Gå til innhold

Nå lar Tesla deg bytte hele batteriet fremfor å lade bilen her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men som Ars Technica skriver så betyr ikke dette at du aldri vil måtte tenke på levetiden til batteripakka. Du må nemlig tilbake til stasjonen igjen for å bytte til deg den originale batteripakken din igjen på ett eller annet tidspunkt."

 

hvor står det?

 

Woops, feil lenke. Saken er rettet, og Ars' sak finner du her: http://arstechnica.com/cars/2014/12/tesla-motors-to-finally-start-offering-limited-model-s-battery-pack-swaps/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det logisk sammenheng mellom at man får en splitter ny batteripakki som "har en viss verdi", og at man må tilbake for å hente sin gamle batteripakke igjen? Den nye batteripakke har ingen verdi for bileieren dersom den kun er på utlån.

Jeg mener de tidligere har sagt noe om at man enten kan hente sin egen batteripakke tilbake eller betale et mellomlegg for å beholde det nye batteriet hvis det er stor forskjell i kvalitet på disse. De finner nok greie modeller på dette etterhvert.

 

Supert at utviklingen går fremover, men det er vel en stund til vi ser slike stasjoner i Norge. Men, samtidig har superlader-utviklingen gått langt raskere enn de fleste kunne forestille seg, så det blir spennende å følge med... :)

Lenke til kommentar

 

Ja, for han journalisten hadde nok batteribytte vært tingen. For Teslaeiere flest er ikke ladetid et så stort problem for vi har fått med oss følgende:

  • Skal du kjøre Tromsø - Oslo så er det lurest med et 85 kWt batteri istedenfor 60 kWt batteri da sistnevnte bruker dobbelt så lang tid på å lade på superladerne.
  • Det tar like lang tid å lade fra 0-80% som det gjør å lade fra 80-100%. Skal du være effektiv når du kjører mellom superladere så er det lurt å ikke lade mer enn man trenger + litt margin.

Tar man hensyn til de to tingene over så burde man klart kjøreturen fra Tromsø - Oslo med bare en tredjedel av ladetiden. Og da blir det som for alle andre langturer med Tesla: Man tar ikke mer pauser enn man vanligvis ville gjort med en fossilbil, man må bare passe på å ta disse pausene ved superladerne. :)

Lenke til kommentar

I den saken har journalisten også prøvd å bruke så mye strøm som mulig. Hvis man ser på bildet av skjermen så er varmapparatet satt på 25,5 grader og setevarmen er på fult. Det virker som at han viste godt hvilket resultat han ønsker å få...

 

Samtidig så testes som krister461 sier 60 kWt modellen, ikke 85 kWt modellen. Det er 85-batteriet som er det suverent mest solgte i Norge. Tror det ligger på 95% av salget. 85 kWt superlader mye raskere. Min egen erfaring er 10% til litt over 80% tar rundt en halvtime.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...