Snylter Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Ja, andre ting som bidrar er også at den har tilstrekkelig grep til å svinge selv ved akselerasjon.. Det er jo også noe som utelukker den bilen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Hvis du ikke har knappen som vist i videoen nedenfor, så er det ikke noen enkel måte å deaktivere Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) with Vehicle Stability Control (VSC) som det heter på Toyota. Mulig du kan teste ved å trekke ut en nøye utvalgt sikring og håpe at systemet ikke blir permanent deaktivert og må resettes med diagnoseutstyr. Lenke til kommentar
spoton Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Feilhjulstrekk vil si at bilen trekker foran, enkelt og greit. Sandsekker i bagasjen vil aldri hjelpe i slike tilfeller, med mindre det er en feilhjulstrekker med motoren bak og bagasjerom foran da.. Standarddrift er det man skal ha, da sitter motoren foran og driften er bak. Bakhjulstrekk krever muligens noe mer av føreren, men fremkommeligheten er på ingen måte dårligere enn med feilhjulstrekk. Latterlig påstand. På en sportsbil med 200+ hk er bakhjulsdrift en fordel ja, men på mer "vanlige" biler er ikke bakhjulsdrift stort mer en enn fordyrende ting som gjør bilen litt morsommere å kjøre på vinteren. Til TS: Skru av antispinn og kjør på lavt turtall opp bakken så går det nok bra. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Selv disse stusselige sakene med et tosifret antall hestekrefter vil ha for mye forhjulene skal drive med om gangen. Du har aldri mer enn 100% av det aktuelle grepet tilgjengelig, så bruker du en god del av det på å svinge, og en del på å øke hastigheten.. Da passerer du plutselig grensa for hva du kan hente ut, dette medfører understyring (bilen går rett frem) Med bakhjulstrekk bruker man bakhjulene til å øke hastigheten mens forhjulene skal holde styringen.. Da skal det mer til for å passere grensen for hva som er mulig. Det ideelle er selvsagt en god implementasjon av drift på alle hjul. Bakhjulstrekk er ikke fordyrende, det korrekte vil være å påstå at forhjulstrekk er kostnadsbesparende som det faktisk er. Bakhjulstrekk må anses å være standarden fortsatt selv om de fleste har gått bort fra det.. Grunnen til at de har gått bort fra det er helt korrekt økonomi, og dethar gått på bekostning av andre ting. Endret 28. desember 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. desember 2014 Del Skrevet 28. desember 2014 Vet ikke jeg men er selv fornøyd med den jeg har, får min nye i mars Lenke til kommentar
spoton Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Med forhjulstrekk har du mest vekt over drivhjula noe som gir fordeler ved f.eks dårlig veigrep. Ikke minst er forhjulsdrift både vekt og kostnadsbesparende. Om FWD er besparende, eller RWD er fordyrende spiller egentlig ingen rolle. Moderne biler er og blir kompromisser med mindre man snakker om biler i millionklassen. Personlig klarer jeg meg fint med forhjulsdrift og ca 200 hester på 1300kg. Og da kjører jeg ikke som en gammel tante for å si det sånn . Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Du overser glatt det faktum at ved akselerasjon flyttes vekten bakover. Dermed mindre gunstig med fwd. Mens rwd ved akselerasjon får bare mer og mer grep når man akser. 200 hester, 1300 kg og fwd. Oh god. Selv biler med den vekten og fwd med 100 hester så lyser jo ESP lampa konstant på vinteren. Du har nok blitt god til å tviholde på rattet vil jeg tro, samt bytte bremser årlig etter all bremsingen som ESP har gjort. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Ingen som sier du må ha fjøla i bonn hele tiden, har selv 136Hk i min og ikke sett esp lyse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Jeg har så vidt over 300hk og 4wd, jeg har sett ESP-lampa lyse opptil flere ganger i dag.. Den har rundt 60% av kraften bak, og 40% foran. Lenke til kommentar
spoton Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Du overser glatt det faktum at ved akselerasjon flyttes vekten bakover. Dermed mindre gunstig med fwd. Mens rwd ved akselerasjon får bare mer og mer grep når man akser. 200 hester, 1300 kg og fwd. Oh god. Selv biler med den vekten og fwd med 100 hester så lyser jo ESP lampa konstant på vinteren. Du har nok blitt god til å tviholde på rattet vil jeg tro, samt bytte bremser årlig etter all bremsingen som ESP har gjort. Det komme jo helt an på i hvilken situasjon du akser. ESP er det ikke på bilen, så den har jeg aldri sett lyse . Med de kreftene er det selvfølgelig relativt lett å få den til å oppføre seg litt morsomt(spesielt på denne årstiden), men ved vanlig og aktiv kjøring er det sjeldent jeg føler at jeg virkelig trenger RWD(Bortsett fra hvis jeg har lyst til å ligge litt bredt da). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Kjører denne bilen på jobb, og jeg tror du kan skru av ESP ved å presse bremsen helt inn til det piper. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Esp er der for en grunn, vil du leke kjøp en bil uten sikkerhets utstyr? Lenke til kommentar
Otzy Skrevet 31. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2014 Kjører denne bilen på jobb, og jeg tror du kan skru av ESP ved å presse bremsen helt inn til det piper. Dette skal eg prøve imårra, takk Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Dette aktiverer vel bakkestartsassistansen. Altså, den holder bremsen for deg i noen sekunder... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Dette aktiverer vel bakkestartsassistansen. Altså, den holder bremsen for deg i noen sekunder... Deaktiverer kanskje esp også, usikker..? Antisklilampa lyser ihvertfall på et vis når man trykker den inn. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 31. desember 2014 Del Skrevet 31. desember 2014 Det er nok en litt mer eksotisk måte som må til, f.eks: Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Dette aktiverer vel bakkestartsassistansen. Altså, den holder bremsen for deg i noen sekunder... Deaktiverer kanskje esp også, usikker..? Antisklilampa lyser ihvertfall på et vis når man trykker den inn. Det ville jo vært helt på trynet, om du tenker over det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Dette aktiverer vel bakkestartsassistansen. Altså, den holder bremsen for deg i noen sekunder...Deaktiverer kanskje esp også, usikker..? Antisklilampa lyser ihvertfall på et vis når man trykker den inn. Det ville jo vært helt på trynet, om du tenker over det. Absolutt, men erfaringsmessig, så er det bakkestarthjelp uten å presse den hardt inn og vente på pipet, så jeg antok at å presse den helt inn gjorde noe annet. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Har (dessverre) 16k km bak rattet på en '14 Yaris Hybrid. Den holder bremsen når jeg presser pedalen helt inn til tsc lampa lyser. Endret 2. januar 2015 av Trouble Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Esp er der for en grunn, vil du leke kjøp en bil uten sikkerhets utstyr? ESP er fint, men er også veldig greit å kunne slå det av ved behov... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå