Gå til innhold

EoC Med flere uttak til stort hyttefelt.

MrZone

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et nettverk som skal feede 25 hus med leligheter internett fra et hotell som ligger midt i. På hotellet er det dekodere som sender kabeltv via coax til leilighetene som ligger rundt. Tanken var å sende ethernet over coax til disse husene da det er mye billigere enn å legge nye cat6/fiber kabler.

Krav:

• Helst gigabit
  • Sende gigabit 200m
  • Kunne ha 1 boks som sender ut og resten som tar imot.
    (Må jeg kanskje ha coax switch?)

Hvilket utstyr trenger jeg for å sende ethernet over coax?

Tenker å ha en billig refurbished server på ebay og smelle pfsence på den og så ha en ubicuti AP i hvert hus som skal servere 40 mennesker med kanskje 2 klienter pr person. Totalt blir dette 1000 personer. Regner med at 1 gbit burde holde? Dette er snakk om et hyttefelt så jeg er redd of exessive netflix/youtube.

Gjerne kom med inspill!

Edit: Det heter EoC ikke CoE...

Endret av MrZone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som et spennende, og nokså stort prosjekt og jeg håper tråden følger prosjektet ut!

Du skriver at det på hotellet er dekodere, som sender kabeltv via coax. Hyttene får altså analog TV over coaxen? Alle koblet til samme kilde på hotellet?

Hvis dette er tilfellet må du tenke at kabelen inn til hotellet er det svakeste leddet. Her vil alle hyttene sin trafikk måtte gå over, samtidig. Finnes ikke noe coax "switcher". EoC er ikke switchet ethernet som vi kjenner fra de siste årene, men ethernet fra 1980 tallet. En lang ether :)

Siden du sier det potensielt er 1000 personer/klienter koblet til så vil nok en løsning basert på DOCSIS være mer passende og tilpassen 2014.

Nå er ikke jeg kjent med EoC spesifikasjonen men den er gammel! Jeg vet ikke hva den benytter for å unngå kollisjoner, eller om den i det hele tatt gjør det. I DOCSIS forhindrer man kollisjoner på kabelen basert på tid (TDMA). Kollisjoner er det største problemet på slike delte resursser, problem nummer to er at alle deler den totale kapasiteten på kabelen.

Hvis det ligger trekkrør til coaxen vil jeg nok heller anbefalle å blåse fiber i disse, enn å sende data på coaxen. Da har du sikret kapasitet langt inn i fremtiden, og i utbygging.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres ut som et spennende, og nokså stort prosjekt og jeg håper tråden følger prosjektet ut!

Du skriver at det på hotellet er dekodere, som sender kabeltv via coax. Hyttene får altså analog TV over coaxen? Alle koblet til samme kilde på hotellet?

Ja, dette er fordi da har man 1 dekoder pr kanal og ikke 1 dekoder pr lelighet. Dette er ganske vanlig.

Hvis dette er tilfellet må du tenke at kabelen inn til hotellet er det svakeste leddet. Her vil alle hyttene sin trafikk måtte gå over, samtidig. Finnes ikke noe coax "switcher". EoC er ikke switchet ethernet som vi kjenner fra de siste årene, men ethernet fra 1980 tallet. En lang ether :)

Er ikke så gammel at jeg vet hvordan gammel tech funker. Kan du utdype?

Siden du sier det potensielt er 1000 personer/klienter koblet til så vil nok en løsning basert på DOCSIS være mer passende og tilpassen 2014.

Nå er ikke jeg kjent med EoC spesifikasjonen men den er gammel! Jeg vet ikke hva den benytter for å unngå kollisjoner, eller om den i det hele tatt gjør det. I DOCSIS forhindrer man kollisjoner på kabelen basert på tid (TDMA). Kollisjoner er det største problemet på slike delte resursser, problem nummer to er at alle deler den totale kapasiteten på kabelen.

Hva er det get bruker? De har en eller annen HFC løsning der de kan sende masse data over coax.

Hvis det ligger trekkrør til coaxen vil jeg nok heller anbefalle å blåse fiber i disse, enn å sende data på coaxen. Da har du sikret kapasitet langt inn i fremtiden, og i utbygging.

​De som sitter i sameiet er tullinger og mente bl.a at ca 50mbit fordelt på 1000 personer via et hotspot system var bra nok og det er de som tar beslutningstre og det er de som må kreve inn pengene. Grunnen til at jeg ville bruke eksisterende coax kabler er at det er billig. Og jeg må i tillegg trekke fiber opp en skiheis til hotellet der jeg mente at det skulle deles ut ifra. Hvis jeg legger fiber til hvert hus kan det like så godt legge opp fiber i hver leilighet og så kan de som eier leiligheten sitte med sitt eget modem og oppkobling til eks altibox. Dette er mye bedre løsning, men mye dyrere. Dette er heller ikke noe jeg har tatt opp med sameiet da jeg er 18 og ikke eier leilighet selv men noe jeg tenkte på som jeg kunne fronte til dem som en billig og lett løsning.

Beklager skriveleifer, det er jul :xmas:

Endret av MrZone
Lenke til kommentar

Yep, antok det var slik.

I ethernet så er hver kabel et kollisjonsdomene - dvs hvis du har fler sendere på samme kabel så kan de sende signaler samtidig, som ødlegger signalene til hverandre. Dette var vanlig når ethernet ble laget og ble gjort i mangeår. Slik fungerer også nettverk på coax (selv de som brukes i dag) siden alle (her alle leilighetene) henger på samme kabel.

Switchet ethernet sørget for at alle kunne kunne sende og motta samtidig uten kollisjoner - buffere i switchen sørger for at data ikke går tapt. Hver klient som henger på switchen bruker egen kabel - kollisjoner kan ikke oppstå.

Get / Canal Digital bruker DOCSIS, alle større annlegg bruker dette.

Ja det blir dyrt å strekke ny fiberinfrastruktur - men å sette opp DOCSIS på eksisterende kabler kommer ikke til å bli billig det heller - spesielt ikke når du har tenkt å gjøre det selv (uten å bruke eksisterende utbygger). Bare å få tak i en CMTS kan nok bli utfordrene :)

Det du bør gjøre er å få styret til å hendevende seg til en lokal utbygger, kanskje det er noen boliger i nærheten av interesse for utbygger.

Hvis alt over blir for dyrt, så får løsningen være å strekke cat6 og strøm til kritiske punker så kabellengde holder seg under 100meter også bygge et nett med stjernestruktur. På denne måten kan man gjøre mest selv, uten å måtte leie inn diverse montører for å gjøre arbeidet.

Bottom line - dette blir nok dyrt uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar! Skal sjekke hvilke kabler som ligger til leiligheter da det hvis jeg er SUPERHELDIG ligger noen CAT5e e.l. Skal også bringe det med fiber videre. Altibox chipper sikkert inn med pæng hvis det viser seg at de kan få såpass mange kunder. Det er skarsnuten fjelllandsby det er snakk om her. Det må strekkes fiber opp til hotellet via en skiheis og så ut til leiligheter. Uansett, mange takk!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...