TGB Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hørte flere anbefalinger om antall disker i et raid6-sett. Noen sier 7; andre sier 5. Dette avhenger naturligvis på disktype også (enterprise vs desktop disker). Kom gjerne med innspill/synspunkt. Holder for øyeblikket på å rekonfigurere raid-settene mine siden jeg fikk utvidet med nytt NAS (Synology DS3615xs); og skal da sette opp mitt gamle Synology DS1511+ på nytt (med 2 * DX513; totalt 15 disker; 10 på 3TB og 5 på 4TB). Min tanke er at jeg setter opp 3 raid6-sett på følgende måte: 5 * WD Red 4TB 5 * WD Green 3TB 5 * WD Green 3TB Tidligere ble alt kjørt i et gigantisk raid6-sett; men den medførte at disker ble kastet ut av og til og rebuild tok fort 5 dager. Vil derfor sette opp mindre sett i håp om å få mindre trøbbel med at disker blir kastet ut av raid-settet; samt korte ned rebuild tid betraktelig. Et annet alternativ er selvsagt Raid10. Synology støtter også å ha raid-sett bygget opp av disker med forskjellige størrelser (Synology Hybrid Raid). Endret 22. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Jeg har 8stk i noen og 10 i noen raid-6 array Har ett som bare er 5 i, men det er fordi det er 3 ssder i samme kabelsett. Dog jeg bruker skikkelige raidkontrollere... Endret 22. desember 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Hadde tildigere 10 disker (WD Green) i Raid6, aldri noe problem overhode.... det var etter at jeg la til WD Red diskene det begynte å bli problem (2 stk døde på 1 år, og har blitt erstattet). Synology DS3615xs er enterprise utgave av NAS; og har litt bedre kvalitet (ikke minst langt høyere pris). Så har gått for 12 * WD Red Pro 4TB i den; alt i et Raid6 sett. Ser hvordan det går over litt tid; planen er å utvide DS3615xs med 2 nye Raid6 sett på 12 disker hver (slik at det blir 3 Raid6 sett på 36 disker á 4TB). Planen er å gå over til 10Gbit nett etterhvert også; pr nå kjører jeg linked aggregation (2 x 1Gbit) for begge NAS boksene mot switch; og mellom switchene. Kjører iMac 27" hvor en gigabit port brukes for OS X og en for Windows 8.1 (VMWare). Som gir i snitt 220 MB/s overføring når jeg jobber mot NAS fra både OS X og Windows 8.1. Endret 22. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
j-- Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Har ikke vurdert å kjøre RAID6 med en i spare. Kneler en disk, begynner raidet å synce inn den disken i spare, alt mens du fremdeles har en disk til å miste, uten å oppleve datatap. Da får du n-3 i kapasitet. Er verdt det om raidsettet blir stort nok. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Det er vurdert; men aldri opplevd at mer enn 2 disker faller ut samtidig. Vanligvis er ikke problemet at disken dør, men at den blir kastet ut av raid-settet fordi hardware-feil-korrigering på disken tar mer enn 5 sekund; da sparkes den ut (denne tidsgrensen kan korrigeres; men det påvirker ytelsen totalt sett av raid-settet). WD Red Pro skal være mye bedre på akkurat dette, derfor jeg er spent å se over 1 års tid om jeg opplever at disker blir kastet ut av raid-settet. Når det har gått 1 år vurderer jeg om jeg splitter opp 12 diskers raid6 til 2 raid6 sett på 6 disker. Edit: Datatap er ikke noe stort problem; alt er synkronisert mot cloud-løsning. Årsaken til Raid6 er for å spare den evige tiden det tar å hente ned 50TB+ (og snart enda mer) fra ekstern løsning. Endret 22. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Dog jeg bruker skikkelige raidkontrollere... Tror ikke raidkontroller er noe issue på DS3615xs; har 8 filestreams som skrives i Raid6 (samt et par for lesing); CPU ligger å cruiser på 1-3% (kjøres også en del andre prosesser i bakgrunnen). Edit: Eneste fordel med dedikert raid-controller er for å avlaste CPU. Netgear f.eks bruker dedikert raid-controller i sine NAS; synology gjør det ikke. Ser man ytelsesmålinger så er ikke netgear noe raskere (heller tvert i mot). Drev tidligere å rota med svære pc'er med dedikerte raid-kontrolelre (eller skikkelige om man vil ) for å gjøre fildeling. Det sluttet jeg med for mange år siden. Dedikerte NAS bokser er så ekstremt mye mer fleksibelt og man slipper hodebry med hardware og tweaking av OS. Endret 22. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Gikk for opprinnelig plan med 3 raidsett på Synology DS1511+ 5 * 4TB; Raid6 5 * 3TB; Raid6 5 * 3TB; Raid6 Fant ut at den slitne intel atom prosessoren i DS1511+ fikk kjørt seg litt når jeg kopierte inn filer på alle 3 raid-settene samtidig + kjørte en datascrubbing på det ene raid-settet. CPU på 70-90%, men ytelsen er veldig bra. Med bare 1 raid6 sett på samme boks tidligere gikk aldri CPU over 30%; uansett. Grunnet høyere CPU-aktivitet er også temperaturen i kabinettet økt med 3-5 grader, som neppe er en god ting med tanke på diskenes levetid; men det ligger fortsatt under 40 grader - så krysser fingrer for at det ikke slår altfor hardt ut. Endret 28. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2014 (endret) En annen ting jeg fant ut; data scrubbing av raid6 sett på 5 * 4TB tar 5 dager på DS1511+. Samme operasjon på raid6 sett på 12*4TB disker tar 7 timer på DS3615xs! Lesehastighet ligger mellom 1.2GB/s og 2GB/s Endret 30. desember 2014 av TGB Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Ja det er digg med lese og skrivehastighet på over 1GB/s i raid-6, særlig med 10GB lan Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. desember 2014 Del Skrevet 30. desember 2014 Jeg vurderer noe av det samme men å ha en IBM ServeRaid M1015 som skal crossflashes til LSI9211-8i. (Jeg får tilsynelatende aldri dratt ut fingeren men har tanken i hodet) med Raid6 eller raidz2. Lenke til kommentar
ManusMax Skrevet 2. januar 2015 Del Skrevet 2. januar 2015 (endret) Jeg vurderer noe av det samme men å ha en IBM ServeRaid M1015 som skal crossflashes til LSI9211-8i. (Jeg får tilsynelatende aldri dratt ut fingeren men har tanken i hodet) med Raid6 eller raidz2. Jeg har selv crossflashet diskkontrolleren fra MegaRAID SAS 9240-8i til 9211-8i IT og kjører RAIDZ2 med 10 x 4T disker. Senere er kortet oppgradert flere ganger, etter som det som oftest er ønskelig eller påkrevd under oppgraderingen av FreeNAS. Hver gang jeg skal oppgradere firmware til kortet, flytter jeg den fysisk fra Supermicro X10SLH-F hovedkort til ASUS P8Z77-I Deluxe. Jeg anbefaler deg å gå gjennom å nettstedene under, særlig om du også må boote i UEFI. http://brycv.com/blog/2012/flashing-it-firmware-to-lsi-sas9211-8i/ http://linustechtips.com/main/topic/104425-flashing-an-lsi-9211-8i-raid-card-to-it-mode-for-zfssoftware-raid-tutorial/ http://www.0x00.to/post/2013/04/07/Flash-IBM-ServeRAID-M1015-to-LSI9211-8i-with-UEFI-mainboard Endret 2. januar 2015 av ManusMax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå