Trixx Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Fullført 1. semester av en bachelor i psykologi ved oxford brookes iEngland og selv om jeg fortsatt har en sunn interesse for psykologitviler jeg på at dette er noe jeg faktisk vil jobbe med.Mener selv at jeg har et ganske godt vitnemål fra videregående og omjeg ikke bruker dette til å ta noen høyere utdanning har de siste 5 årenevært totalt bortkastet. Utviklet en hobby av å låse meg inn på rommetmitt og dunke hodet i bøker, men uten et mål som motiverer leder ikkedette til noe som helst.Jeg liker dette "selvstendig student"-opplegget veldig lite. Forukonkret hva som skal læres. Valgte også å studere på engelskpå tross av en destruktiv dysleksi. Jeg er dog flink med logiskefag og tall gir ganske enkelt mening. Mulig det har noe å gjøremed asbergeren…Folk sier man skal studere det man er interessert i, men jeganer ikke hva jeg er interessert i, lang mindre hva jeg vil bli.Vet bare at jeg "må bli noe".Tenker litt på læreryrket påvideregående skole, men det er heller et realistisk alternativenn et ønsket yrke. Har søkt rundt etter ulike alternativer,men finner ikke noe som vekker stor interesse.kan nevne at jeg oppnådde 5-6 i samtlige fag på videregåendeunntatt skriftlige språkfag (norsk/nynorsk/engelsk). 6 i matteog naturfag. Fungerer greit sammen med folk - spesielt i"profesjonelle" situasjoner - men småprat og vitser kan delike gjerne konfrontere en vegg med.Så, om du fortsatt leser, noen råd om hvilken utdanningsom kan by på konkret og muligens mer praktisk fagstoff,gode sjanser for jobb og ok lønn? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Ingeniør? AtW 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Ingeniør? AtW Stiller meg bak denne, ta ett sommerkurs eller noe slik at du får realfagene og hopp på ett ingeniørstudie du synes virker spennende. PS synes ikke innlegget vitnet om noen som sliter med språket.. Lenke til kommentar
Engm Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 - men småprat og vitser kan de like gjerne konfrontere en vegg med. Ingeniør. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Om man ikke liker den selvstendige jobbinga i et psykologi-studie så kan jeg garantere deg at du ikke vil like det i et ingeniørstudie. Kjenner noen som holder på med psykologi på samme universitet som meg de skjønte fort at de trengte ikke dedikere på langt nær så mye tid til studiet som meg. Lenke til kommentar
Trixx Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2014 Om man ikke liker den selvstendige jobbinga i et psykologi-studie så kan jeg garantere deg at du ikke vil like det i et ingeniørstudie. Kjenner noen som holder på med psykologi på samme universitet som meg de skjønte fort at de trengte ikke dedikere på langt nær så mye tid til studiet som meg. Å dedikere all tid til studier har jeg ikke så store problemer med. Det jeg sliter med er å komme opp med gode stiler om ting jeg er helt grønn på. Plager meg også at psykologi er langt mer spekulativt enn jeg først trodde, og det virker som psykologer ofte er mer mer opptatt av å bevis at de "har rett" enn de er av å faktisk finne ut hvordan ting fungerer. Hvis du studerer for å bli ingeniør, hvordan er det i forhold til "research" og stilskriving der? Er det mye innleveringer/presentasjoner ol.? Holder du deg til fagbøker som universitet/høyskolen anbefaler eller må du ofte lete etter andre kilder for å finne stoff som lar deg gjøre det bra på eksamner? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Hvis du studerer for å bli ingeniør, hvordan er det i forhold til "research" og stilskriving der? Er det mye innleveringer/presentasjoner ol.? Holder du deg til fagbøker som universitet/høyskolen anbefaler eller må du ofte lete etter andre kilder for å finne stoff som lar deg gjøre det bra på eksamner? Der jeg går er det mye innleveringer og labøvelser, ja. Mest i de to første årene. Ingeniørstudenter skriver sjelden essays. Holder meg som oftest til notater som vi får i forelesningene. Vil vi ha ekstra informasjon pleier vi å få anbefalt enkelte bøker. Til eksamen har det nesten alltid holdt å bare bruke notatene, men det hender jeg søker litt på nettet eller e-bøker om det er noe jeg ikke helt skjønner. Det nærmeste du kommer 'synsing' som ingeniør eller på et ingeniørstudie er når du har blitt gitt et problem som kan løses på mange forskjellige måter. 1 Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 23. desember 2014 Del Skrevet 23. desember 2014 Viss du vil ha tettere oppfølging av veiledere vil jeg anbefale ingeniør på høgskole.. Har gått høgskole selv, går nå på siving ntnu. Likte opplegget på høgskolen mye bedre. 1 Lenke til kommentar
Trixx Skrevet 26. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2014 Sett på ingengiørstudie i datateknologi og bachelor+master i Informatikk. Studiene virker greieog jobbmulighetene virker gode, men det er vist ingen hemmelighet at de fleste med en slikutdanning ender opp med å jobbe usakelig mye overtid. Jeg kan da takle noe overtid, menetter endt studie har jeg jo lyst til å leve litt også... Hyppig overtidsarbeid ser for meg ut til ågjelde samtlige ingiengjøryrker (mer eller mindre). Skal man ta en slik utdanning for så å jobbeseg i hjel?! o.O Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Sett på ingengiørstudie i datateknologi og bachelor+master i Informatikk. Studiene virker greie og jobbmulighetene virker gode, men det er vist ingen hemmelighet at de fleste med en slik utdanning ender opp med å jobbe usakelig mye overtid. Jeg kan da takle noe overtid, men etter endt studie har jeg jo lyst til å leve litt også... Hyppig overtidsarbeid ser for meg ut til å gjelde samtlige ingiengjøryrker (mer eller mindre). Skal man ta en slik utdanning for så å jobbe seg i hjel?! o.O Overtid er valgfritt i Norge(enn så lenge iallefall...). Starter du i en seriøs bedrift så aksepterer de at folk bare vill jobbe fra 8-16. Flere av våre utviklere ønsker ikke å jobbe overtid og det går helt fint. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Sett på ingengiørstudie i datateknologi og bachelor+master i Informatikk. Studiene virker greie og jobbmulighetene virker gode, men det er vist ingen hemmelighet at de fleste med en slik utdanning ender opp med å jobbe usakelig mye overtid. Jeg kan da takle noe overtid, men etter endt studie har jeg jo lyst til å leve litt også... Hyppig overtidsarbeid ser for meg ut til å gjelde samtlige ingiengjøryrker (mer eller mindre). Skal man ta en slik utdanning for så å jobbe seg i hjel?! o.O Blir litt som du gjør det til selv i mange bedrifter, jeg jobber endel overtid, men endel i bedriften har barn og jobber knapt noe overtid i det hele tatt. Det spørs litt på typen jobb, noen ingeniøryrker er slik at man avogtil må gjøre noe i felten etter kl 16 selv om man ikke jobber noe ekstra timer. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå