Gå til innhold

BSU - trenger JEG det?

Superfruit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sløse? Du får skattelette og gode renter, hvis du skal kjøpe en ny og dyrere bolig senere så kan du jo bruke det du har spart opp. Dessuten kan man fint bryte avtalen og ta ut alt uten å bruke det på bolig hvis man finner ut at man ikke trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg kan selge leiligheten jeg har nå, og bruke pengene jeg får på det, + BSU-penger på ny?

Er det slik at hvis jeg investerer nå, slipper jeg skatt i 2015 i det hele tatt på BSU'en?

BSU kan ses på som en sparekonto, der du kan spare et maksbeløp pr. år. I 2014 var dette beløpet 25000.

Det som gjør BSU attraktivt er i all hovedsak skattefradraget. Dette fungerer ved at du får 20% av spart beløp i skattefradrag i det inneværende året. Ie. sparer du 25000,- i dag, vil du kunne trekke fra 5000 på skatten i 2014.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner du med å betale mer enn 5000 kr i skatt for 2014? I så fall er det veldig smart å sette sparepengene på en BSU-konto i stedet for en annen sparekonto/lønnskonto. Forskjellen på BSU og andre sparekontoer er at BSU gir deg 5000 kr i skattefradrag hvis du setter inn 25000 kr. Dette merker du altså først til sommeren når skatteoppgjøret kommer. 5000 kr tilbake på skatten eller 5000 kr mindre baksmell alt ettersom. Det skjer uten at de 25000 som står på kontoen reduseres. Tvert i mot, du får faktisk unormalt bra renter på BSU-konto sammenlignet med andre sparekontoer. De 5000 kronene kan du betrakte som en ren gavepakke fra staten.

Gavepakken har et sett med regler som må oppfylles før du får den. Pengene må settes inn på en BSU konto og kun brukes til boligformål i framtida. Bryter du dette vilkåret må du betale tilbake de 5000 kronene i senere skatteoppgjør. Videre fungerer bare gavepakken for folk under 33 år og BSU-kontoen har en maksbegrensning som så vidt jeg husker er økt til 300 000 innskudd (altså eks renter).

BSU er en gavepakke fra staten! Betaler du skatt er det bare å ta i mot, selv om det er noen regler å følge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke helt du skjønner hvordan BSU fungerer jeg.

Så forklar det for han da vel. Det er en grunn til at han har posta her.

Altså jeg er for at folk skal kunne stille spørsmål her og at man skal svare seriøst, men det må være lov å bruke resten av internett også (google).

www.google.com -> søk BSU -> første link -> svar på spørsmålet hans.

Estimert tid brukt under 1 minutt.

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså jeg er for at folk skal kunne stille spørsmål her og at man skal svare seriøst, men det må være lov å bruke resten av internett også (google).

www.google.com -> søk BSU -> første link -> svar på spørsmålet hans.

Estimert tid brukt under 1 minutt.

Så hvorfor i h#¤%&/e postet du i det hele tatt et svar i tråden? Om du ikke har noe å si så ikke si noe.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men hvis du ikke jobber, hva skal du med skattetrekk da?

Da er det en flott høyrentekonto. De fleste sparekontoer jeg har (med unntak av BSU) er enten på eller under inflasjonen, så man får ikke noe igjen på renta.

Ikke store summene, men det er bedre enn sparekonto. Husk også at du kan bruke BSU 2.0 (eller tilsvarende navn) for å kunne øke sparegrensen til 50 000kr. Men du får ikke noe mer skattetrekk, men jobber du ikke så spiller det ingen rolle. Da er det bare renta du får ut av det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er IKKE vanlig med 4,6 % ish på rente om du ikke har store summer med penger. Så jo, det lønner seg uansett.

MEN om man er så ung at man uansett kommer til å fylle på det til topp senere, og du da betaler skatt, så kan det naturlig nok være fordel å dra nytte av skattetrekket da.

Men å vente for lenge er meningsløst det og. For vær obs på at man "mister" 2300kr i renter første år. (50 000kr som da er BSU + BSU 2.0) Og 4600kr andre året (100 000kr). Osv... I tapt rentefortjeneste.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er IKKE vanlig med 4,6 % ish på rente om du ikke har store summer med penger. Så jo, det lønner seg uansett.

Nei, det gjør det ikke.

Edit: Du må spare på BSU i åtte år før du når grensen på 200k - såfremt du sparer 25k årlig. Det vil si at du senest kan begynne å spare året du fyller 26. Det lureste du kan gjøre er å spare 25k de årene du har råd til å fylle BSUen helt (altså 25000) og har inntekt som det beregnes minimum 5000 i skatt på. Dersom du sparer 25000 på BSU og ikke har skattbar inntekt taper du opptil 5000 kr/år - småbeløpene du får av høyere rente er slik per år;

Beløp etter 1 år med 25000 på (per i dag) beste høyrentekonto; 25.763

Beløp etter 1 år med 25000 på (per idag) beste BSU; 26.250

Beløp etter 1 år med 25000 på (per idag) beste BSU inkl. skattelette; 31.250

Endret av joneug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gjør det, jo, men da forutsatt at du ikke senere vil ha mulighet til å spare BSU slik at du får skattetrekk. Du har nemlig et makstak på 200.000 i rene innskudd på BSU. Dvs. at hvis du planlegger å "makse" kontoen til 200k før du når maksalder, vil du effektivt ha tapt penger dersom du setter inn 25.000 på BSU nå kontra å sette inn det samme beløpet et annet år der du faktisk har skattbar inntekt som du kan få fradrag på. Forutsatt at man aldri kommer til å ha skattbar inntekt før fylte 34 vil det dermed likevel lønne seg å spare i BSU ettersom du har den beste innskuddsrenten der. Ettersom det tar minimum 8 år å fylle en BSU-konto vil det også svare seg å spare i BSU om det er mindre enn 8 år til du fyller 34, og kontoen er tom pdd.

Ellers er det slik at BSU-penger øremerkes boligkjøp (evt. nedbetaling av boliglån) og ingenting annet. Det betyr selvsagt ikke at pengene er "tapt" når du allerede eier egen bolig. En kar her i forumet skrev for en tid tilbake at han hadde tatt opp boliglån uten å bryte BSU-kontoen, og selv etter den var full hadde han latt pengene stå i BSU fremfor å nedbetale lån ettersom innskuddsrenten i BSU var høyere enn den effektive lånerenten hans. Etter noen år ønsket han å kjøpe seg en seilbåt, så han spyttet hele BSU-kontoen inn i lånet, og dagen etter "fant banken ut" at han hadde ledig sikkerhet i boligen som han dermed kunne ta ut i mer lån og kjøpe seilbåt for.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette styres av skatteetaten og ikke bankene. Alle finanstilbydere du er bruker av innrapporterer sine - les dine - tall per 31.12 til ligningsmyndighetene. Skatt og fradrag beregnes på ligningen. Det eneste du trenger å sjekke er at bsu sparing står oppført på selvangivelsen under "foreløpig beregning av skatter og avgifter"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Banken trekker ikke skatt, det er det normalt sett arbeidsgiver som gjør for skatteetaten. Om man sparer i BSU bør man opplyse skatteetaten om det, slik at det taes hensyn til når du får skattekort. Da betaler man mindre skatt pr.mnd, og man får mindre igjen på skatten neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

MEN om man er så ung at man uansett kommer til å fylle på det til topp senere, og du da betaler skatt, så kan det naturlig nok være fordel å dra nytte av skattetrekket da.

Men å vente for lenge er meningsløst det og. For vær obs på at man "mister" 2300kr i renter første år. (50 000kr som da er BSU + BSU 2.0) Og 4600kr andre året (100 000kr). Osv... I tapt rentefortjeneste.

Hva er forskjell på BSU og BSU 2.0? Og hva mente du med at man tapte renter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...