Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommunen ringte foreldrene mine!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 19 år gammel, og holder for tiden på med flytting. I den forbindelse hadde jeg en del jeg skulle kaste, og leverte en del poser til fretex, fylte opp søppelkassa, tok med en del elektronikk til expert og hadde et par ekstra poser.

Disse to søppelsekkene satte jeg, selvsagt på egoistisk og teit vis, ved siden av en offentlig søppelkasse ved en kommunal parkeringsplass, i den tro at kommunen bare ville ta dem med seg når de tømmer kassene. Nå viser det seg at de har gått gjennom posene, funnet et brev med mitt navn på, og så ringt min mor!

Jeg er myndig, men kommunen har likevel ringt til moren min, sagt at jeg har forsøplet og at jeg muligens vil få en bot.

Dette har da ikke kommunen lov til! Jeg har vært myndig i over halvannet år, men allikevel ringer de moren min. Kan jeg klage på dette? Kan det være en alvorlig nok feil fra kommunen til at forelegget kan annulleres? Vil dette påvirke rullebladet mitt? Er det noen som har noen anelse om størrelsen på dette forelegget?

Takker for hjelp

Anonymous poster hash: 52ebe...570

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de har ringt din mor og ikke deg, selv om du er myndig, er da ingen grunn til å skulle få annulert gebyret. Det er hverken bot eller forelegg du får, men gebyr for å ikke ha kastet søppelet ditt der du skulle ha kastet det.

Hvorfor de ringte til moren din i stede for deg blir bare spekulasjoner. Kanskje de prøvde deg først, kanskje de ikke fant deg eller kanskje erfaringen dems tilsier at det har størst effekt å ringe til foreldrene.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jo, men jeg skal svare for mine handlinger selv. Derfor skal kommunen komme til meg, ikke til min mor. Hun har ingenting med denne saken å gjøre. Dessuten står jeg i telefonkatalogen, og mtp at det var navnet mitt de hadde, er det vanskeligere for dem å finne henne enn meg. Ifølge forurensningsloven paragraf 28 og 37, skal jeg vel uansett bare få krav om at jeg fjerner søppelet selv, eller etterbetaler de omkostninger kommunen har hatt i forbindelse med fjerning av søppelet. Da blir vel beløpet heller ikke så stort? Ser at Bergen hadde et forsøk hvor de ga gebyrer på 500 kroner.

Synes bare det er så dumt at kommunen går til min mor og lager dårlig stemning, det er lille julaften og to-tre dager før jeg flytter ut. Det er jeg som har brutt loven, jeg er myndig, og da skal ikke kommunen gå til min mor. Det er vel også et lovbrudd, da de har taushetsplikt overfor utenforstående

Anonymous poster hash: 52ebe...570

Lenke til kommentar

Kommunen har henvendt seg til abonnenten fordi et medlem av abonnentens husstand har brutt kommunens innsamlingsvilkår for søppel. Kommunen vet ikke om det er du som har kastet søpla, bare at det var et brev til deg der. Det kan hende kommunen antok at det var deg.

Det er også heller tvilsomt om det foreligger et brudd på taushetsplikt her. Det at noen har brutt en lov er i seg selv ikke et taushetsbelagt forhold.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke du kommer langt med dette dessverre, da det er som krikkert sier mest sannsynlig at de henvendte seg til din mor da det er HUN som har en avtale med kommunen om at hun ikke skal forsøple og sørge for at ingen av barna hennes gjør det heller. Hvis du får en bot betal den, ellers er jeg rimelig sikker på at det er moren din som må ta støyten for deg (og det fortjener hun ikke, som du selv sa, ditt søl, du som må rydde det opp).

Du kan ringe og prøve å kjefte, men du kommer nok ingen vei.

Derimot syns jeg denne problemstillingen en interessant, hva hvis en nabo hadde tatt ut søpla på en nabo de ikke liker? Hvordan kan de egentlig gi henne en bot uten endelige bevis? (såsant at TS ikke innrømmer noe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...