Gå til innhold

Rense vaske huset

Anbefalte innlegg

Hey. Var på ferie i sommer å det ble sølt litt brus over kameraet så div knapper å hjulet til å justere Iso osv er hardt å dreie. Noen som har tips på hvordan fikse dette ? Er et Canon Eos 550D. Lett å skru opp å vaske ? Kan sette sammen en pc fra bunn så jeg kan litt over gjennomsnittet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok levert det til rens om det var mitt kamera. Det kan være veldig mange små deler å ta hensyn til om du vil gjøre det selv, uten at jeg har vært i 550D å rota selv, men et Canon PowerShot. Du trenger å være rimelig fingernem og nøyaktig/forsiktg i tillegg til å være forsiktig og må også ha riktige presisjonsskrujern. Dette er mer urverksjobbing enn pc.

Lenke til kommentar

Du finner mange DIY-videoer på youtube angående demontere/montere EOS-kameraer.

Men det er meget lett og ødelegge noe når man holder på, og du må være meget forsiktig med transformatoren til blitsen, den inneholder endel tusen Volt.

Har du tilgang til en stime-maskin eller et strykejern med stime-funksjonen, ville brukt varm stim forsiktig rundt de delene som er trege og blåst litt med munnen og tørke tørt med en gang, når du er ferdig lar du kameraer stå så åpent med alle luker åpne og objektivet av over natten så eventuell fuktighet har mulighet til og fordampe, gjerne over en varmeovn. Dagen etter tar du en sensorrens eventuell bruke en dertil egnet blåsepumpe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Monter av plastdelene, bruk damprenser på trygg avstand og q-tips på plast-delene. Q-tips på de andre delene du tror tåler det. Eventuelt fuktet q-tips med vann, elektrorens eller rødsprit alt etter hvilke deler det er snakk om. Sikkert et nitidig arbeid, men jeg ville ikke kostet på en 550D en såpass stor verkstedregning som det må være å få andre til å gjøre jobben. 550D bør gå for godt under 2000 kr på brukten. NB. Legg merke til datoene på annonsene. Et splitter nytt 700D koster fra 4500 kr, muligens ennå mindre på romjulstilbud eller nyttårstilbud.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg hadde skrudd det opp selv. med tanken om at det alt er ødelagt, på en måte som ikke dekkes av noen garanti eller reklamasjon. ;Men først hadde jeg prøvd å rense det med noen spritservietter, bare i tilfelle det kun er søl på utsiden.

Om du kun skrur av plastikken, som Simen sier, så er du aldri i nærheten av innmaten der speil og sensor sitter, det er på en måte et eget "rom" inni kameraet og du skal demotere mye før du kommmer dit inn. Så sensorrerns og slikt trenger du ikke tenke på.slr

----------

min far hadde ett slr på 80-tallet som noen sølte brus på i ett bryllup, selvfølgelig uten å si i fra om det når det skjedde, da han sendte sitt kamera inn fikk han det tilbake i smådeler med forklaringen om at det ikke var noe verdt å reparere.

Jeg likte leke med det da jeg var barn, husker det så magisk ut da jeg fant ut hvordan man skulle fokusere. Det var gøy, :)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...