Tzigana Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Hei. Jeg opplevde noe merkelig forleden dag. Jeg var på vei til Danmark og på det norske ferjeleiet dukket det opp to vektere iført «Nokas»-uniform og med tydelig skrift på tøyet med «vekter». Deres vekter-id. hang synlig rundt halsen. De ba om å se bookingkort og id. på meg og min passasjer som de noterte. Så langt er alt ok og jeg gir dem alt de spør om. Imidlertid spør de om å få kikke i bagasjerommet i min bil. De spør egentlig ikke om de får lov, de beordrer: «Jeg skal kikke i bagasjerommet på din bil! Kan du åpne!» Jeg stusser over dette da jeg har en oppfatning om at det bare er tollere som ubetinget kan foreta en slik ransaking. Og politiet i tilfeller der de har mistanke om ulovligheter eller ved fare for bevisforspillelse ved ferske spor etc... Jeg spør da: «Er du toller?» Hvorpå han svarer et tydelig: «Ja, det er jeg!» Jeg lukker da opp bagasjerommet og de kikker inn. De flytter ingenting men presser ned bagasjen og stikker hodet inn og saumfarer alle krinkler og kroker. «Det er ingen mistanke om ulovligheter, men du er utvalgt tilfeldig til kontroll», sier han. De sier pent takk og går. Neste dag ringer jeg til tollkontoret for å spørre om de har overdratt tollmyndighet til vektere. Jeg får til svar at vaktselskapet er innleid av ferjeselskapet for å sjekke 15% av trafikken mht. boardingkort og id. Og at de har myndighet til å kikke inn i kupe og bagasjerommet på biler for å se etter våpen og andre «terrorting» og at denne type saumfaring ikke regnes som ransaking. Men de har absolutt ikke lov til å utgi seg for tollere, og dette skal han ta opp med vaktselskapet, sier han. Mitt spørsmål er da: Er ikke denne type saumfaring å regne som ransaking? Om så er tilfelle; Kan man ransake vilkårlig, uten mistanke, bare for å fylle opp kvoten på 15%? Har virkelig tollvesenet og/eller politiet lov til å overdra et slikt sterkt maktmiddel til et vaktselskap? I disse terrortider hvor man er mistenksom mot alt og alle; hvor lurt er det å la vekterselskaper som kanskje har lavere sikkerhetsklarering en etatene, få maktoppdrag som kan misbrukes. At de uttrykker å ha større posisjon enn de egentlig har er en filleting i forhold til hva de egentlig kan finne på. Og hvor stor skepsis skal man utøve når man mener at de går utover sitt mandat, eventuelt at de ikke er den riktige instans. Altså; hvis de gir seg ut for å være tollere i tillegg til vektere – kan man da formode at de heller ikke er vektere i utgangspunktet og nekte enhver befatning med dem og ringe politiet for sikkerhets skyld? Mvh Tzigana 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Dette er da ingen ting i forhold til det vi alle gjennomgår på en sikkerhetskontroll på en flyplass. Det utføres også av et vekterselskap? Her plukkes også en tilfeldig andel ut til manuell sjekk. Ole Lenke til kommentar
Tzigana Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Dette er da ingen ting i forhold til det vi alle gjennomgår på en sikkerhetskontroll på en flyplass. Det utføres også av et vekterselskap? Her plukkes også en tilfeldig andel ut til manuell sjekk. Ole Hjelpemidlene til vekteren på flyplasser er en metalldetektor og en skanner som gjennomlyser håndbagasjen. Vekterne sjekker også billetter. For å ransake rent fysisk kreves det en tillatelse fra passasjeren, eller så må man tilkalle en toller. Å beordre ransaking (av en vekter) er ikke tillatt. Å ransake tilfeldig (uten samtykke) er da heller ikke tillatt, uansett om det er på ferjeleiet eller på flyplassen. Jeg er ute etter den juridiske plattformen her. Mvh Tzigana 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det enkleste her er vel at ferjeselskapet kan si "enten skal vi se i bilen din, eller så får du ikke være med". I så fall er det lovlig. Hvis du ikke har akseptert det, så har de ikke noe grunnlag med mindre tolloven tillater slik kontroll, og den tillater delegering av myndighet til vektere. Det første gjør den, det siste er jeg mer usikker på. Tollmyndighetene kan kontrollere deg når du er på vei ut av landet, eller på vei inn på et fartøy som skal ut av landet, jf. tolloven § 13-1. De kan også sjekke bilen din, jf. § 13-3. Hva gjelder delegasjon av forvaltningsmyndighet er jeg altså ikke sikker, og ser ikke noe i tolloven om det. Uansett virker det jo som at tollmyndighet ikke er delegert, og i så fall er spørsmålet om du har godtatt ransakingen. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 (endret) Dette er da ingen ting i forhold til det vi alle gjennomgår på en sikkerhetskontroll på en flyplass. Det utføres også av et vekterselskap? Her plukkes også en tilfeldig andel ut til manuell sjekk. Ole Hjelpemidlene til vekteren på flyplasser er en metalldetektor og en skanner som gjennomlyser håndbagasjen. Vekterne sjekker også billetter. For å ransake rent fysisk kreves det en tillatelse fra passasjeren, eller så må man tilkalle en toller. Å beordre ransaking (av en vekter) er ikke tillatt. Å ransake tilfeldig (uten samtykke) er da heller ikke tillatt, uansett om det er på ferjeleiet eller på flyplassen. Jeg er ute etter den juridiske plattformen her. Mvh Tzigana Vekterne på flyplassen ber deg jo åpne bagasjen ved usikkerhet på hva de ser på bildet. Jeg VET at de plukker ut tilfeldige personer til manuell ransaking, og har også vært utsatt for det noen ganger. Du kan sikkert i begge tilfeller nekte, men får da heller ikke fly. Og da er vi tilbake til det Herr Brun sier: "Det enkleste her er vel at ferjeselskapet kan si "enten skal vi se i bilen din, eller så får du ikke være med". I så fall er det lovlig." All slik ransaking er vel derfor innefor sin egen logikk frivillig og dermed lovlig. Ole Endret 22. desember 2014 av Ole3 1 Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 I slike tilfeller har du, som på en flyplass, strengt tatt bare to valg. Enten underlegge deg kontroll eller finne en annen måte å reise på. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det enkleste her er vel at ferjeselskapet kan si "enten skal vi se i bilen din, eller så får du ikke være med". I så fall er det lovlig.Men måtte ikke dette vært med i kontrakten? Er det ikke for sent å komme dingsende med vilkår som man finner det for godt? 1 Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Kontroll av passasjerer og evt. bil står i reisebetingelsene til fergeselskapene. Hos Color Line står dette: "ISPS kontroll: Av sikkerhetsmessige grunner kan gjester, bagasje og kjøretøy gjennomsøkes før ombordstigning tillates. Dersom dette nektes, kan gjesten avvises uten refusjon av betalt billettpris. Alle gjester (unntatt barn i følge med voksne) må medbringe gyldig legitimasjon (bankkort, førerkort eller pass). Eventuell medisinsk oksygen må opplyses om før reisen." 4 Lenke til kommentar
Tzigana Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2014 Kontroll av passasjerer og evt. bil står i reisebetingelsene til fergeselskapene. Hos Color Line står dette: "ISPS kontroll: Av sikkerhetsmessige grunner kan gjester, bagasje og kjøretøy gjennomsøkes før ombordstigning tillates. Dersom dette nektes, kan gjesten avvises uten refusjon av betalt billettpris. Alle gjester (unntatt barn i følge med voksne) må medbringe gyldig legitimasjon (bankkort, førerkort eller pass). Eventuell medisinsk oksygen må opplyses om før reisen." Takk til Xtend for juridisk korrekthet. Du svarte mens jeg holdt på å skrive mitt eget svar. :-) Jeg er til det ytterste klar over reisekonsekvensene av å nekte slik undersøkelse, men det var da heller ikke spørsmålet. Jeg har egentlig funnet ut av dette selv, og det har ingenting med fortolling å gjøre. I sine reisebetingelser viser Color Line til en isps-sikkerhetsklarering som de reisende må underkaste seg. http://www.colorline.no/praktisk_informasjon/reisebetingelser Det står: «ISPS kontroll: Av sikkerhetsmessige grunner kan gjester, bagasje og kjøretøy gjennomsøkes før ombordstigning tillates. Dersom dette nektes, kan gjesten avvises uten refusjon av betalt billettpris. Alle gjester (unntatt barn i følge med voksne) må medbringe gyldig legitimasjon (bankkort, førerkort eller pass).» Så er spørsmålet; Hva er en ISPS-kontroll? Man kan lese følgende i denne linken fra Kr.ASand.S havn. http://kristiansandhavn.no/Gods/Om-trafikkhavnen/ISPS-terminaler-og-Regelverk «ISPS-koden (The International Ship and Port Facilities Security Code) ble vedtatt 12.12.2002 av FN’s sjøfartsorganisasjon IMO. Formålet er å beskytte fartøyer, herunder besetning og passasjerer i internasjonal fart, mot terrorhandlinger.» Og utgangspunktet for hjemmelen for denne kontrollen kan man finne her: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2004-06-23-1017 Og selve hjemmelen for at vaktselskaper kan utføre denne kontrollen kan man finne her: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2007-07-03-825 Og i sistnevnte kan man lese følgende (§ 25): «Gjennomsøking og annen sikkerhetskontroll skal utføres av særskilt opplært sikkerhetskontrollører i tjeneste hos sikringsoffiseren, godkjent vaktselskap, jf. forskrift 25. mai 2004 nr. 787 om vaktvirksomhet, eller av Politiets eller Tollvesenets tjenestemenn. Kystverkets hovedkontor kan fastsette krav til sikkerhetskontrollører og kontrollutstyr.» Og videre: «Alle personer, kjøretøy, gods og skipsforsyninger som skal inn på objektet kan være gjenstand for gjennomsøking og kontroll. Gjennomsøkning betyr manuelt, elektronisk eller på annet vis å avdekke det faktiske innhold av det som kontrolleres.» Og i § 26 får man opplyst hva som skjer dersom man nekter å la seg undersøke: «Motsetter en person seg å bli undersøkt, kan vedkommende nektes adgang til objektet og pålegges å fjerne seg fra objektet eller deler av dette. Etterkommes ikke pålegget, skal politiet straks tilkalles.» Mvh Tzigana 2 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det var en grundig underbygging av det mange av oss opplever regelmessig, Tzigana! Ole 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå