NSkyliner Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hei ? 1.Skal sette opp en server og lurer på om det er viktig å ha egen ruter til server , har skaffet meg fast IP til server fra bredbåndsleverandøren !!!!!!! 2. holder det med at jeg stiller inn fast Ip på serveren jeg har fått av leverandøren eller må jeg konfigurer blabbalab....på ruteren (fiber ) - (Apple Ekstreme) jeg har da Viken Fiber inntilhuset : fra vikenfiber Ruter(fast montert ) har jeg satte opp en (Netgear switch gigabit 8 port GS108) i mellom og fra switchen har jeg dratt en kabel til / Apple ekstreme for vanlig nett -surfing og en til fra switchen rett til server -slik er oppsette på nettet hos meg jeg skal sette opp (VPN ) Remote desktop ) og Web Hosting .. jeg skulle ha skrevet alt dette fra starten men det her er første gange jeg legger ut noe slik på diskusjon,håper noen kan hjelpe meg med dette ,sitter med windows 2008 server booka hjelper ikke noe særlig stor Endret 22. desember 2014 av NSkyliner Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Du trenger ikke egen router. Og du har nok ikke skaffet egen ip til serveren, men public adresse. Fast lokal ip til server må du selv sette i router. Public ip er ip adressen verden kan finne din server på. Lokal adresse er serverens adresse i ditt nettverk. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hei ? Skal sette opp en server og lurer på om det er viktig å ha egen ruter til server , har skaffet meg fast IP til server fra bredbåndsleverandøren !!!!!!! Hvis du har planer om å ha flere pc'er i ditt lokale nettverk med oppkobling mot internett trenger du en ruter. Du trenger ikke, men det anbefales også sterkt at du setter opp en brannmur dersom du skal ha en datamaskin som server tjenester mot internett. Dette kan fikses lokalt på serveren (programvarebrannmur) eller du kan sette opp brannmuren i ruteren din Endret 22. desember 2014 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
NSkyliner Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2014 Du trenger ikke egen router. Og du har nok ikke skaffet egen ip til serveren, men public adresse. Fast lokal ip til server må du selv sette i router. Public ip er ip adressen verden kan finne din server på. Lokal adresse er serverens adresse i ditt nettverk. Jeg har lagt inn mer info kan du sjekke om du kan hjelpe meg med det Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Hvis du har Viken fiber skal du ha en hjemmesentral som fibernettet kommer inn i. Denne må settes i bridge mode på vikenfiber.no hvis du skal kunne åpne porter via router hjemme hos deg. Du kan også switche nettverk direkte fra hjemmesentralen og åpne porter på sentralen. Trenger du hjelp, kan jeg hjelpe deg via skype etc. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå