Lynfax Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Hei jeg fant en video på YouTube som viste ram pumpe. http://m.youtube.com/watch?v=CG0laNqJWY0 Jeg lurte på om de går og bruke den til og pumpe saltvann. Viss jeg kan bruke den med saltvann kan jeg bruke den under vann i saltvann? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Pumpen pumper alle typer væsker og kan også fungere under vann. Men å pumpe vann opp fra sjøen går nok ikke fordi du trenger et fall mellom to nivå. Lenger ned enn havnivå kommer du ikke. Prinsippet er sånn at du først må ha en hovedvæskestrøm for at Pumpen skal fungere. 1 Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Så jeg kan ikke få en ram pumpe til og fungere til og pumpe saltvann. Bare en tanke: Viss man setter pumpen på bunnen av havet og tar en slange og en bøye og setter slangen fast over pumpen sin høyde. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) edit: *slettet* tolket spørsmålet helt feil. Endret 28. desember 2014 av valentino Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Så jeg kan ikke få en ram pumpe til og fungere til og pumpe saltvann. Bare en tanke: Viss man setter pumpen på bunnen av havet og tar en slange og en bøye og setter slangen fast over pumpen sin høyde. Det vil ikke funke. Du får ikke noe fall av vann i vannet. Hele pumpen vil bare fylles opp med vann og ingenting skjer. Eneste mulighet er å ha slangen over vann, og fylle på en strøm av vann, men da trenger du en pumpe for det. Evt om du får plassert den helt i vannflaten så det renner over i slangen i en jevn strøm som pumpen kan ta seg av uten at den fylles. Ellers kan den vel kanskje teoretisk sett funke hvis du klarer å få ledet en vannstrøm inn, som f.eks. i en kanal som blir bra påvirket av tidevann, den vil da selvsagt bare funke på overgangen mellom høyvann/lavvann eller motsatt. Annet enn det så må det nevnes at den selvsagt burde lages i syrefast. Hva tenker du å bruke dette til? Det er en ekstremt lite effektiv pumpe, så virker som et rart valg. Det er vel kanskje max 10% effektivitet. Endret 28. desember 2014 av multisync Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Tenkte og bruke det til og fylle et akvarium ( Bare på sommeren) jeg må ned og hente vann flere ganger daglig viss jeg skal ha en fin temperatur. Men tenkte også og bare kjøpe billig Kina pumpe ( 20$ ) og prøve. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Hvis du skal kjøpe deler i syrefast og lage dette, så kunne du likegodt kjøpt en relativt brukbar pumpe for samme prisen. Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Hvis du skal kjøpe deler i syrefast og lage dette, så kunne du likegodt kjøpt en relativt brukbar pumpe for samme prisen. Link?? ( 200-600kr) Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Nei, verken bra pumpe eller delene du trenger i syrefast er noe i nærheten av den prisen. Og hvor langt er det fra og hvor stor høydeforskjell er det fra sjøen til dit du skal pumpe? Endret 28. desember 2014 av multisync Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Kjøp en billig dykkpumpe. Klart letteste metode. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 http://www.xn--verkty-fya.no/gjor-det-selv/elektroverktoy-og-tilbehor/dykkpumpe/dykkvannspumpe-5400l-i-timen-powercraft Denne er jo faktisk innenfor prisen så lenge løftehøyde er mindre enn 6m. Litt vel mange liter i timen riktignok. Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Det er over 6 meter kanskje 50 - 100 Meter Skal ha den skrått opp mot huset. Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Viss jeg skal regne med hvor lang slange er det over 100m. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Da må du opp et par-tre hakk i forhold til pumpen ja. Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Trur du denne vil funke http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00B0L4ONM/ref=mp_s_a_1_1?qid=1419786073&sr=8-1&pi=AC_SY200_QL40&dpPl=1&dpID=41Psq1gtfIL&ref=plSrch Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Ikke i nærheten. http://www.amazon.co.uk/Aquamarin%C2%AE-TIPU02-Deep-Well-Pump/dp/B008QUWK7C/ref=tag_dpp_lp_edpp_ttl_in Dette er en av de billligste pumpene jeg har sett sålangt som kan funke. Endret 28. desember 2014 av multisync Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Rule pumpene skal være bra. Jeg har meget mye erfaring med sjøvannspumping som pumper året rundt. Du kommer til å få et seriøst groproblem. Spess rundt mai fester det seg blåskjell over alt og vokser seg stor til alt blir tett. For å løse dette må du regelmessig varme kretsen til over 60 C. Evt tilsette lut som ikke akvarium skal ha. Høy hastighet i slanger minsker groing. Du bør også ha en sil på innløpet. Lenke til kommentar
Lynfax Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 Har du Link? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Jeg ville nå heller gått for å lage en kjølekrets jeg da, mye enklere løsning enn å bytte ut så mye vann. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Nei, dette er basert på egen erfaring fra Akvariet i Bergen, plattform, ferger osv. (Større skala typisk 600 l/min og 5 kw pumper.) Jeg vil bare gjøre OBS på Problemstillingen og ville sjekket diverse akvarium-forum hvordan man løser med tanke på små-skala. Kanskje er det nok å senke dykkpumpen i varmt vann noen ganger i grosesongen. Hjelper også å ta vann inn fra dypet. Har funnet alt mulig i innløpssil. Fisk, peanøttposer, tau osv. Så dette er ikke noe som fungerer uten tilsyn... Vær også OBS på at vannet kan fryse i slange om vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå