AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Er de egentlig det? Nesten alle mine ekser/dater har kommet fra rike familier (ikke spør meg hvorfor, de er bare i gjengen her…) og felles for dem alle, er at de kan være utrolig gjerrig til tider. For å nevne noen eksempler Eksen min nektet å betale noen kroner ekstra når vi var en vennegjeng ute og spise… han mente det var av prinsipp. Blånektet å betale 7 kr ekstra (vi runden oppover) Daten min skryter skikkelig av å ha kjøpt klær på salg.. Begge disse er fra familier med utrolig god råd. Jeg er veldig sparsom av meg selv, så det plager meg ikke noe nevnverdig så lenge det ikke blir et irritasjonsmoment - men er det faktisk slik at de rike er mer gjerrig enn andre? Har dere noen historier? Anonymous poster hash: 655d1...f91 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 De er vel kanskje rike dels fordi de ikke bruker penger unødvendig? 8 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Nei, det er abre at siden de er rike så forventer alle at de skal øse penger ut av ræva. De blir ikke rike av å sløse penger. 7 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Nei, jeg forstår jo det. MAn blir ikke rik av å sløse bort penger, det vet jeg jo. Men det er snakk om å være gjerrig, ikke sparsom… Og det er stor forskjell Anonymous poster hash: 655d1...f91 3 Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 De som har mest å gi, er som regel de som gir aller minst. En fattig person har lettere for å gi noe til andre fattige som befinner seg i samme situasjon, ettersom de selv sitter i klisteret og de veit godt hvordan det er å gå rundt skrubbsulten.. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 man blir ikke rik av å sløse som andre sier her. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 En venn av meg med normal økonomi slengte seg på børsen for noen år siden. Det gikk svært bra. Han endret seg imidlertid fra å være en spandabel fyr som ikke brydde seg om penger til å regne i kroner og ører på alt. Plutselig måtte jeg spandere kaffen hver eneste gang. Han ble rett og slett en vemmelig egoist. Heldigvis tapte han mesteparten av pengene og er en hyggelig fyr igjen. Gjerrighet er noe annet enn å unngå å sløse med penger. Trådstarter klager jo ikke på at vennene ikke sløser med pengene sine, men klager på at de kan være gjerrige. Gjerrighet er vel for eksempel når tre personer blir enige om å spleise på en pizza og en av dem forlanger penger tilbake fordi han ikke spiste opp sin tredel av pizzaen? Jeg ville oppfattet det som gjerrighet i det minste. 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Sånn som jeg oppfatter det, så er de som er født rike gjerrige. Mens de som har vokst opp fattige gjerne er mer spandable. 1 Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Min erfaring er også at rike er mer gjerrige. Min erfaring er også at de som kommer fra rik familie/ikke har tjent pengene selv er flinkere til å sløse mer penger på seg selv (eksponere seg selv med flere champagneflasker ute på byen, sløse penger på junkfood og godteri), men å spandere sitter langt inne. Lenke til kommentar
Badeand Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Det kan nok stemme at de er mer gjerrige, og jeg har også inntrykk av at de som har mindre en gjennomsnittet, har en tendens til uvettig bruk av penger. Gale prioriteringer. Det kan lett være en sammenheng mellom vett i økonomiske valg og hvor mye en har i livet, ikke direkte at den som sparer, har, men mer at hele den økonomiske holdningen har ko sekvenser for hvordan en klarer seg i livet. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 (endret) For min del trenger jeg en høyere verdi enn prisen på det jeg kjøper. Rike mennesker, og oftest investorer tenker pris vs verdi. Hvor mye verdi får de for tingene de kjøper? Hvis det er høyere pris enn verdi, så er det ikke noe poeng å kjøpe. Og alle som har lært litt om penger er "gjerrige" fordi de vet at det skal ikke mye til før man er millionær bare man har litt vett i hodet. Hvis de 7 kronene bare var for å slenge på bordet, så skjønner jeg godt prinsippet. Runde opp er ikke noe som klinger godt i en sparers ører. Hver eneste krone er viktig for noen, og da er 7 kroner ganske bortkastet. Husker en kompis alltid maste om folk som var rike. "de har en gammel bil" eller "de har ikke alle lysene i huset på". "de har jo råd til en Ferrari" Kompisen min er fattig og alle de han snakket om er rike. Det er forskjellen. Endret 23. desember 2014 av hfthomas Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 (endret) For min del trenger jeg en høyere verdi enn prisen på det jeg kjøper. Rike mennesker, og oftest investorer tenker pris vs verdi. Hvor mye verdi får de for tingene de kjøper? Hvis det er høyere pris enn verdi, så er det ikke noe poeng å kjøpe. Og alle som har lært litt om penger er "gjerrige" fordi de vet at det skal ikke mye til før man er millionær bare man har litt vett i hodet. Hvis de 7 kronene bare var for å slenge på bordet, så skjønner jeg godt prinsippet. Runde opp er ikke noe som klinger godt i en sparers ører. Hver eneste krone er viktig for noen, og da er 7 kroner ganske bortkastet. Husker en kompis alltid maste om folk som var rike. "de har en gammel bil" eller "de har ikke alle lysene i huset på". "de har jo råd til en Ferrari" Kompisen min er fattig og alle de han snakket om er rike. Det er forskjellen. Forskjellen på rike og fattige dreier seg nok om mer enn hvem som slår av lyset om natten. Det er jo heller ikke riktig at rike folk lever som Onkel Skrue. Noen gjør nok dette, men andre kjøper svært dyre ting når de kunne klart seg like bra med noe som var mye rimeligere. Jeg tror (inspirert av TV2 hjelper deg) at rike folk insisterer på å betale det mangedobbelte av hva andre må betale for samme vare. Derfor lages det produkter som er like bra, eller bare litt dårligere, enn et standardprodukt slik at rike folk kan betale dobbelt pris og dermed få en god følelse av at de får en mye bedre produkt enn andre. De innbiller seg også at det dyre produktet er bedre enn det rimelige. Noen få ganger har de også rett. Noen får god økonomi fordi de er sparsommelige og ikke sløser med pengene sine. Men er det ikke vanligere at folk med god økonomi sløser mye med pengene? Hva er poenget med god økonomi hvis du bare kjøper de samme tingene som alle andre? Kanskje kan vi utnytte dette ved å lage noen vesker til en pris på flere titusener og se om vi kan få rikfolk til å kjøpe disse? Eller hva med noen klokker til flere hundre tusen? Jeg tror sløsing er mer karakteristisk for folk med god økonomi enn sparsommelighet og gjerrighet, men alle varianter er vel representert. Endret 23. desember 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Jeg trur ikke ts snakker om de som kjøper dyre klokker og vesker. Felles for ganske mange rike er at de passer på å få mer verdi for pengene de bruker. Derfor har du rike mennesker som bor i dyre hus som klager på småting. Kjenner flere av de enn de rike som oser av luksus Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Rike som jobber hardt setter mer pris på pengene sine. Ny-rike, arvinger og lottomillionærer er litt mer rause med pengene sine. Gjerrig er ikke ordet jeg ville brukt. Det er mer økonomisk fornuft. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Er de egentlig det? Nesten alle mine ekser/dater har kommet fra rike familier (ikke spør meg hvorfor, de er bare i gjengen her…) og felles for dem alle, er at de kan være utrolig gjerrig til tider. For å nevne noen eksempler Eksen min nektet å betale noen kroner ekstra når vi var en vennegjeng ute og spise… han mente det var av prinsipp. Blånektet å betale 7 kr ekstra (vi runden oppover) Daten min skryter skikkelig av å ha kjøpt klær på salg.. Begge disse er fra familier med utrolig god råd. Jeg er veldig sparsom av meg selv, så det plager meg ikke noe nevnverdig så lenge det ikke blir et irritasjonsmoment - men er det faktisk slik at de rike er mer gjerrig enn andre? Har dere noen historier? Anonymous poster hash: 655d1...f91 Du kan ikke generalisere en slik påstand. Det er lov å ha et fornuftig forbruk selv om man har råd til å sløse. Når det gjelder akkurat den saken, holder jeg med eksen din. Enten han er rik eller ei, hvorfor er det riktig at han skal betale for mer enn sitt eget måltid, slik at dere andre betaler mindre? Det er jo også unaturlig å runde opp 7 kroner. Da er det rimeligere å runde ned til nærmeste tier. Kanskje er det heller ikke så hyggelig for ham, da han gjerne vil ha et balansert forhold til andre mennesker og ikke vil at folk skal utnytte ham økonomisk. Det er nok heller slik at du er confirmation biased. Hvis en annen person hadde nektet å betale mer enn sin del av regningen, hadde du kanskje ikke tenkt over det. Men når den rike kjæresten din har samme forhold til sine egne penger, da er da fordi han er en rik gjerrigknark. Hadde det heller vært motsatt, og han hadde tilbudt seg å ta en litt større del av regningen, hadde sikkert du eller noen andre tenkt at "han prøver å vise fram velstanden sin bare fordi han er rik og sikkert må kompensere for noe annet," som i hvert fall jeg oftere hører om rike mennesker. Penger er utvilsomt et sårt tema for mange, spesielt dem som må oppleve at noen andre er rikere enn en selv. Enten man er rik, fattig eller noe annet, er det veldig utrivelig å bli dømt på grunn av stereotypier. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvordan det er relevant, men det er på sin plass å nevne Skrues Liv og Levnet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2014 Jeg er litt gjerrig selv, tror jeg… eller bare at jeg har mine prioteringer * Tar alltid med handlepose hjemmefra når jeg skal handle på butikken * Kjøper sjeldent kaffe og slikt ute (tar med meg litt i vesken selv. Alltid en vannkoker på skolen og jobb) * Kjøper billigmerke-varene FP osb (faktisk dritmye som er minst like godt, om ikke bedre) * Oritenrer meg om ukens tilbud i matbutikker * Spiser sjeldent ute * Har alltid matpakke hjemmefra * Har et trumfkort * Blir suuuuuperfornøyd når jeg sparer noen kroner her og der ved å tenke litt smart * Kanskje litt drøy, men jeg gir aldri tips på resturant event.. * kjøper aaaldri dyre gaver til noen * husker jeg ble dritirritert hver gang de i kollektive skulle bomme mat av meg.. gå og kjøp din egen mat!!! herregud * fly eller tog til bergen fra oslo? da tar jeg toget, lett.. Den/de eneste personen jeg føler jeg kan "sløse" litt ekstra penger på, er typen min og noen i familien.. ha ha blir en god slant penger til slutt J2 Anonymous poster hash: 655d1...f91 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Dette er ikke gjerrighet, men god økonomisk styring av privatøkonomien, synes jeg. Jeg ser at noen ordbøker ikke er enig med meg, så muligens er min forståelse av begrepet ikke riktig. Likevel vil jeg reservere begrepet til en type sparsommelighet som på en eller annen måte går ut over noen. Å ta med handlepose hjemmefra er vel mer å gi en lite bidrag til et godt miljø enn gjerrighet? Gjerrig er du når vi sitter i lag på kafeen, og du nekter å legge ut de 2 kronene jeg mangler til å kjøpe en kaffe (og vi kjenner hverandre fra før). Jeg gir heller ikke tips på restauranter (med noen unntak). Jeg prøver heller å tipse den ansatte på Narvesen, fordi de får så lite tips ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå