Gå til innhold

[Løst] Nytt speilrefleks - 7D mk II, 6D, 5D mk III eller noe helt annet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er 50mm/f1,8 du får "grumsete" bilder med, så vær oppmerksom på at på f1,8 er dybdeskarpheten så lav at det er vrient å få ting i fokus. Du kan f.eks oppleve å ta et portrett hvor nesetippen er i fokus og resten av ansiktet er uklart.

Godt mulig at det er nettopp det. Jeg tok noen testbilder nå for litt siden. Akkurat samme motiv, fokus på samme plass, men endret fra ISO 100 -> 200 -> 400 -> 800 og 1600. Først på 1600 ble det tydelig støy i bildet. 100 ble uklart (klarer ikke holde det rolig nok). Og på de to test motivene mine var det ISO 200 som ble best på det ene, og 400 på det andre. 1/25 på begge disse bildene. f/1.8 gjennom hele testen.

Lens creep heter det på godt norsk :)

Det er veldig mange objektiver som har dette problemet, hvis det er et problem da.

Når det gjelder 17-50 f/2.8 IS vs 16-85 IS, så er det egentlig en smakssak, som du selv sier så er det stort brennviddeomfang eller mer lysstyrke.

Begge gir meget skarpe bilder og kan jamføres med dyrere Canon L-optik og begge har lens creep.

Jeg gikk for brennviddeomfang siden jeg synes f/2.8 ikke er nok uansett til innendørs bilder.

Du tenker at f/2.8 uansett er for lite, så derfor valgte du 16-85 over 17-55? Vi får se når den tid kommer. Blir sikkert ikke med det aller første uansett. Får prøve å bli skikkelig venner med 50mm'n først :)

Apropo dine behov. Kan du gi meg et par gode grunner til at du skal ha et speilrefleks? Jeg jobber med å selge kameraer, de fleste har faktisk ikke bruk for noe mer enn en god hybrid f.eks. :)

Jeg føler i grunn ikke at jeg trenger noen grunn til å velge speilrefleks. Jeg kunne sikkert ha knipset bilder med mobilen. Det finnes mange "gode" kameramobiler. De aller fleste klarer seg sikkert fint med mobilen. Vet ikke helt om jeg er med på spørsmålet ditt..

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Apropo dine behov. Kan du gi meg et par gode grunner til at du skal ha et speilrefleks? Jeg jobber med å selge kameraer, de fleste har faktisk ikke bruk for noe mer enn en god hybrid f.eks. :)

Og hvorfor skal man velge et hybridkamera istedenfor et speilrefleks ?

Trådstarter har såvidt jeg leser ikke interessen der. "Jeg er nok under gjennomsnittet interessert i å ta bilder".

Hvorfor skal man da drasse rundt på et stort speireflekskamera med en haug av funksjoner han aldri kommer til å få bruk for?

Kameraer i klassen jeg snakker om har kommet seg skikkelig nå. De er lette, de har bildekvaliteten og hastigheten på plass, slik som på tradisjonelle speilkameraer. Jeg anbefaler deg og trådstarter å ta en titt på f.eks NX-300 fra Samsung! Konklusjon fra tek.no, hvis det er av interesse... http://www.tek.no/artikler/test-samsung-nx300/135880 Utskiftbar optikk har den også.

Jeg mener rett og slett at et moderne speiløst (lite)kamera passer mye bedre. De har bildekvaliteten på plass, de specs på plass, og prisen på plass. Det er også et lite pluss at de ser bra ut! Akkurat NX-300 har ikke søker, men det er en vanesak.

Selfølgelig, smak og behag. Selv syntes jeg det er litt fint å se i gjennom en gammeldags søker, men det er meg.

Lenke til kommentar

Det er nok greit å ta med resten av kommentaren min også:

"Jeg er nok under gjennomsnittet interessert i å ta bilder (sammenlignet med den jevne bruker her inne)."

Sammenlignet med de som stort sett er å finne her inne, på foto delen av forumet og på Akam. Jeg vil tro at det stort sett er folk som har foto som hobby/yrke her inne. Sammenlignet med disse er jeg nok under gjennomsnittet interessert. Totalt sett (befolkningen under ett) må jeg vel automatisk kunne sies å være litt over gjennomsnittet. All den tid jeg har brukt penger på et speilrefleks og en blitz.

Hvilke funksjoner er det speilrefleksen har, som jeg uansett aldri kommer til å få bruk for?

Lenke til kommentar

Hvilke funksjoner du evt. aldri vil kunne ha bruk for, er det jo helt umulig for andre å svare på, vet heller ikke hva han som skrev det tenkte på med det utsagnet der.....?

For dette med foto kan gå litt opp og ned både med interesse og bruk.

Selv var jeg i overkant intressert, og gjorde alt for mye utav det.

Når det gjelder valg av kamera, så er det noen ting som er viktig å tenke på etter min mening,

(men disse punktene er selvfølgelig ingen fasit)

• Ergonomi (hvordan det passer i dine hender)
  • Fysisk str. og vekt (på alt utstyr)
  • Hva det skal brukes til (under hvilke forhold og hva interessene/behovene dine er)
  • Budsjett (bruk ikke alt på kamera, evt. objektiv(er) og evt. noe annet utstyr av en viss kvalitet koster også litt)

De fleste kameraene har i dag både funksjoner, egenskaper og kvaliteter som ikke begrenser fotograferingen, det er det som oftest manglende kunskap/teknikk hos den som benytter det som gjør.

Ofte også at enkelte har brukt så mye penger på et nytt kamera, at det ikke er penger igjen til også å velge objektiv(er) av en skikkelig kvalitet.

Flere jeg vet om har byttet kamera, og fulgt med fra Canon 300D og helt opptil siste modell, men ikke følt at bildene har blitt bedre. Dette har det vært to årsaker til,

1. Et optisk -og lyssvakt objektiv
  2. Manglende kunskap/teknikk

Flere av kamerabyttene kunne de fint ha latt være, om de hadde valgt å legge noen kroner i kvalitetsoptikk i stedet. Men manglende kunnskap og forståelse (hos enkelte), gjør at en kun tror det kameraet som betyr noe......

Det virkelig store oppturen kom når de endelig tok seg råd til å kjøpe et mer lyssterkt -og optisk bedre objektiv, og at de hevet eget kunskapsnivå, slik at de kom seg bort fra den "grønne aut." innstillingen.

Med noen få hederlige unntak (som f.eks. Canon EF 50mm f/1,8), så er det desverre ofte slik at en får den kvaliteten en betaler for når det gjelder objektiver.

Lysvake zoomobjektiver med altfor stort zoomomeråde, kan være en "fasit" for for uskarpe bilder generellt sett, med både bevegelsesuskarpheter og ISO støy, fordi lysåpningen ikke er tilstrekkelig stor nok i forhold til hva det skal brukes til.

Jeg for min del holder med stort sett til objektiver med max 3-4X zoomomeråde, og min. f/2,8 (helst større)

Enda bedre resultater kan det bli om en også, utvikler det litt videre, og f.eks. også tar bilder i Raw-formatet og redigerer de på en pc i etterkant.

Det er flere kameraer som kan gi gode resultater rett ut fra kameraet i JPG, men det er desverre ofte slik at Japanske (eller andre) ingeniører ikke vet hvordan du (eller noen av oss andre) ønsker våre bilder.

For å komme litt tilbake til noen av punktene jeg nevnte lenger opp i innlegget her,

Ergonomi, hjelper ikke hvor bra et kamera er på "papiret", om det ikke er godt å holde i eller har knapper og andre innstillingshjul helt feil plassert i forhold til hva en liker og trives med.

Lite kamera i store hender, eller altfor stort kamera i små hender er ikke en god kombinasjon.

Så det å kjøpe noe uprøvet på nettet er ikke å anbefale etter min mening.......

Det samme gjelder f.eks. et 70-200/2,8 objektiv, der er det mange som har fått "hakeslepp" når de oppdager hvor stort og tungt dette er, og da ha dette på et litt "kantetet" og lite kamerahus er nesten dømt til mistrivsel og lite bruk.....

Det drar det videre til neste punkt, om noe blir for omfattende, stort og tungt, så kan det fort bli liggende igjen hjemme. Det vet jeg av (dyrkjøpt)erfaring, selv hadde jeg fotoutstyr for over 100.000,- med det ble mindre og mindre med ut, det ble for stort og tungt rett og slett. Joda jeg visste hva jeg gjorde når jeg handlet dette (over tid), men bruksmønster, behov og interesse har dabbet av, og da skal det mye til for at det faktisk blir tatt med ut døra for min del......

Har mye mer glede av det "lille" systemkameraet jeg har i dag, men slik er det selvfølgelig ikke for alle.

Kjøp ikke mer utstyr enn hva du faktisk trenger, se litt på hva du savner med det du allerede har, og definer dine behov overfor deg selv. Så anbefaler jeg deg å heller spare deg til det faktisk har behov for, i stedet for å kjøpe en svak "mellom-løsning" en egentlig ikke ønsker, men det er hva budsjettet tillater for øyeblikket.

Det er også noe jeg har gjort feil tidligere selv, og det kan også bli dyrt i lengden.

Mye å hente på å velge brukt, der kan det være mye penger å spare om en følger litt med på bruktmarkedet til Foto.No eller Finn.No.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1/25 sekunder er så lang lukkertid at det blir vanskelig å holde kameraet stille nok til at bildene blir skarpe.

Hvis det er mennesker på bildene må de sitte helt urørlige for at det skal bli vellykket.

En gammel tommelfingerregel er vel at man må ned i 1/brennvidden for å være sikker på stabile håndholdte bilder uten stabilisator eller stativ, og 50mm på EOS 350D oppfører seg som 80mm på 35-format.

(Mitt EOS 40D-utstyr ligger nedpakket siden mitt Samsung NX300 gir bedre bilder og er lettere å ta med seg. Jeg kunne sikkert oppgradert til EOS 70D og bedre objektiver, men det ville kostet meg minst dobbelt så mye og veid dobbelt så mye uten å gi merkbart bedre bilder.)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er umulig for andre å svare for mine behov. Nettopp derfor synes jeg utsagnet til Trouble var såpass dumt/merkelig/uforståelig.. Og det er basert på det at jeg stilte spørsmålet tilbake til Trouble igjen. Hvilke funksjoner mener han at speilrefleks har, som jeg aldri kommer til å få bruk for. Det virkelig jo som om han visste dette.

Uansett, tilbake til saken.

7D er nok et dårlig valg for meg. Fordi kameraet er spesielt egnet for action. Noe jeg ikke har planer om å bruke det til. 6D er jo pent priset, men det er nok heller fordi det er "gammelt". Kameraet er jo ikke mindre bra nå, enn det var når modellen var ny, men i forhold til andre ting som har kommet i ettertid, er det kanskje ikke lenger et like godt kjøp (og derfor er prisen sånn som den er nå). 5D blir meningsløst. Det koker nok derfor ned til 70D som det mest aktuelle valget for min sin del.

Jeg kommer til å følge med litt de neste ukene for å se om jeg kan være heldig (mtp romjulsalg, nyttårsalg eller januarsalg). Takker for alle innspill og råd!

Mest sannsynlig kommer jeg til å opprette en egen tråd i riktig kategori for flere spørsmål rundt objektiv og andre relaterte spørsmål. Jeg ser denne kategorien egentlig er forbeholdt spørsmål rundt systemkamera, og ikke utstyr/objektiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er umulig for andre å svare for mine behov. Nettopp derfor synes jeg utsagnet til Trouble var såpass dumt/merkelig/uforståelig.. Og det er basert på det at jeg stilte spørsmålet tilbake til Trouble igjen. Hvilke funksjoner mener han at speilrefleks har, som jeg aldri kommer til å få bruk for. Det virkelig jo som om han visste dette.

Det er sånn forumer fungerer, enkelte synes andres referanser en sine egne er litt merkelige :)

Når de gjelder funksjoner synes jeg også det er litt merkelig formulert da alle systemkameraer inkluder såkalte hybridkameraer har akkurat de samme funksjonene og ganske mange kompaktkameraer har også alle disse funksjonene, forskjeller en at større speilreflekser "DSLR" har enklere tilgang til flere funksjoner siden det er plass til flere knapper og brytere, sålenge vi snakker om entrylevelkameraer som 70D er innunder.

Personlig solgte jeg 7D for en stund siden for og oppgradere til mkII, men er ikke helt overbevist angående det kameraet, kjempeflott med actionfunksjonene men jeg forventet faktisk litt mer av mkII. Kjøpte 100D som en erstatter når jeg solgte 7D i påvente av mkII, men vurderer faktisk 70D istedenfor grunnet wifi og berøringssensitiv skjerm, 100D har berøringssensitiv skjerm og den funksjonen har jeg blitt veldig komfortabel med når jeg skal justere parameter i kameraet som man vanligvis ikke har tilgang til utenom menyene.

Wifi som fjernkontroll er noe jeg har ønsket meg lenge :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon 70D tror jeg virkelig kan være et godt valg i forhold til hva du skisserer som dine bruksomeråder, bare husk at du også bør velge objektiv(er) som også passer til det du skal benytte det til.

