Gå til innhold

BSU - trenger JEG det?

Superfruit

Anbefalte innlegg

Ja, dette er jo egentlig en av Superfruits mange økonomitråder, som noen av oss har kuppet og forsøkt å diskuterte seriøst i,.

Å få Superfruit til å fatte noe som helst av dette, er forlengst definert som Mission Impossible.

Men det bekymrer ikke Superfruit det minste.

Han har nok moro av å se hvor langt han kan drive oss. Håper jeg, da. For alternativet er verre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da kan jeg bare starte med BSU f.eks. i morgen, og det er en fordel, for da kan jeg spare opp nye 25.000 det neste året?

Får du oppretta ein BSU og satt inn 25 000 før fristen i morgon (varierer frå bank til bank, kan vere i 9-tida på kvelden), så vil du få 5000 i frådrag på skatt for årets sjølvmelding. Frå 1. januar til 31. desember neste år kan du setje inn 25 000 til for det året. Når du set inn 25 000 kroner, kan du alltid ta dei ut igjen i løpet av det inneverande året. Dvs. at om du set inn 25 000 i morgon, så vil dei bli låst iht. BSU-reglementet frå 1. januar. Set du inn 25 000 til den 1. januar, så kan du ta dei ut igjen i løpet av 2015. Dei vil først bli låst ved overgang tiil 2016.

Når det står man kan trekke fra skatten, skal jeg endre skattekortet mitt og fjerne 5,000 fra antatt inntekt i 2015, eller? Eller vil dette skje automatisk for året som er gått (2014, eller)?

Nei. Når du endrar skattekortet er det eit eige felt for BSU, under frådrag. Der fører du opp så mykje du vil setje inn (maks 25 000). Kalkulatoren vil då automatisk legge til 5000 som eit frådrag ved berekning av skattekortet. Dette kan du teste sjølv på kalkulatoren ved å først la BSU-feltet stå tomt og sjekke skatt, for så å legge det til og la kalkulatoren berekne på nytt. Den skal då koma opp med 5000 under frådrag, og skattebeløpet vil bli 5000 kroner mindre.

Lenke til kommentar

Med skatteoppgjøret på våren/høsten. 5000 trekkes fra skatten du skal betale. Skal du betale 6000 i skatt opprinnelig, behøver du å skatte 1000. Skal du skatte 3000, behøver du ikke skatte noe. Du får altså ikke 5000 innskutt.. kun i fratrekk!

Lenke til kommentar

Nå har jeg opprettet BSU i Dnb, men skattetrekket vil jo skje på den andre banken min, der inntekten min kommer?

Når jeg nå skal endre skattekortet, skal jeg fjerne den summen jeg satt inn i BSU på ''bankinnskudd, formue, bil osv.''-feltet altså minuse den summen der, men legge den til i et eget BSU-felt?

Å opprette BSU var jo lett? Bare noen klikk og 3 sider med brukervilkår.

Men det står i vilkårene at det kan ha kostnad å ha BSU? Jeg opprettet det vel gratis, eller?

Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan du svarer, Superfruit, virker det ikke ut som du har skattbar inntekt / har satt deg inn i hvordan skattesystemet er.. og da kan jeg ikke skjønne at du skatter og kan dra nytte av BSU og skattefradrag. Tar jeg feil? Selv om du trekker skatt, vil det ikke si at du har skattbar inntekt.

Lenke til kommentar
Superfruit: Virker som om du trenger en liten forklaring:

Skattekort er et dokument som viser hvor mye skatt arbeidsgiveren skal trekke, før han betaler ut lønn til deg. De beløp arbeidsgiveren trekker kalles skattetrekk eller forskuddstrekk og er en forhåndsbetaling av den skatt skattemyndighetene antar at du skal betale.

Endelig fastsetting av skatten skjer i året etter inntektsåret. I mars/april mottar du altså selvangivelsen med informasjon om hva du som innbygger har hatt året før i inntekter, utgifter, formue og gjeld, osv. Dette i form av et forhåndsutfylt skjema som du enten må godkjenne, eller fylle ut med eventuelle endringer/evnt feil du oppdager. Dette skal til sammen danne grunnlaget for hvor mye den enkelte skal betale i skatter og avgifter. BSU rapporteres automatisk inn av bankene, og er ikke noe du trenger å ordne med rent praktisk, men det er greit å dobbeltsjekke at beløpet stemmer (det har en egen post på selvangivelsen).

Skatteoppgjøret foregår midt på sommeren. Har du betalt for mye, så får du igjen på skatten. Har du betalt for lite, må du betale restskatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Som beskrevet, skattekortet beskriver hvor mye arbeidsgiver skal trekke deg i skatt fra måned til måned i løpet av året. Skatt for 2014 har du altså allerede betalt, og det er for 2014 at skattefradraget ved BSU (20% av beløpet) gjelder. Planlegger du å fylle opp i 2015 også, så har du i teorien muligheten til å betale litt mindre i skatt hele dette året også (da blir det riktig å endre på skattekortet, da det kun gjelder fremover i tid). Men på generelt grunnlag så vil jeg påstå at det er greit å ha litt margin på skattekortet sitt, jeg ender ihvertfall ofte opp med å tjene en god del mer hvert år pga overtid osv. Unntaket er selvfølgelig om du hver mnd sitter med et økonomisk overskudd, slik at du kan få renter på disse pengene gjennom hele året.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Skattekortet gjelder forskuddstrekk for inntektsåret 2015. Det du satte inn i går kommer på ligningen for 2014, som du får i vår.

​Bare pass på at BSU er registrert med fradrag i utliknet skatt når du mottar selvangivelsen for 2014. (Det går normalt automatisk)

Skattekortet kan du la være som det er. Så får du kanskje en ekstra "gave" tilbake ved skatteoppgjøret.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...