Ustedalen Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Hei! Jeg sparer noen kroner i måneden til pensjon. Klarte selvsagt å la meg "lure" av DNB, og kjøpte deres pensjonsprofil 100. I etterkant har jeg investert i mer vanlige fond, indeks og aktive. Det har plaget meg lenge at jeg ikke finner mye til informasjon om DNB sine investeringer i pensjonsprofil, den har ligget under indeks i så å si hele år, og den har et forvaltningsgebyr på 1.2 %. Dette blir mye på 40 år. Vurderer å kutte ut hele pensjonssparingen i DNB (også redd for at det låser meg til den banken i fremtiden), og bare hive alt inn i et indeksfond. Da går jeg glipp av nedgradering av fondet (sakte men sikkert over til rente 10 år før utbetalingsstart), men dette har vel allikevel ikke så mye å si? Jeg forstår det slik også at med vanlig fondsparing får du skjermingsfradrag, mens med "pensjonspakker" får du ikke det? Så hva burde man? Droppe pensjonspakker og gå med vanlige indeksfond med lavere gebyrer? Lenke til kommentar
total Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Jeg lot meg også lure til å tegne "pensjonsspar" hos DNB. Dette er pensjonsforsikring og gjør at du først får ut pengene (og skatter av dem) etter et visst tidspunkt. Innså raskt at både investeringsprofil og forvaltningsgebyr var så hårreisende at jeg fikk byttet det over i et ordinært globalt indexfond som ikke er aktivt forvaltet og har kun et minimalt gebyr, men vurderer å flytte det over til KLP hvor jeg er tilknyttet/medlem gjennom tjenestepensjon. Der kan en knytte seg til en index som legger seg opp til "oljefondet" til kun 0,25% forvaltningsgebyr. Anser dette som mer langsiktig, men også med mulighet å flytte på midlene enn spareforsikring.. Dette krever som du nevner at du gjør noen aktive grep i portefølje en stund i forveien for når du ønsker å realisere midlene. Endret 22. desember 2014 av total Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det skumle med slike pensjonspakker, slik jeg ser det, er at du ikke vet hvordan beskatningen blir når du en gang skal ta ut pengene. Lenke til kommentar
total Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 På ett år med pensjonskapitalkonto i DNB har jeg hatt en verdiendring på -173 kr, og i tillegg betalt 388,62 kr i forvaltningskostnader, noe som er en nedgang på hele 4,2 prosentpoeng bare i forvalningshonorar. Lurer veldig på hvordan dette beløpet i det heletatt skal kunne vokse når DNB stikker av med alle pengene... Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Jeg sparer til pensjon i alt som ikke heter noe med "pensjon". Med dagens skatteregler er det nesten ingen som har noe å hente der. Pluss hvis det heter "pensjon" er det økt risiko for framtidig "samordnings"-ran, enn om du sparer i noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå