Gå til innhold

Leseranmeldelse: Dragon Age: Inquisition


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg føler bedømmingen din treffer ganske godt. Som et tillegg for pc, så føler jeg at en ikke får like mye tilbake fra combat som i de forrige DA. Kjører "Assassination Rogue" og controllene føles vanskelige og bulky, hvor det ikke lenger er autotarget og generelt føles som noe en har tiltenkt consoles (jeg spiller det på pc). Swap av target får deg fort ut av stealth med uhell og det er generelt vanskelig å gjøre ting ut av pause. Videre er mine fellow mages blottet for de artige AoE spellsene, f. eks. hvor en ikke lenger har muligheten til å fryse vann med blizzard som alle sklir og faller på. Dette var tidligere til stor latter, og generelt mangler en disse og andre morsomme spells uten største nytteverdien (paralyze runes, telecinetic waves, osv). Kanskje jeg ikke har kommet langt nok (nettopp nådd Sky, og gjort ALT av sidequests). Men likevel føler jeg at jeg har langt færre, mindre interessante og langt dårligere skills enn tidligere DA.

 

Det er også slik at jeg føler denne runden med karakterer er noe kjedelig. Ikke det, Cassandra har sine øyeblikk, Solas sine side-quests er glimrende, og Cole generelt er den desidert mest gåtefulle og interessante karakteren siden Justice eller Fenris med påfølgende weirdness. Men, samtidig føler jeg en på mange måter mangler humoren i kommentarene mellom de ulike karakterene som en tidligere hadde. Alle er så grådig alvorlig, og spøkene til Varric er resirkulert fra DA II. Videre så ser disse karakterene, vel jeg går rett ut å sier det, langt styggere ut enn i tidligere entrés. Jeg vet det kanskje høres ut som en ganske dømmende kommentar, men dette gjør det vanskelig å ha noen romance options, og fjerner dette effektivt som et underholdningselement i spillet. Jeg mener bare se på Sera eller Cole som begge er stygge som juling. Det er kanskje litt synd, fordi det er disse som hadde mest interessant personlighet. Det blir da valg mellom lesser evils, hvor en føler at det ikke er noen gode kandidater, med mindre du er skikkelig inn i Bruce Willis. Jeg mener det å faktisk se Leliana igjen er et friskt pust nettopp pga. dette, om ikke for annet enn eye candy, som føles svært unødvendig. Verden blir dermed ganske grå og kjedelig rimelig kjapt.

 

Så er jeg også enig om dette med loot. Det å plukke opp epic våpen som er 4 levels over og skal ta opp plass i baggen frem til det er skikkelig irriterende, bare for å finne ut at det du lager selv gjennom crafting 4 levels fra nå er enda bedre, eller at common drops er det. Om jeg sliter meg gjennom noen skikkelig sidequests for å finne skatten på slutten så REGNER JEG MED å kunne bruke whatever jeg finner der. Før var disse relatert til stats, som var mye bedre hvor en ofte bare trengte å booste disse satsene og heller gå rundt med litt mindre liv, osv. Det var mulig å fikse selv, mens nå blir en tvunget gjennom the grind maskin, og det er et stort tilbakeslag for serien som en helhet.

 

Så var det dette med war room. Ideen er god. Om en gjør som AC Brotherhood, så er det ekstremt artig hvor de diverse agents du plukker opp kommer tilbake igjen her. Problemet er at en føler etter hvert at ingen av missionsene har noen hensikt, og agentene dine ikke annet enn tidsreduserende midler uten noen personlig påvirking. Gullet en samler inn er av latterlige lave beløper. Belønningene en får, seriøst skal dere gi meg 4-5 mounts? Det er kanskje det jeg trenger aller minst, når livet på hesteryggen er kanskje spillets minst ettertraktede feature.

 

Nei, det er som du sier, 2 skritt frem med dette med større verden og f. eks. judgement er overraskende artig, men samtidig 2 skritt tilbake med at de introduserer ting vi ikke trenger og gjør enkelte saker dårligere enn tidligere.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. :) Jeg spiller på PS4, så kan nok ikke si så mye om PC-versjonen. Det jeg kan si er at jeg har lært å tvile sterkt på PC-versjonen av multiplattformspill. Det gjør nok dessverre at PC-versjonen vil som regel være underlegen konsoll-versjonen, og i beste fall like bra. En gamepad er også standard i alt for mange spill, også på PC. Derfor kjøper jeg det like greit på konsoll. Jeg ble etter noen år nødt til å godta at Steam ikke kom til å forsvinne eller bli valgfritt, så jeg kan nok godta at flere og flere spill fokuserer på konsoll.

 

Spells osv er nok en smakssak. Jeg lar Cassandra ha sverd og skjold, mens jeg selv fokuserer på tohåndsvåpen. Sera går med bue, og Vivienne er magikeren i gruppen. Det synes jeg fungerer ganske bra. Sera er ofte usynlig, fiendene har ofte en tendens til å foretrekke Cassanra (taunts funker, med andre ord), og Vivienne kan en god del triks. Chain Lightning er morsom nok, og stadig vekk fryser hun ned fiender. Companions vet med andre ord hva de gjør - stort sett. Men har for lengst gått lei av de nektet å bruke potions av en eller annen grunn. Hvis en har lav helse en stund, skifter jeg heller over til henne, bruker en potion og bytter tilbake. Det sparer mye tid og irritasjon.

