Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har en fantastisk kjæreste, men vil ha en annen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en fantastisk kjæreste. Vi har vært sammen i 2 år og traff hverandre på studiet. Vi har det egentlig veldig bra sammen, hun er perfekt for meg, bortsett fra noen små problemer som vi jo alle har.

Til tross for dette vil jeg ha en annen, jeg er rett og slett fortsatt veldig forelsket i en fra vgs. Dum som jeg var gjorde jeg aldri noe med det, jeg prøvde ikke engang. Jeg vet at hun er i en helt annen liga enn meg, og at det aldri blir oss, men klarer ikke og slutte å tenke på henne. Har til og med hendt at jeg har fantasert om henne under sex, noe som jo er helt sinnsykt. Jeg blir rett og slett deprimert av dette og sex lysten er ikke til stede. Prøver hele tiden å finne grunner til å slå opp med kjæresten.

Hun jeg er med nå er min andre kjæreste og sexpartner. Siden vi ble sammen da vi var 19 fikk jeg aldri oppleve festing og one night stands. Dette er noe jeg føler jeg har gått glipp av, for til jeg var 20 festet jeg sjelden og var ganske usosial.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har veldig dårlig sammvittiget ovenfor kjæresten og vet at dette er helt sykt, men greier ikke og slutte å tenke på henne. Hva faen gjør jeg?

Anonymous poster hash: 53402...0e1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du og kjæresten trenger å oppleve noe nytt sammen? Dere kan jo eksperimentere litt med sex, eller du kan fortelle om disse tankene dine litt forsiktig til kjæresten din. Hvis dere har det bra sammen, men dere ikke er "lykkelige" eller egentlig ikke har det SÅ bra, så er det vel ikke vits i å være sammen. Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du vil ofre noe som er fint og fungerer bra til fordel for en luftig drøm du selv ikke har tro på engang ?

ONS er bare kleint uansett og ikke noe å trakte etter. Et ordentlig forhold er 100 ganger bedre. Har du tenkt godt igjennom konsekvensene ?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hu forrige har jo festa seg emosjonelt til sinnet ditt, jeg gjetter at du egentlig ikke kjenner henne og at det er en forelskelse oppi hodet ditt (en fantasi). Og er det det så tilegner du henne egenskaper og en personlighet hun ikke har, men som er sann i fantasien din. Spesielt når du dagdrømmer om henne.

Hvis du vil (og vet innerst inne) at du helst vil være med hun du er med nå, så kan du jo prøve å destruere de gode assosiasjonene du har til hu andre. Det kan du gjøre med å bli bedre kjent med henne og oppdage at hun ikke var den du hadde sett for deg (dette kan jo også slå andre vei). Du kan også med vilje gjøre det motsatte av å skape en god relasjon til henne, hun vil da vise seg fra en anne side, spesielt om hun ikke liker deg. Du kan jo få en god venn til å hjelpe deg med å få henne til å ikke synes noe om deg. Følelsene du har for henne/fantasien må dø for at du skal kunne komme deg videre.

Og derfra må du jo bare jobbe med å komme nærmere hun du er sammen med nå. Følelsene du har vil du ikke bli kvitt enkelt, det er ting som sikkert sitter dypt. Spesielt de tankene om det du har gått glipp av og det du kunne hatt.

Spesielt forslag? Kanskje. Men jeg tror det kan funke. Anonymous poster hash: 9cb81...285

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, tingen er at det fungerer ikke så bra som jeg ønsker det skal. Vi krangler mye om helt idiotiske ting. Dama har en så merkelig tenkemåte at mye fører til en krangel mellom oss. Dette har jeg sagt flere ganger at jeg ikke orker, men blir ikke bedre. Tenner heller ikke like mye på henne lenger, og sexlivet er ganske kjipt.

Føler at jeg er litt lei og savner singellivet. Vet at jeg sikkert vil angre veldig hvis jeg gjør det slutt, og det er det som stopper meg.

Lenke til kommentar

Det høres ut som det både er fordeler og ulemper her. Siden du er nokså ung har du også flere muligheter foran deg som singel. Det er trygt og godt å være i et forhold som fungerer, men tenk gjennom hvordan du har det nå og hvordan det kan bli om 10 15 20 25 30 år fremover i samme forhold. Kanskje dere får bedre kjemi, men dine tanker og lyster vil nok være der fremdeles da man alltid higer etter det man aldri har opplevd.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mye, men noe jeg føler jeg har lært i løpet av livet (og jeg snakker selvfølgelig kun for meg selv) er at uansett hva vi får og har, vil vi alltid ha noe mer. Jeg har hele livet prøvd å nå mine mål og få det jeg vil ha, bare for å oppdage at når jeg har det, dukker det opp noe annet. Det jeg har er ikke godt nok, og jeg vil ha noe mer.

Jeg er i en ganske lik situasjon som deg, jeg var forelsket i en jente hele VGS, uten å få henne. Hun visste i alle fall om det og jeg prøvde vel på sett og vis, men det ble aldri noe av. Selv om jeg var forelsket i henne måtte jeg på et tidspunkt bevege meg videre. I starten var dette veldig rart, for hvorfor skulle jeg være med én når jeg helst ville ha en annen? For meg betydde dette å "ta til takke med det nest beste", og det gikk veldig imot mine egne verdier. Det føltes feil.

Den dag i dag forstår jeg at det ikke handler om nest beste, men at man må se det positive i det man har, og ikke sammenligne seg med "seg selv" i en fantasiverden som faktisk ikke eksisterer. For denne fantasiverdenen er evig, den er - som fantasien - uten grenser, den vil aldri slutte å vokse.

Sett pris på det du har, og fokuser på hva som er positivt, istedenfor hva som er positivt med alt som du ikke har. Kan også hjelpe å fokusere på hva som er negativt med det du ikke har.

Et annet poeng jeg ønsker å få frem.. Jeg har reist litt, og jeg møter ofte folk på mine reiser som har kjæreste ventende hjemme. Disse folkene møter så mange på sine reiser, og er ofte vekke for måneder og år av gangen. Det er vanskelig for dem å holde seg trofast, og flere av dem har også vært utro eller de vurderer det sterkt. Når de forteller meg om følelsene sine er det alltid et felles poeng som kommer opp, de sier "Jeg tenker ikke så ofte på kjæresten, men når jeg møtte denne andre jenten (noen de har hatt et kort møte med på reisene sine) var det så lidenskapelig, det var som en gnist, og jeg klarte ikke å slutte å tenke på henne". Dette er for dem et rasjonelt poeng som beviser at de kanskje ikke hører sammen med kjæresten sin, at det er noe de bruker for å rettferdiggjøre et potensielt utroskap. (Ikke misforstå meg, jeg prøver ikke med dette innlegget å snakke om utroskap, jeg dømmer ikke her).

Da sier jeg: Men du kjenner kjæresten din godt. Du har kjent henne lenge, dere forteller alt til hverandre, dere har en trygghet som kommer av stabilitet og åpenhet. Men denne tryggheten spiser av lidenskapen. Du trenger ikke undre og lure på hva som kunne vært, hva hun tenker om deg, hvordan sexen ville vært. Fordi du vet det allerede, du har alle svarene. Så hvorfor skulle du gå rundt å tenke på det?

Men med denne andre, nye jenten vet de ingenting, og fantasien deres løper løpsk. De klarer ikke ense hva som kan gå galt, alle "problemene" og de ambivalente følelsene som kommer med ethvert forhold mellom mennesker.

Jeg tror du (TS) er i en lignende situasjon. Du vet hva du har med kjæresten, og du mener det er bra, og du setter pris på det, men du har absolutt ingenting med denne jenta fra VGS og i hodet ditt er hun det mest fantastiske som fins, og du skulle ønske du heller hadde henne. Men du vet egentlig ikke hva det faktisk innebærer å ha henne.

Bare noen tanker fra meg.
Edit: Jeg mener ikke å forsvare forholdet/forhold generelt, og kanskje det er riktig for deg i din situasjon å faktisk slå opp og prøve dine sjanser med denne jenta fra VGS. Jeg bare prøver å sette noen tanker i hodet ditt som kanskje kan skape perspektiv og hjelpe deg på din vei til å finne ut hva som er best for deg.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir veldig personlig, men min erfaring er en motvekt til Sitronsaft sin erfaring.

Jeg traff eksmannen min da jeg var 20. Jeg hadde kommet ut av et forhold hvor kjemien var på topp, men ulikheter og avstand førte til at det ikke funket. Eksmannen min var trygg og stabil. Vi var sammen i 9 år og gift i 7. Det var lite krangling og et veldig godt vennskap i bunn, men kjemien og lidenskapen manglet for min del. De fleste sier at gresset ikke er grønnere på andre siden. Jeg sier at man ikke bør velge det trygge. Jeg tenkte lenge at det ikke er mulig å få i både pose og sekk, men det er det. Ikke slå deg til ro med det nest beste. Den riktige for deg finnes der ute, men det er sikkert ikke hun fra VGS.

Jeg har i hvert fall funnet drømmemannen min. Vi har en sinnsyk kjemi, og han gjør meg lykkelig rett og slett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre darkness, er glad på dine vegne :) Jeg ser ikke på ditt innlegg som en motvekt til mitt dog. "De fleste sier at gresset ikke er grønnere på den andre siden." For meg er gresset alltid grønnere på den andre siden, og jeg mener at dette mønsteret i seg selv kanskje er noe man (jeg) burde tenke over. Jeg er heller ikke for å velge det trygge alternativet, tvert imot.

Jeg sier ikke at man skal godta det "nest beste", men at det fins andre måter å se på det. Og at det fins veldig logiske grunner til hvorfor man tenker annerledes på sin nåværende kjæreste/partner og noen man ikke har noe som helst forhold til. Og til slutt, verken dine eller mine erfaringer er noen "fasit" på hvordan trådstarter fungerer eller hvordan han bør handle. Men jeg setter pris på at du delte :)

TS, føler du at du vil angre senere om du ikke prøver med hun fra VGS?

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

synes sitronsaft sitt innlegg var veldig nyansert og bra.

En tanke slo meg oppi hodet: Hva med å foreslå trekant med deg, dama di og hun fra vgs? Foreslå dette for dama di og se hvordan hun reagerer da vel? hvis reaksjon er potte sur og helt klikk og denslags, så kanskje det er enda ett tegn på at du bør komme deg ut av forholdet?

Selv har jeg vært singel snart to år, og synes det er "greit". Det er langt bedre enn å leve i ett forhold som regelrett suger, for det er faen meg tragisk!

noen ganger er det å gjøre det slutt det eneste riktige faktisk... man mister "alltid" noe godt, men man kvitter seg med alle de fucka problemene også.

Lenke til kommentar

synes sitronsaft sitt innlegg var veldig nyansert og bra.

En tanke slo meg oppi hodet: Hva med å foreslå trekant med deg, dama di og hun fra vgs? Foreslå dette for dama di og se hvordan hun reagerer da vel? hvis reaksjon er potte sur og helt klikk og denslags, så kanskje det er enda ett tegn på at du bør komme deg ut av forholdet?

Selv har jeg vært singel snart to år, og synes det er "greit". Det er langt bedre enn å leve i ett forhold som regelrett suger, for det er faen meg tragisk!

noen ganger er det å gjøre det slutt det eneste riktige faktisk... man mister "alltid" noe godt, men man kvitter seg med alle de fucka problemene også.

Skal reaksjonen på forslag om trekant være målestokk på om forholdet er liv laga eller ikke? I såfall tror jeg det er veldig mange forhold som ligger dårlig an. .

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med forhold og det høres kanskje klisje ut, men dere begge fortjener vel å være sammen med noen som elsker hverandre. Og det gjør tydeligvis ikke du når du er forelsket i en annen.

Anonymous poster hash: 4e765...972

Enig med det første, ikke det siste. Det at man forelsker seg i en annen er ikke ensbetydende med at man ikke elsker kjæresten sin. Det er nok ikke så uvanlig som man skulle tro å få en crush på noen andre i løpet av et langt forhold.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med forhold og det høres kanskje klisje ut, men dere begge fortjener vel å være sammen med noen som elsker hverandre. Og det gjør tydeligvis ikke du når du er forelsket i en annen.

Anonymous poster hash: 4e765...972

Jeg høyner din klisjè med 'Kjærlighet er mer enn forelskelse'. Forelsket blir man "konstant" i løpet av livet, men det som er forskjellen på noe som varer i forelskelsen eller om det er noe som varer lenger... er kjærligheten.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problemstillingen, eller, jeg var ikke klar over det slik som deg, men innerst inne var det ei annen jeg var pladask forelsket i. Vi var sammen i ett år, da jeg plutselig møtte ei jente på fest som hadde veldig like interesser som meg, dog, jeg var ikke "forelsket" i henne på noen måte. Men det førte til at det gikk plutselig opp for meg at jeg kan jo ikke være sammen med hun her, når hun ikke deler mine lidenskaper (og er forholdsvis kjedelig i senga).

Slo derfor opp, hun var ekstremt lei seg fordi det kom ut av det blå, jeg brøt all kontakt etter jeg hadde slått opp med henne face-2-face, i etterkant brøt hun også kontakten fullstendig.

Så, i etterkant innser jeg OGSÅ at jeg var jo ikke mest forelsket i henne engang, jeg ville egentlig bare ha hun første jeg var forelsket i (hun har type nå, så jeg er fucked). I allefall, jeg ville spurte meg selv om hun faktisk er noen du vil dele livet med, også spør du deg selv det samme en måned senere, og får du nei som svar begge gangene skal du dumpe henne. Ellers holder du henne jo bare for narr, og det er enda værre for henne å bli dumpet ved en senere anledning.

PS: jeg trodde også at singellivet kom til å være fett med ons og sånnt, men sannheten er at jeg har ikke lyst til å ha sex med noen jeg ikke liker, så det blir nok ikke som du tror, men det du får muligheten til er å finne en ny kjæreste som passer deg bedre!

Lykke til.

Anonymous poster hash: 423d0...b16

Lenke til kommentar

Haha, hadde samboer foreslått trekant for meg hadde jeg dødd invendig! Hadde ikke gått med på det for alt i verden, det hadde skapt et kaos av dårlige minner jeg måtte levd med resten av livet.

Samtidig; ingen bør være i et forhold som suger, men man bør være sikker på at grunnene som gjør at forholdet "suger" ikke kan fikses før man ender det. Om det grønne gresset faktisk er så grønt når man hopper over gjerdet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...