En aktiv 2 åring gjør at du vil ha behov for korte nok lukkertider til å kunne "fryse" h*ns bevegelser uten at en for svak blenderåpning begrenser det for deg.

Følgefokus blir også sikrere om du har et mer passende objektiv til en slik oppgave, for alt dette her så bør du ha objektiver med min. f/2,8 etter mine erfaringer.

Når det gjelder Canon 7D (mkl & ll) så er de som du skriver mer egnet for action-fotografering, eller dvs de har den muligheten om en skulle ha behov for det.

Men nå er det som kjent ingenting som er sterkere (eller bedre) enn det svakeste leddet, og selv om du evt. skulle ha valgt Canon 7D mkll, så har du ikke et action-kamera som kan utnyttes til de fulle uten at du også har objektiv(er) som yter like godt med tanke på AF. Dette kameraet har noen "kryssmålte" fokuspunkter som gjør at du må ha objektiver med største blenderåpning på min. f/2,8 (eller større), men i tillegg så kan en ikke se seg blind på blenderåpningen heller. For Canon EF 85mm f/1,2L USM ll som var mitt mest benyttede objektiv, er så tregt som "sirup" selv med den store blenderåpningen, så her må en også ha litt kjennskap til objektivenes egenskaper om en skal ha en "action-pakke" som fungerer helt optimalt.

Når det gjelder å lese litt om hva de forskjellige Canon kameraene (og objektivene) har for egenskaper og kvaliteter, så anbefaler jeg denne siden her

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Digital-SLR-Camera-Reviews.aspx

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Zoom-Lens-Reviews.aspx

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Lens-Reviews.aspx

Det står også om flere objektiver (og annet utstyr) også fra tredjeparts produsenter slik som Sigma, Tamron, Tokina og Zeiss.

Men i overskriften din så åpner du også for "Eller Noe Helt Annet"?

Kan du spesifisere litt mer hva du har i tankene dine da?

Tenker du på andre merker og/eller helt andre systemkameraer?

For det finnes mange sterke kandidater til Canon, uansett hvilke systemer en tenker på.

Jeg har selv vært innom ganske mange av Canon sine kameraer (det siste var 5D mklll) og Canon L-objektiver både med fast brennvidde og flere av zoomobjektivene. Meget bra det meste av dette her, men andre produsenter har da minst like godt utstyr.

Og egentlig etter hva du skrev så er det vel bare blitsen din som begrenser deg til Canon....?

For det gml. kit-objektivet diet passer riktignok på 70D, men det er ikke noe jeg vil anbefale, hverken med tanke på optisk kvalitet eller lysstyrke.

Er bare litt nysjerrig, for selv byttet jeg ut hele Canon "beholdningen" min med et nytt Fuji systemkamera og tilhørende optikk, er meget fornøyd med det.

På julaften så ble det benyttet i en kun lampettbelyst stue uten blits, og jeg benyttet uten problemer ISO 6400 med bedre resultater (støymessig) enn hva 5D mkll (som jeg også tidligere har hatt) kunne vise til. Det gjelder spes i de skyggepartiene om de må lysnes litt, for det er gjerne der problemene vil være mest synlig.

En slik løsning kan det også være verdt å vurdere, og her finnes det også mange forskjellige alternativer og merker.

Uansett hva du velger tilslutt, så anbefaler jeg deg i hvert fall å sette deg ned med kameraet i hånden, bruksanvsiningen og f.eks. denne kunskapsartiklen som Geir Brekke har skrevet,

https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/43380-den-fotografiske-verktøykassen

Den kan det være veldig mange flotte tips for noen og en hver å plukke opp, uten at jeg vet noe som helst om ditt kunskapsnivå.

Det finnes enda flere her, om du skulle være interessert i det,

https://foto.no/cgi-bin/articles/articleList.cgi?articleCategoryId=27

Lykke til med valg og kjøp av kamera/objektiv :)

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte da på om det var noen som hadde veldig gode argumenter for andre modeller enn de jeg hadde nevnt. Som f.eks. 70D :)

Og nå ser det jo mest sannsynlig ut til å ende med nettopp en annen modell. Altså 70D.

Men kan noen av de som personlig har prøvd 70D uttale seg om disse fokus problemene som det snakkes mye om? Om det er sånn at senter fokuspunktet i praksis ikke virker såfremt man bruker den optiske søkeren så er det jo litt kjipt. På et nytt og forholdsvis dyrt kamera.

Videre så er det mange som nevner at 70D er et forholdsvis bra kamera mtp video. For min sin del så er video en totalt bortkastet funksjon på et kamera. All den tid jeg har eget videokamera hvis jeg skal filme noe. Er det rett og slett sånn at det finnes andre modeller som ikke har video, eller har mindre fokus på video? Som da kanskje har mer fokus på stillbilder? Det plager meg ikke at muligheten er der, men hvis det på grunn av muligheten er gjort andre tilpasninger som kanskje gjør at stillbilder ikke blir så bra som dem kunne ha blitt, hvis video hadde fått mindre fokus i produktet.

Mulig jeg rett og slett tenker alt for mye rundt dette. Det hadde vel neppe fått såpass mye skryt rundt omkring (70D altså), om det ikke hadde vært et knakende godt kamera.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke svare for alle andre men tror ikke dette er et utbredt problem. Et søk her viser ingen som har meldt om problemer på dette forumet. En eller to fant jeg på foto.no men det går ikke fram om det var microjustering som manglet eller noe annet. Jeg har iallefall ingen problemer med mitt eksemplar.

Du kan lese mer om fasefokus og fokus utfordringer her : http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-1-center-point-single-shot-accuracy

Dette er ikke noe Canon er alene om. Her har du et Nikon kamera med samme utfordringer . https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1621910

Du møter ikke disse utfordringene med et kit zoom typisk på f3,5 til 5,6 eller superzoomer, men på dyre faste objektiver med veldig stor blenderåpning.

35 mm f1.4 har en skarphetsdybde på under 3 mm når du fotograferer på 30 cm og må regnes for å være for spesielt interesserte

post-332617-0-02453700-1419644304_thumb.jpg

Når det gjelder video kan du jo som du sier bare se vekk fra den, og ergonomien er vel heller ikke all verden for å filme håndholdt. Men jeg tror du skal ha et rimelig dyrt video kamera skal du klare å matche bilde kvaliteten til et speilrefleks.

Velger du 70D så tror ikke jeg du blir skuffet. Husker min første tanke når jeg fikk kloa i 70D. Dette kameraet har alt jeg savnet på 650D . :)

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke opplevd problemer med autofokusen. Har stort sett påmontert 17-55 f/2.8 og treffer alltid ved full blenderåpning i lys og mørke, samme hvilket fokuspunkt som er valgt. På 60d måtte jeg bruke senterpunkt i mørke. På 70d kan jeg bruke alle.

Ellers er autofokusen i liveview en drøm å bruke i situasjoner hvor man gjerne ikke kan ha hodet inntil søkeren. Den holder kontinuerlig rask og sylskarp fokus der man har satt fokusfirkanten eller evt ansiktsgjenkjenningen. Nyttige områder jeg har brukt dette er over folkemengder, - i kirke hvor jeg må holde kameraet med fri siktlinje til motiv, - sittende i selskap hvor vinkel og sikt til motiv er vanskelig, - og hengende utfor en stol med kamera i høyde med krabbende barn.

Angående mye prat om fokusproblemer, tenker jeg på forumet til DPreview. Det virker som om veldig mange av trådstarterne hører om et problem med et kamera, og bruker all sin tid på å finne ut om dette gjelder deres eget kamera. Mange av dem finner også ut at de har "feilen", og det kommer tydelig frem etterhvert i tråden at det er grunnet brukerfeil.

Jeg tror en serie med 70d hadde fokusproblemer, men da var fokusbom så tydelig og konsistent at det ikke var grunn til å lure.

Lenke til kommentar

Jeg leste også (de samme antakelig..) artiklene/forumtrådene ang. dette i forkant av kjøp, men har ikke hatt problemer med autofokus selv. Skulle man ha problemer med at noen objektiver er litt ute av fokus kan man mikrojustere dette i kameraet, og kameraet husker da justeringen for hvert objektiv.

Ser for øvrig at det trekkes fram berøringsskjerm her; den bruker jeg ikke så mye selv, men større fordel er det i mine øyne at man kan vri på skjermen - hvilket er meget praktisk hvis man bruker stativ i kinkige posisjoner. Tror ikke 7D mkII har dette.

Lenke til kommentar

Da er tråden løst. Plukket opp et 70D på den lokale fotobutikken borti gata her tidligere i dag. Prisen ble den samme som på nett, og da velger jeg heller å støtte opp om lokale butikker, istedenfor "de store" nettbutikkene.

Plukket samtidig med meg et stativ + kulehode.

Takk for alle innspill i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...