 

Personlighetenene... er litt usikker her. Noen er bra, noen gørrkjedelige. Har hatt mye moro med Sera på laget, og selv om jeg fikk en romanse med Josephine mest på kødd, er det nok den som har imponert meg mest i stort sett alt av spill fra BioWare. I starten virker hun som en direkte tørrpinn som knapt våger å heve stemmen og aldri forlater skrivebordet, men blir du kjent med henne vil du nok kanskje få deg en overraskelse her og der. (og ikke av typen: "I have no problem with you being from Iran." "Iran? I said I used to be a man!") :D (sorry, litt IT Crowd humor der.) Det tar en god stund å bli skikkelig kjent med de fleste jeg har giddet, men de har til gjengjeld også mange interessante sider man ikke ser i starten. Jeg så også en lapp hengende på en vegg som inviterte alle til konkurranse i bueskyting - dvs alle unntatt Varric. :p

 

Den grafiske stilen gjør meg ingenting. Folk er nok ikke fotomodeller, men trenger de være det? Jeg er enig i at Sera ser litt... rar... ut, men de fleste andre gjør meg ingenting. Jeg synes de passer inn. Stilen er kanskje ikke vakker, men den virker gjennomført. :)

 

War room har potensiale, men jeg føler de slengte det på bare for å ha det med. De tenkte aldri helt over hva de ville gjøre med det. Dermed blir det bare å gå dit, aktivere en eller annen tilfeldig ting, og komme tilbake senere for å se om man fikk noe belønning for det. Ofte får man så lite igjen for det at det knapt er verdt bryet. På toppen av det hele kreves det Power for å få nye historie-oppdrag her, men det systemet er helt på trynet. Tidlig i spillet satt jeg med 20+ Power, men trengte 40+ for å gå videre. Senere i spillet har jeg godt over 60+ Power, og ingenting å bruke det på. Når jeg en sjelden gang får et nytt oppdrag som koster Power, koster det langt mindre enn jeg har. Litt mer balanse hadde ikke skadet.

 

Og til sist har vi jo de Shard-greiene. Ganske skuffet der. Først samle inn en hel drøss shards fra en hel drøss forskjellige områder for å åpne tre hemmelige dører i et hemmelig tempel, og når man endelig gjør det er det så godt som tomt. WTF? En liten boss, litt loot her og der uten interesse, og that's it.

 

Så karakteren blir nok stående, men jeg beholder samtidig Badass Seal of Approval. Det er to steg tilbake i forhold til de forrige på mange måter, men også to steg frem i en litt annen retning. Resultatet blir et litt annerledes Dragon Age som har noen mangler her og der, men som likevel er det beste i serien. Synes nå jeg, da. :)

Lenke til kommentar

Nei, ser den. Jeg må innrømme at kontrollene bare er blitt verre og verre desto lenger inn en kommer på pc versjonen. Det er så ille at jeg nå bare venter til modingen kommer inn i bildet.

 

Da kan jeg også få hår på Solas og Vivienne så så har jeg en god trio. Jeg visste faktisk ikke det var mulig å romance war room councilet, så jeg får teste det. Josephine var faktisk ei jeg har likt veldig godt i alle dialogene hun har vært i, så der kan en faktisk ha en løsning. Tørrpinne? Nja, vet nå ikke, synes intelligente ordentlige jenter er en attraktiv egenskap jeg, også har vi den scenen med geita... Maks søt! Bare synd jeg ikke kan ta henne med på tur.

 

Nei, det at alle ikke er fotomodeller er en ting, men når alle er under snittet... Kanskje det er fordi det er så mange flotte damer i dette landet at en er blitt bortskjemt. Sitter liksom og føler at om en bare går ut døra så danker 90% av jentene ut companionsene i dette spillet. Men nå er jeg blitt huket fast av en bedre halvdel, så da forsvinner de dialogvalgene der ute.

 

Lurer på om kanskje også Cassandra ble noe ødelagt for meg. Jeg føler det ble litt respektløst mot jenter som er i maskuline jobber, men samtidig ønsker å være identifisert som jente og feminin, å "mannifisere" henne fra DA II til DA III. Det er ikke slik at om du havner i et mannsdominert yrke så får du automatisk skarpere hake, skinnbein og generelt blir mer gutteaktig i ansiktet. Arr, ok, det kan være yrkesskade og er forståelig, men det er ikke slik at sterke jenter må bli menn. Jeg hadde hatt null problem med å følge en attraktiv dame så lenge kompetansen er i orden, hvilket jeg følte Cassandra i DA II representerte. Jeg trekker sikkert alt for mye ut av det enn hva som er tilfellet, og jeg forstår det, men jeg føler de hadde en skikkelig god karakter og valgte å... Nei, jeg skjønner bare ikke hva de gjorde her, kanskje fokusgruppen var soldater med et gammeldags bilde på dette med lederskap, hvor hun måtte gjøres mer maskulin for å tas seriøst av dem, hva vet vel jeg.

 

Bra du advarer meg mot dette med shards, var i den gruva og fant ut at det stort sett ikke var noe annet enn gull, hvilket jeg egentlig ikke bruker spesielt mye. Det å finne shards var egentlig ikke så gøy når mye av terrenget er "låst" for tilgang uten at det skulle være logisk i det hele tatt. Enten så drukner du på 1 meters dyp, eller så krasjer du i usynlige vegger, hvor det aldri er klokt å vite hvor de er. Nei, kanskje det kommer en mod med teleport som i Skyrim, så sparer jeg meg for mye av frustrasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...