite at hun neppe har kommet hit med egensparte midler.

Så antagelsen er at damen med koppen på hjørnet har ranet familiesenteret for å få råd til å komme hit og tigge? Er det en tilfeldig valgt video, eller har den noen som helst sammenheng med teorien? Jeg ser fortsatt ikke helt sammenhengen mellom et tyveri i Bosnia og rumenske tiggere...

Jeg gir i grunnen aldri folk penger på gata. Med mindre det er en gammel alkis som sitter utenfor polet og trenger til en "kopp kaffe"... :wee:

Lenke til kommentar

Så antagelsen er at damen med koppen på hjørnet har ranet familiesenteret for å få råd til å komme hit og tigge? Er det en tilfeldig valgt video, eller har den noen som helst sammenheng med teorien? Jeg ser fortsatt ikke helt sammenhengen mellom et tyveri i Bosnia og rumenske tiggere...

Jeg gir i grunnen aldri folk penger på gata. Med mindre det er en gammel alkis som sitter utenfor polet og trenger til en "kopp kaffe"... :wee:

Nå setter du ting på spissen her! Men det er jo ikke desto mer riktig av den grunn.

Er du "fattig" og ønsker å reise til Scandinavia for å tigge penger så kan du ikke akkurat bare ta bussen fra Romania til Norge.

Ehh jo det er mulig... men da må du eventuelt finansiere det på den måten linken min viser til.

Fuggel :hmm:

Endret av Fuggelbeist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må spørre igjen jeg: Mener du at de er fattige, og derfor må stjele for å få reisepenger? Eller mener du som Goth over at de er rike, og at de fattige ikke kommer?

Tigging i land som Norge er en nokså sikker inntekt, det er antagelig fullt mulig å få reisen til Norge på krita. Sjåføren får pengene sine når man reiser hjem, og betales av inntekten fra tiggingen. Typisk 5000 hver vei, så er man 5 som deler på det blir det et par tusenlapper for turen. Og så setter man av penger til neste reise av fortjenesten fra forrige tur. Noen reiser med buss eller fly (det er mulig å få billige flybilletter i våre dager, fra Romania eller nabolandene kan man om man planlegger litt få flybiletter under tusenlappen hver vei.)

Det finnes også anekdoter om romfolk som har fått reisen dekket av mer velstående rumenere, i form av en "arbeidskontrakt" der pengemannen skal ha sine prosenter av fortjenesten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser i lavpriskalenderen til Norwegian at du får enveisbillett fra Ungarn (et av Romanias naboland) til Norge for 530 kr. Returen koster 399 kr.

Litt av en investering, dette. En må nok spinke og spare i mange år, selge indre organer eller sette seg i gjeld til menneskehandlere for å finansiere denne kostbare, farefulle ferden på 2 timer og 20 minutter i en Boeing 737.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...