joorgeen Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Hei. Sitter her med en stor øving som handler om Tekniske installasjoner. Kom så på en oppgave som kommer fra boken "Automatiserte Anlegg VG2 elenergi"(tror jeg).Oppgaven er som følger:Fikk ved dette også:TIPS: Ved IT-anlegg hvor trafoens nullpunkt er isolert fra jord får vi ingen åpenbar strømkrets ved en enkelt jordfeil. Derimot regnes det en «strømlekkasje» som oppstår gjennom overspenningsvernet i trafoen samt aktuell kapasitiv reaktans («impedans/motstand») pga vekselspenningen i det lokale nettet, dvs strømmen bestemmes av størrelsen på lokal trafo og lokalt ledningsnett (som regel er størrelsen på disse tilpasset hverandre). Størrelsen på denne strømmen (jordfeilstrømmen) anslås i hht retningslinjer i norm og settes til 15 mA pr kVA transformatorstørrelse. Se Johnsen s. 62-. I dette tilfellet er denne strømmen oppgitt til 800 mA eller 0,8 A. Lenke til kommentar
joorgeen Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2014 For å si det sånn. Så har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem eller hvordan jeg skal gjøre dette. Og håper på hjelp fra en ivrig kar/kvinne som har lyst å gjøre litt elektro på lille julaften:) Spørsmål 1 har jeg gjort, da den var relativt enkel. Og etter et par timer med leting på nettet og ellers er jeg mektig lei og håper det er noen som har mer peiling på dette enn det jeg har. TYTY Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Det er mange slike tommelfingerregler på beregning av kapasitanser og jordfeilstrømmer i IT-nett. En annen en er "2mA per kVA trafoytelse" osv. Saken er at utbredelsen av spredenettet til trafoens sekundærside (altså alle kablene ut til husene og forelingsboksene i nabolaget) er helt vesentlig for å kunne estimere kapasitansen. Det samme er data om jordsmonnet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 (endret) Spørsmålene i oppgaven handler jo ikke om å beregne kapasitansen i nettet eller å beregne jorfeilstrømmen. Denne jordfeilstrømmen er oppgitt til å være 0,8 A. Oppgaven går ut på å resonere litt og å forstå hva som kan påventes å bli konsekvensene av en jorfeilstrøm og eventuelt en "stående jordfeilstrøm" på 0,8 A. Spørsmålsstilleren bør forsøke å formulere noen svar eller tanker rundt mulige svar for oppgave 1-5. Da går det sikkert an å få noen tilbakemeldinger på det. Det bør også legges ut forslag til svar på oppgave 1. Hele oppgaven er i virkeligheten ganske enkel. Det er bare spørsmål om å forstå noen grunnleggende prinsipper. Skal det bli til noen brukbar forståelse så bør man jobbe med tingene og forsøke å legge fram noen forslag til løsning / avklaring av problemstillingene. For eksempel oppgave 2, vil automatsikringen løse ut? Hvordan tenker men rundt dette? Endret 1. januar 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Hansemann Skrevet 20. februar 2015 Del Skrevet 20. februar 2015 (endret) trykte meg vill Endret 20. februar 2015 av Hanskrs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå