Gå til innhold

Pensjonssparing i bank eller vanlig fond?

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sparer noen kroner i måneden til pensjon. Klarte selvsagt å la meg "lure" av DNB, og kjøpte deres pensjonsprofil 100. I etterkant har jeg investert i mer vanlige fond, indeks og aktive. Det har plaget meg lenge at jeg ikke finner mye til informasjon om DNB sine investeringer i pensjonsprofil, den har ligget under indeks i så å si hele år, og den har et forvaltningsgebyr på 1.2 %. Dette blir mye på 40 år.

Vurderer å kutte ut hele pensjonssparingen i DNB (også redd for at det låser meg til den banken i fremtiden), og bare hive alt inn i et indeksfond. Da går jeg glipp av nedgradering av fondet (sakte men sikkert over til rente 10 år før utbetalingsstart), men dette har vel allikevel ikke så mye å si? Jeg forstår det slik også at med vanlig fondsparing får du skjermingsfradrag, mens med "pensjonspakker" får du ikke det?

Så hva burde man? Droppe pensjonspakker og gå med vanlige indeksfond med lavere gebyrer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lot meg også lure til å tegne "pensjonsspar" hos DNB. Dette er pensjonsforsikring og gjør at du først får ut pengene (og skatter av dem) etter et visst tidspunkt. Innså raskt at både investeringsprofil og forvaltningsgebyr var så hårreisende at jeg fikk byttet det over i et ordinært globalt indexfond som ikke er aktivt forvaltet og har kun et minimalt gebyr, men vurderer å flytte det over til KLP hvor jeg er tilknyttet/medlem gjennom tjenestepensjon. Der kan en knytte seg til en index som legger seg opp til "oljefondet" til kun 0,25% forvaltningsgebyr. Anser dette som mer langsiktig, men også med mulighet å flytte på midlene enn spareforsikring..

Dette krever som du nevner at du gjør noen aktive grep i portefølje en stund i forveien for når du ønsker å realisere midlene.

Endret av total
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På ett år med pensjonskapitalkonto i DNB har jeg hatt en verdiendring på -173 kr, og i tillegg betalt 388,62 kr i forvaltningskostnader, noe som er en nedgang på hele 4,2 prosentpoeng bare i forvalningshonorar. Lurer veldig på hvordan dette beløpet i det heletatt skal kunne vokse når DNB stikker av med alle pengene...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...